Gå til innhold

Kast dyner og puter ut av alle senger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i vinterkulden må folk benytte anledningen, kast alle dyner, puter og ellers andre ting ut i kulden og la det henge ute i flere timer. 

Rist godt og ta inn igjen. Skal du være ekstra nøye støvsuger du duynene før de kommer i sengene igjen. Legg gjerne på nytt sengetøy. 

Vips, så er sengemidden død og borte. 

Så hvor mange trives med sin sengemidd og vil beholde krypene? :lur:

Anonymkode: d05dc...3fa

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg passer på å la soverommet få gjennomgå så voldsomt nå i kulda at det er ren skjær flaks hvis det blir varmegrader der inne før jeg skal legge meg i kveld! :icon_lol:

Skrevet
3 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg passer på å la soverommet få gjennomgå så voldsomt nå i kulda at det er ren skjær flaks hvis det blir varmegrader der inne før jeg skal legge meg i kveld! :icon_lol:

Hjelper lite på dyner og puter, eller madrasser. Det må ut og ristes grundig når det er kaldt for å få bort den her: 

Middbilde.jpg

TS

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Fytti, se de kreka, da!  :overrasket:

Joda, skulle sikkert vært helt ute med de, men der vinner latskapen. Det blir til risting ut av vinduet og ekstremlufting over noen timer. 

Skrevet

Er dette noe nytt, da?  Ja, kanskje for dere unge. Dette har jeg gjort i 40 år.  Våre beste-og oldeforeldre gjorde det. Det har blitt gjort i endel hundre år.  ☺

• Liker 2
Skrevet

Er allergisk mot støvmidd, så dette kan jeg dessverre alt om. Hjelper lite å hive det ut, like lite som å putte det i fryseren. De små krypene går bare i dvale. Etter fem år består en hodepute av 20% døde støvmidd, og deres avføring. 

Så her vaskes puter, dyner og trekk på overmadrass en gang i måneden, og byttes hvert 5 år. 

Anonymkode: 8cd9a...2a1

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Er dette noe nytt, da?  Ja, kanskje for dere unge. Dette har jeg gjort i 40 år.  Våre beste-og oldeforeldre gjorde det. Det har blitt gjort i endel hundre år.  ☺

Hvem har sagt at det er noe nytt?

Anonymkode: 09ca8...798

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at det er noe nytt?

Ingen. Bare virket slik siden det slås så stort opp.  :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er allergisk mot støvmidd, så dette kan jeg dessverre alt om. Hjelper lite å hive det ut, like lite som å putte det i fryseren. De små krypene går bare i dvale. Etter fem år består en hodepute av 20% døde støvmidd, og deres avføring. 

Så her vaskes puter, dyner og trekk på overmadrass en gang i måneden, og byttes hvert 5 år. 

En liten korreksjon til meg selv... 

Er det -15 eller kaldere, og dynene ligger ute i en god del timer, vil det drepe en del dyr... Glemte dette i farten da jeg bor vestpå, og temperaturen bare er -10, noe som ikke hjelper i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Det nye er sprengkulden. :) Bruk kulden positivt. 

Da er middtrekk løsningen. 

Men jo, kuldebehandling, risting og støvsuging hjelper. Når midden er i dvale/bedøvet av kulde slipper den taket i dyner og puter og ristes/støvsuges bort. 

Puter og dyner blir lett fulle av mugg. Derfor anbefales ikk vask av puter. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/zle0O/Hodeputen-er-full-av-muggsopp

Folk får sove med dem de vil i sengene sine. Tråden er en oppfordring til positiv bruk av utendørskulden. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Det nye er sprengkulden. :) 

TS

Eh...NEI.  Du må være veldig ung. Dette er ikke første vinter med kaldt vær, vet du.:fnise: Vintre som dette var det i hele min barndom og oppvekst. Både snø-og kuldemessig.  ☺

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ingen. Bare virket slik siden det slås så stort opp.  :)

Du må ikke anta så mye. Blir masse feil da. Som her nå.

Skrevet

Du må ikke anta så mye. Blir masse feil da. Som her nå.

Ok.   :fnise:

Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Eh...NEI.  Du må være veldig ung. Dette er ikke første vinter med kaldt vær, vet du.:fnise: Vintre som dette var det i hele min barndom og oppvekst. Både snø-og kuldemessig.  ☺

Her gjør du det igjen. Det er ingen grunn for deg å anta at TS ikke vet at det har vært kalde vintre før.

• Liker 2
Skrevet

Her gjør du det igjen. Det er ingen grunn for deg å anta at TS ikke vet at det har vært kalde vintre før.

Jo. TS sier i svar til meg at "det nye er sprengkulden".   Det er jo bare tull.  ☺

• Liker 2
Skrevet

I’m way ahead of you.  19- vil tro de fleste monstre er dau! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nye er sprengkulden. :) Bruk kulden positivt. 

Da er middtrekk løsningen. 

Men jo, kuldebehandling, risting og støvsuging hjelper. Når midden er i dvale/bedøvet av kulde slipper den taket i dyner og puter og ristes/støvsuges bort. 

Puter og dyner blir lett fulle av mugg. Derfor anbefales ikk vask av puter. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/zle0O/Hodeputen-er-full-av-muggsopp

Folk får sove med dem de vil i sengene sine. Tråden er en oppfordring til positiv bruk av utendørskulden. 

TS

Du, jeg har hatt middallergi i 15 år, nytter ikke å google litt, og plutselig være ekspert. 

Nei, kulden hjelper lite. Om du ikke har gjort noe gjennom sommeren er dynene proppfulle av døde midd og deres etterlatenskaper. Litt risting hjelper ikke, dette må man ta tak i en gang i måneden, for midden formerer seg i et rasende tempo. 

Og for å forklare hvor lite det hjelper å drepe midd en gang innimellom - en middallergiker reagerer ikke på levende midd. Kun avfallsstoffene etter den. 

Mugg er ikke noe problem ved vask om du sørger for riktig og rask tørking. Igjen - første og beste artikkel på google er ikke noe å slenge i bordet med... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2018 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Du, jeg har hatt middallergi i 15 år, nytter ikke å google litt, og plutselig være ekspert. 

Nei, kulden hjelper lite. Om du ikke har gjort noe gjennom sommeren er dynene proppfulle av døde midd og deres etterlatenskaper. Litt risting hjelper ikke, dette må man ta tak i en gang i måneden, for midden formerer seg i et rasende tempo. 

Og for å forklare hvor lite det hjelper å drepe midd en gang innimellom - en middallergiker reagerer ikke på levende midd. Kun avfallsstoffene etter den. 

Mugg er ikke noe problem ved vask om du sørger for riktig og rask tørking. Igjen - første og beste artikkel på google er ikke noe å slenge i bordet med... 

Jeg skal ikke fortelle deg hva jeg har hatt og heller ikke hvilken kunnspa jeg sitter på, både med hensyn til mugg og med hensyn til midd. 

Jeg tror du trengte denne tråden. Videre trenger du kanskje å oppdatere deg på den kunnskapen du hevder å besitte i form av å være privatperson. 

Anonymkode: fafa1...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...