AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Pengene fra bruktbutikken skal gå til Afrika, men vi er mange som aldri får kvittering hvis vi betaler kontant. Hvis vi betaler med kort kommer det alltid kvittering fra kassa. Folk sier dette er vanlig på bruktbutikker. Enig?? Hvorfor kan vi ikke se beløpet som blitt slått inn. Er det lovlig med kassa apparat uten vindu som viser totalsum? Lite sted - tør ikke si fra til ledelsen. Anonymkode: f9625...42b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Slik er det hos de fleste bruktbutikker, ihvertfall i nærområdet mitt Anonymkode: b2c6b...984
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Enig at sånn er det på bruktbutikker. De som jobber der må jo bli ganske rike etterhvert. Men tenker folk over at hvis de ikke får kvittering går pengene rett i lomma til den som står der? Anonymkode: f9625...42b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pengene fra bruktbutikken skal gå til Afrika, men vi er mange som aldri får kvittering hvis vi betaler kontant. Hvis vi betaler med kort kommer det alltid kvittering fra kassa. Folk sier dette er vanlig på bruktbutikker. Enig?? Hvorfor kan vi ikke se beløpet som blitt slått inn. Er det lovlig med kassa apparat uten vindu som viser totalsum? Lite sted - tør ikke si fra til ledelsen. Anonymkode: f9625...42b Betaler du noe har du krav på kvittering. Hvilken lov som gjelder her er jeg ikke sikker på. Du får bruke google eller se i forbrukerkjøpsloben. Anonymkode: db554...e12 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 Når en ikke får kvittering etter kjøp av en vare er det svarte penger, det må vel alle forstå. Skjer kun ved kontant betaling. Husk alltid betale med kort i bruktbutikker ikke kontanter. Hvis ikke går det rett til den bak kassen og ikke til de fattige i Afrika. Anonymkode: f9625...42b 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 Leverer aldri noe inn til bruktbutikker lenger. Noen kammerater kom med bæreposer med klær for noen få år siden som de hadde fått kjøpt for 50kr posen, svart hos ei fretexansatt i Stavangerregionen... Legger aldri igjen en krone hos Fretex igjen etter det! Gir det heller direkte til trengende. Anonymkode: c879a...a6d 1
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Hvis noen er ute etter å underslå penger, må du få dem fra folk som betaler kontant. Et par steder, når jeg betaler kontant, ser jeg at de slår inn beløpet på tastaturet på kassa, gir meg vekslepenger, og når jeg snur meg for å gå blir beløpet på mystisk vis slettet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Aldri hørt om en sånn praksis, og jeg handler en del på bruktbutikker. Hvordan begrunner de at dere ikke kan få kvittering, da? Hadde jeg vært dere, hadde jeg tatt det opp med daglig leder, ev. eier/ styreleder eller organisasjon som står bak. Bare å stå på sitt, kan de skrive ut kvittering når dere betaler med kort, så kan de også skrive ut kvittering når dere betaler kontant. Anonymkode: 34047...3c7 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Hvis noen er ute etter å underslå penger, må du få dem fra folk som betaler kontant. Et par steder, når jeg betaler kontant, ser jeg at de slår inn beløpet på tastaturet på kassa, gir meg vekslepenger, og når jeg snur meg for å gå blir beløpet på mystisk vis slettet. Det hender at jeg nuller ut skjermen på jobben min, både etter at folk har betalt kontant og med kort, men jeg har aldri underslått en krone i hele mitt liv. Nuller ut fordi noen, spesielt eldre folk, blir redd for å bli belastet for det som står der fra før i tillegg til det de handler for. Det dreier seg bare om å trykke på én enkelt tast, og med blank skjerm slipper jeg å bruke tid på å forklare. Anonymkode: 34047...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hender at jeg nuller ut skjermen på jobben min, både etter at folk har betalt kontant og med kort, men jeg har aldri underslått en krone i hele mitt liv. Nuller ut fordi noen, spesielt eldre folk, blir redd for å bli belastet for det som står der fra før i tillegg til det de handler for. Det dreier seg bare om å trykke på én enkelt tast, og med blank skjerm slipper jeg å bruke tid på å forklare. Anonymkode: 34047...3c7 Gjør jeg også.. Anonymkode: cdcb4...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Jeg har ikke greie på dette, men tenker at det kanskje er den ansatte som er uærlig isåfall? Ikke selve kjeden? Ihvertfall ikke fretex, det kan jeg ikke helt tro. Anonymkode: 4f769...f84
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hender at jeg nuller ut skjermen på jobben min, både etter at folk har betalt kontant og med kort, men jeg har aldri underslått en krone i hele mitt liv. Nuller ut fordi noen, spesielt eldre folk, blir redd for å bli belastet for det som står der fra før i tillegg til det de handler for. Det dreier seg bare om å trykke på én enkelt tast, og med blank skjerm slipper jeg å bruke tid på å forklare. Anonymkode: 34047...3c7 Det jeg mente, var at de skriver beløpet på tastaturet, uten å registrere det som salg.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 8 minutter siden, Tom Bäcker skrev: Det jeg mente, var at de skriver beløpet på tastaturet, uten å registrere det som salg. Så de slår inn beløpet, åpner kassen manuelt og gir deg vekslepengene? For hvis skuffen åpner seg selv, er beløpet slått inn, og da må de ev. slå det i retur for å underslå noe. Uansett, hvis jeg hadde sett og vært sikker på at butikkansatte underslo penger, hadde jeg sagt fra til den ansvarlige. I hvert fall ikke fortsatt å handle der ... Anonymkode: 34047...3c7 1
Gjest Tom Bäcker Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 Nå betaler jeg bare med kort der, problem løst. Btw: kassaskuffen er alltid åpen...
Gjest O.G. Skrevet 6. mars 2018 #15 Skrevet 6. mars 2018 På 1.3.2018 den 8.31, AnonymBruker skrev: Når en ikke får kvittering etter kjøp av en vare er det svarte penger, det må vel alle forstå. Skjer kun ved kontant betaling. Husk alltid betale med kort i bruktbutikker ikke kontanter. Hvis ikke går det rett til den bak kassen og ikke til de fattige i Afrika. Anonymkode: f9625...42b Vel, men hvis den som står bak kassen er på arbeidstrening i fra NAV, så unner jeg vedkommende pengene.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #16 Skrevet 11. mars 2018 Synest de fattige i Afrika skal få pengene fra bruktbutikker. De på nav arbeidstrening får jo sin lønn og det skal ikke være lønnsomt å være tyv og lure kundene som tror pengene går til veldedikhet. Tyveri fra kundene og tyveri fra butikken er ikke ok. Anonymkode: f9625...42b
Fru Uperfekt Skrevet 11. mars 2018 #17 Skrevet 11. mars 2018 På 28.2.2018 den 16.01, AnonymBruker skrev: Pengene fra bruktbutikken skal gå til Afrika, men vi er mange som aldri får kvittering hvis vi betaler kontant. Hvis vi betaler med kort kommer det alltid kvittering fra kassa. Folk sier dette er vanlig på bruktbutikker. Enig?? Hvorfor kan vi ikke se beløpet som blitt slått inn. Er det lovlig med kassa apparat uten vindu som viser totalsum? Lite sted - tør ikke si fra til ledelsen. Anonymkode: f9625...42b Kvittering er pålagt, og når kunden ikke spør skal den/de få forespørsel om de ønsker den Ja det er lov med apparatur som ikke viser totalbeløp, men da skal en oppgi beløp før betaling med kontanter/kort eller fakturering
Fru Uperfekt Skrevet 11. mars 2018 #18 Skrevet 11. mars 2018 På 1.3.2018 den 9.21, AnonymBruker skrev: Så de slår inn beløpet, åpner kassen manuelt og gir deg vekslepengene? For hvis skuffen åpner seg selv, er beløpet slått inn, og da må de ev. slå det i retur for å underslå noe. Uansett, hvis jeg hadde sett og vært sikker på at butikkansatte underslo penger, hadde jeg sagt fra til den ansvarlige. I hvert fall ikke fortsatt å handle der ... Anonymkode: 34047...3c7 Ikke alle som har auto åpning på veksel skuffen
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #19 Skrevet 11. mars 2018 På 28.2.2018 den 16.06, AnonymBruker skrev: Enig at sånn er det på bruktbutikker. De som jobber der må jo bli ganske rike etterhvert. Men tenker folk over at hvis de ikke får kvittering går pengene rett i lomma til den som står der? Anonymkode: f9625...42b Det er jo ingen automatikk i det? Jeg jobber på en kafe, hvor alt betaling er kontant, og det er mye småbeløp, derfor har vi skrudd av automatisk kvittering, for å unngå papiravfall. Likevel slår jeg inn alt sammen, og det blir registrert på kassa. Og de to kundene den dagen som ønsker kvittering får det, når de spør. At man ikke får kvittering betyr ikke at de svindler, bare at flertallet av kundene ikke ønsker det. Spør om å få kvittering da vel, å ikke "tørre" det er så tafatt at da får du be støttekontakten din om å gjøre det, altså. Anonymkode: a6a83...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2018 #20 Skrevet 11. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ingen automatikk i det? Jeg jobber på en kafe, hvor alt betaling er kontant, og det er mye småbeløp, derfor har vi skrudd av automatisk kvittering, for å unngå papiravfall. Likevel slår jeg inn alt sammen, og det blir registrert på kassa. Og de to kundene den dagen som ønsker kvittering får det, når de spør. At man ikke får kvittering betyr ikke at de svindler, bare at flertallet av kundene ikke ønsker det. Spør om å få kvittering da vel, å ikke "tørre" det er så tafatt at da får du be støttekontakten din om å gjøre det, altså. Anonymkode: a6a83...fd2 Godt poeng👍 Anonymkode: bd530...2ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå