AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Hei! Har bestemt oss for å prøve å bli gravide med nr. 2 framover. Har bestillt sydentur til Kreta i juni, og kom selvfølgelig til å tenke på ZIKA viruset! 😕 Det er jo absolutt ikke sikkert jeg er gravid når vi reiser, men én anbefales jo å ikke prøve å få barn 6 mnd etter å ha vært i et land hvor det kan være Zika virus.. Nå er det en stund siden det har blitt snakket om dette i media, men jeg ønsker en oppdatering. Orker ikke å utsette meg for noe jeg vil gå rundt å bekymre meg mye for. Mine spørsmål er: 1. Er Zika-viruset fortsatt økende? 2. Finnes det Zika-virus på Kreta og er det trygt å reise dit? 3. Kan myggene på Kreta bli bærere og føre viruset videre? (Slik jeg har fått med meg kan ikke myggene i Norge det) 3. Bør jeg bruke myggmiddel om vi drar, og hvilke er okey for prøvere/gravide? Liker IKKE Zika-viruset, og JA jeg vet det er mest utbredt i Sør-Amerika, Asia, Afrika osv.. 😅 Anonymkode: ef431...f0e
Invicta Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Dette er en såpass alvorlig sak at du bør være hundre prosent sikker på en persons kompetanse før du aksepterer det de sier som sannhet. Derfor: Ring Folkehelseinstituttet. 4
bortebra Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Dette er enkelt. Og du kunne strengt talt gjort et veldig enkelt google-søk. Norske myndigheter informerer om dette. Gå inn på Folkehelseinstituttets sider. Zika-viruset er ikke i Europa. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har bestemt oss for å prøve å bli gravide med nr. 2 framover. Har bestillt sydentur til Kreta i juni, og kom selvfølgelig til å tenke på ZIKA viruset! 😕 Det er jo absolutt ikke sikkert jeg er gravid når vi reiser, men én anbefales jo å ikke prøve å få barn 6 mnd etter å ha vært i et land hvor det kan være Zika virus.. Nå er det en stund siden det har blitt snakket om dette i media, men jeg ønsker en oppdatering. Orker ikke å utsette meg for noe jeg vil gå rundt å bekymre meg mye for. Mine spørsmål er: 1. Er Zika-viruset fortsatt økende? 2. Finnes det Zika-virus på Kreta og er det trygt å reise dit? 3. Kan myggene på Kreta bli bærere og føre viruset videre? (Slik jeg har fått med meg kan ikke myggene i Norge det) 3. Bør jeg bruke myggmiddel om vi drar, og hvilke er okey for prøvere/gravide? Liker IKKE Zika-viruset, og JA jeg vet det er mest utbredt i Sør-Amerika, Asia, Afrika osv.. 😅 Anonymkode: ef431...f0e Dette er et spørsmål du snakker med legen din om. De fleste ville ikke gamle på dette. Zika virus er funnet selv på kanariøyene. Anonymkode: 86a6b...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et spørsmål du snakker med legen din om. De fleste ville ikke gamle på dette. Zika virus er funnet selv på kanariøyene. Anonymkode: 86a6b...f8c Selvfølgelig kommer jeg til å snakke med fagfolk om dette før en eventuell avreise, det er tross alt ikke før i juni vi reiser. Det må da være rom for å spørre om det her for nysgjerrighetens skyld. Er vel tross alt norges største forum? 😉 Eller tar jeg HEEEELT feil der å? 😂 Anonymkode: ef431...f0e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Har bestemt oss for å prøve å bli gravide med nr. 2 framover. Har bestillt sydentur til Kreta i juni, og kom selvfølgelig til å tenke på ZIKA viruset! 😕 Det er jo absolutt ikke sikkert jeg er gravid når vi reiser, men én anbefales jo å ikke prøve å få barn 6 mnd etter å ha vært i et land hvor det kan være Zika virus.. Nå er det en stund siden det har blitt snakket om dette i media, men jeg ønsker en oppdatering. Orker ikke å utsette meg for noe jeg vil gå rundt å bekymre meg mye for. Mine spørsmål er: 1. Er Zika-viruset fortsatt økende? 2. Finnes det Zika-virus på Kreta og er det trygt å reise dit? 3. Kan myggene på Kreta bli bærere og føre viruset videre? (Slik jeg har fått med meg kan ikke myggene i Norge det) 3. Bør jeg bruke myggmiddel om vi drar, og hvilke er okey for prøvere/gravide? Liker IKKE Zika-viruset, og JA jeg vet det er mest utbredt i Sør-Amerika, Asia, Afrika osv.. 😅 Anonymkode: ef431...f0e Du trenger oppdatering på viktige spørsmål knyttet til Zika-viruset, og spør på et forum? Det har jeg lite forståelse for. Og jeg prøver ikke å være kjip. Men hvorfor ringer du ikke fhi, eller sender en mail? Det er de som sitter med korrekt informasjon. Det er jo den du vil ha, ikke sant? Uansett, lykke til:) Anonymkode: d51c5...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/zika/rad-til-gravide-og-andre-reisende---landliste/ Anonymkode: 2242e...c5a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 Var veldig bekymret for Zika-viruset da jeg var gravid og vi var i Mallorca i 2016 (var mye spredning det året, men tror ikke det var et så stort problem akkurat der da de har jobbet mye med å bli kvitt mest mulig av den myggen). Er sent nå og er egentlig på vei til sengs, hvis ikke skulle jeg sett om jeg fant det, men var et kart som jevnlig oppdaterte og markerte landene som de anbefalte gravide å ikke reise til, kikket faktisk på det for ikke mange ukene siden, så tror det fremdeles ligger ute en eller annen plass. Det er en spesiell type mygg som kan bære viruset og man må derfor ha en myggspray for tropisk mygg, den får man på apoteket og de som jobbet der ringte inn for meg og fikk avklart at den var trygg for gravide å bruke. Er en gul flaske. Var helt hysterisk redd den gangen, så leste så utrolig mye rart, dusjet kun med lavendel kroppssåpe og shampoo med sitrus lukt, for de luktene skulle visst holde myggen unna🙊 Måtte ha papir med godkjennelse til å reise fra jordmor og lege, og de undersøkte da om det var trygt, så du kan alltids høre med legen din om haneller hun vet noe😊 Anonymkode: e62c1...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Bør nok vurderes nærmere opp mot reisedagen din,da situasjonen kan endres drastisk til da. Imens får vi håpe kulda som rammer der sør akkurat nå tar knekken på så mange mygg som mulig! Jeg står nemmelig med samme dilemma. Anonymkode: bbc8a...019 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Husk også at dersom mannen din blir smittet, må dere utsette prøvingen dritlenge. Anonymkode: ec34a...bec 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 TS her. Takk for svar og tips😊 Får vel sjekke opp dette nærmere avreisedato med fagfolk. Ingen av oss som skal reise til utlandet ellers, så da får vi se om det blir sydentur til Kreta i sommer eller ikke. Husker det var sommern 2016 det tok seg opp dette med ZIKA virus, da gikk jeg nemlig høygravid med nr. 1 og var så glad for at jeg var hjemme i Norge og jobba den sommern 😅 Satser på ZIKA fri syden til sommern også 🤞 Anonymkode: ef431...f0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå