Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/art...ticle345748.ece Dette har jeg også ment; Mange foreldre "pakker inn barna i vatt" som om de skulle være skjøre kuler til pynt på juletreèt......... Oppdrar vi en gjeng med passive, overvektige pyser?
Gjest Porselen Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Jeg gjør ikke det, mine barn har alltid klatret og herjet, og til tider har mor hatt hjertet i halsen. Men det gjelder å lære barna hvordan de klatrer, hvor de setter føttene, så det er bare å la dem klatre i vei. Mine barn er verken overvektig eller pinglete.
Gjest Madam Felle Skrevet 14. februar 2005 #3 Skrevet 14. februar 2005 Barna får klatre i trærne, så lenge de klarer å komme seg ned selv. Om jeg har pingler eller overvektige barn eller ikke, har lite med klatring i trærne å gjøre.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 Kunne ikke vært mer enig, vi må slutte å sy puter under rompene på barna våre.
Gjest MrsL Skrevet 14. februar 2005 #5 Skrevet 14. februar 2005 Totalt enig. Det er altfor mange barn som blir sydd puter under armene på i dag
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #6 Skrevet 14. februar 2005 Helt enig! Jeg har elever som ikke får være med på skogstur, for tenk om noe skulle hende. ( ) Jeg er mer bekymret for hva som kommer til å skje dersom disse barna blir sittende inne foran tv'en sin resten av livet, jeg.
Gjest gjesta Skrevet 14. februar 2005 #7 Skrevet 14. februar 2005 Husker da jeg hadde barn på SFO. Der fikk de ikke lov til å være ute dersom det var skikkelig isete overalt. Jeg bare rister på hodet.
Elle Melle Skrevet 14. februar 2005 #8 Skrevet 14. februar 2005 Jeg har elever som ikke får være med på skogstur, for tenk om noe skulle hende. Husker da jeg hadde barn på SFO. Der fikk de ikke lov til å være ute dersom det var skikkelig isete overalt. :o Seriøst?
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #9 Skrevet 14. februar 2005 :o Seriøst? Jepp. Jeg har forsøkt å forklare dette til foreldrene, men de samme barna er "syke" hver gang det står tur på ukeplanen. (Det at de er redde for at det skal hende noe har de også sagt rett ut, så jeg finner ikke bare på det heller...)
Gjest gjesta Skrevet 14. februar 2005 #10 Skrevet 14. februar 2005 :o Seriøst? Spesielt en vinter var det mye is og ungene var derfor veldig lite ute. Jeg tipper at det har noe med ansvar og SFO sin forsikring å gjøre. Det var ingenting jeg som forelder kunne gjøre annet enn å akseptere. Jeg synes det er horribelt. Livet er ikke risikofritt og hittil så er mine erfaringer noen skadde tenner, en brukket arm, noen avrevne leddbånd og hull i hodet. Men jeg har iallfall hatt aktive barn.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #11 Skrevet 14. februar 2005 For skoler er det faktisk et dilemma om vi skal la barna klatre i trærne eller ikke. Problemet er at vi har et ansvar dersom barna skader seg og grensen for hva som er uansvarlig er difus. Vi har heldigvis en fin skolehage med passe høye frukttrær som ungene får klatre i. Ellers er jeg ganske liberal når vi er ute i skogen, men passer litt på hva slags underlag treet har. Men jeg må innrømme at jeg av og til tenker på ansvaret jeg har for alle barna!
Far til 2 Skrevet 14. februar 2005 #12 Skrevet 14. februar 2005 Barn bør absolutt få klatre i trær. Men om de ikke kommer opp alene hjelper jeg dem ikke så veldig mye. De skal tross alt kunne komme ned alene også :-) . Det samme gjelder en del andre aktiviteter som kan virke litt "halsbrekkende for oss foreldre som blir litt "overfølsomme" for tenkte situasjoner. Kansje vi bør snu oss bort eller gå et annet sted om det er tilfelle :oops: Men som andre også sier kan "sundt bondevett" legge en viss demper på aktiviteter som skjer i ei steinrøys eller på isete underlag.
Elle Melle Skrevet 15. februar 2005 #13 Skrevet 15. februar 2005 Det er da farligere å være i Oslo sentrum enn det er å være på tur i skogen? Eneste gangen det kan være farlig i skogen, er vel hvis ungene aldri har vært der før og dermed ikke eier kroppsbeherskelse... Finnes det altså nordmenn som mener at skogstur er farlig? (Jeg tenker mer i retning av totalt fremmedgjorte amerikanere når jeg hører slike historier må jeg innrømme...)
nallemaja Skrevet 15. februar 2005 #14 Skrevet 15. februar 2005 helt enig! la ungene klatre i klær og berg, springe i skogen og leke fritt(selvfølgelig under oppsyn)! Mine unger er ganske pinglete, men det er nok genetisk, for nesten alle på min side er litt pysete når det gjelder å klatre høyt, balansere osv, men vi har lært oss å gjøre det lell... Jeg lar ungene gjøre som de vil, nekter dem ikke så lenge det ikker er å balansere på kanten av et stup eller lignende, men presser dem ikke heller. Gutten min elsker å klater i berg og stooore steiner, men tør ikke klatre i trær og gå på ski( ). Lillejenta klatrer og balanserer og er supertøff, men å gå ned den to trinn høye trappa vår ute,det tør hun ikke... Det jeg vil fram til er at unger nok kan være "pinglete" uten at de er blitt sydd puter under armene, men jeg er fullstendig for at barn må komme mer i aktivitet og lære å utfordre seg selv og naturen, og dette innebærer at foreldre må slutte å holde barna sine i bånd og la de boltre seg fritt. Dette tjener ungene på livet ut, for blir de glad i fysisk aktivitet når de er små kommer de til å like det når de blir større, og da igjen når de blir voksne, noe som er veldig bra!
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #15 Skrevet 15. februar 2005 Jeg var vaktmester på en barneskole en vinter. Hver gang det var skikkelig glatt var jobben min å strø. Ungene søyt og klagde, fordi da kunne de ikke skli! Da jeg var liten sykla jeg til skolen et par kilometer hver dag. Noen ganger var det helt glatt is med vann oppå på noe av veistrekket. Jeg fikk noen blåmerker her og der men vi sykla likevel. Jeg har ikke egne unger. De gangene jeg har hatt ansvar for nevøene mine har jeg vært rimelig forsiktig. Hadde det vært mine egne unger tror jeg jeg hadde latt de herje ganske fritt.
Gjest SumoBryter Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Kanskje, men vi vil heller ikke se dagen da de faller ned og lander pa hodet og knekker nakken????
Gjest SumoBryter Skrevet 18. februar 2005 #18 Skrevet 18. februar 2005 Helt enig! ... med hovedinnlegget. Ja,ja... men kanskje den dagen ungen din er lam fra livet og ned vil du forandre mening?
Titti72 Skrevet 18. februar 2005 #19 Skrevet 18. februar 2005 Ja,ja... men kanskje den dagen ungen din er lam fra livet og ned vil du forandre mening? Så du kjører ikke bil, tar ikke toget, går ikke rundt i byen, reiser aldri med fly? Det får da være måte på hysteri. Jeg har ikke hørt om noen som har klatret i et tre og falt ned og blitt lam. Noen knekte armer kjenner jeg til, og en hjernerystelse eller to men alikevel... Klatring i trær er ikke farlig i mine øyne. Jo mer de klatrer jo flinker og sterkere blir de.
Gjest SumoBryter Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Så du kjører ikke bil, tar ikke toget, går ikke rundt i byen, reiser aldri med fly? Det får da være måte på hysteri. Jeg har ikke hørt om noen som har klatret i et tre og falt ned og blitt lam. Noen knekte armer kjenner jeg til, og en hjernerystelse eller to men alikevel... Klatring i trær er ikke farlig i mine øyne. Jo mer de klatrer jo flinker og sterkere blir de. Ja, men barn er barn, de blir lett odelagt. Og man vil jo ikke utsette de for unodvendige farer heller da? Det finnes nodvendige farer slik som at noen ganger ma man ta fly, men ja,ja la barna deres leke farlige leker hvis dere vil, hva med a gi dem noen fyrstikker a leke med, er ikke det en like god ide? Selfolgelig kan man risikere a bli lam hvis man faller pa feil maate?? Hvordan skal du kontrollere at barnet ditt faller riktig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå