Gå til innhold

Hvor mye watt varme fra stearinlys?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her blåser det og er kaldt og jeg har ikke peis. 

Tenner mange stearinlys og føler det hjelper men er kanskje mest psykisk for jeg har ikke termometer inne. 

Men vet noen hvor mye watt man får fra et vanlig stearinlys? :) Litt morsomt å vite. 

Anonymkode: 27c20...ffe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det regnes at et stearinlys avgir 50 watt/ timer. Dvs at om et lys brenner i 10 timer avgir det 500 watt/ timer eller ½ kilowatt/ time. 
Telys avgir litt mindre varme. Har sett tall fra 35 til 50 watt. Det har med vekens tykkelse å gjøre, og evnen til å suge opp den smeltede stearinen. 

https://www.dinside.no/guru/hvor-mye-varme-er-det-i-et-stearinlys

Tok meg 10 sekunder å finne dette på google.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her blåser det og er kaldt og jeg har ikke peis. 

Tenner mange stearinlys og føler det hjelper men er kanskje mest psykisk for jeg har ikke termometer inne. 

Men vet noen hvor mye watt man får fra et vanlig stearinlys? :) Litt morsomt å vite. 

Avgir så og ai ingen måbar varme, men mye partikler og gasser det er helseskadelig å puste i. Kle på deg ull det varmer mer og forpester ikke luften du puster inn. 

Anonymkode: f5b6e...13c

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Balian de Ibelin said:

Tok meg 10 sekunder å finne dette på google.

10 sekunder, det tror jeg nok. Du leste tydeligvis ikke videre, der det framgår at teksten bare er tull. Watt/time, liksom! Hvor uvitende i fysikk er det mulig å være? Men Google tar alt vrøvl som produseres for god fisk.

• Liker 2
Skrevet

Noen varmer opp drivhus noen grader med stearinlys når det er rundt 0 grader. Og jeg synes det varmer ganske godt i gapahuk ol. 

Anonymkode: 238da...97c

• Liker 1
Gjest Tom Bäcker
Skrevet
44 minutter siden, GauteS skrev:

10 sekunder, det tror jeg nok. Du leste tydeligvis ikke videre, der det framgår at teksten bare er tull. Watt/time, liksom! Hvor uvitende i fysikk er det mulig å være? Men Google tar alt vrøvl som produseres for god fisk.

Google viste til denne artikkelen, fordi den inneholder visse nøkkelord. Det er DinSide.no som er ute og sykler her. 

Skrevet

50 watt? Vil det si at dersom jeg har 1500 Watts ovn på 1/3 styrke så varmer ti stearinlys like mye...? 

Beklager at jeg spør dumt. Og jeg foretrekker å bruke forum foran å Google. Kunne tenkes jeg fikk gode svar, som det om at det ødelegger innemiljøet. :)

Men vil gjerne vite, for det ble litt artig å fundere på. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

50 watt? Vil det si at dersom jeg har 1500 Watts ovn på 1/3 styrke så varmer ti stearinlys like mye...? 

Ja. Det ser ut til at 50W er rett for telys, mens normale lys for lysestaker er ca. dobbelt så sterke. For øvrig omtrent som et menneske i ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...