Gå til innhold

Bekymret for katten min som er borte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GPS må jo ha batteri, derfor kan en ikke spore via chip. 

Om katten mister den så har GPSen radius på 3 meter, slik at du kan finne GPS-en ganske kjapt. Videre så har denne typen som min katt her funksjon som jeg kan ringe og si i fra til pus at nå kan du tasse hjem....

og åpner ikke låsen seg på dette halsbåndet, så vil selve halsbåndet skli ut av låsesystemet. 

Dette er en en dyrere versjon og en annen fabrikat enn den Jesperpus har.

Anonymkode: 2e79f...34b

Takk for svar!
Det må da være noen glupinger som greier å finne opp microchip med en form for sporing, en eller annen gang i fremtiden :P

Anonymkode: f4e95...d68

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!
Det må da være noen glupinger som greier å finne opp microchip med en form for sporing, en eller annen gang i fremtiden :P

Ja! Er så enig!

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Batteriet varer ca en uke. Men du kan jo hele tiden se hvor katten er og gjenstående batteritid ser du også på appen....

iallefall den vi har...

OK. Forstår at jeg kan se hvor katten er, men jeg kan ikke vite hvor han er hvis batteriet er tomt. Men en uke er jo så verst da. Mente jeg hadde hørt om 4-5 dager. Men så er det sikkert flere varianter der ute. 😊

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

GPS må jo ha batteri, derfor kan en ikke spore via chip. 

Om katten mister den så har GPSen radius på 3 meter, slik at du kan finne GPS-en ganske kjapt. Videre så har denne typen som min katt her funksjon som jeg kan ringe og si i fra til pus at nå kan du tasse hjem....

og åpner ikke låsen seg på dette halsbåndet, så vil selve halsbåndet skli ut av låsesystemet. 

Dette er en en dyrere versjon og en annen fabrikat enn den Jesperpus har.

Ble jo litt nysgjerrig på hvordan dette fungerer i praksis på en katt. 😊Ringer du katten og sier at «Pus nå må du snu og komme hjem» ? Og dette forstår katten og kommer hjem? 😄

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Så bra at pusen din kom til rette! Kastrering av pus er absolutt å anbefale, så bra at du skal gjøre dette :) Be om mikrochip og id-merke i øret.

O.T: GPS tracking høres jo fint ut, men hvor godt fungerer det egentlig i praksis på katter som mister halsbånd i hytt og gevær? Er generelt skeptisk til halsbånd på pus, ingen garanti for at ''safety buckle'' en dag ikke vil åpne seg. Synd det ikke er mulig å sporing i selve mikrochippen.

Har kjøpt to forskjellig halsbånd. Det ene låser seg opp litt for lett. Katten klarer selv å ta av seg båndet. Det andre har flere innstillinger. Lett, middels, tung. Hva du velger her går på kattens vekt. Dette halsbåndet likte jeg best. Tester det selv for å se hvor lett/vanskelig det er å åpne. Tror de er ganske trygge jeg. Det å ha halsbånd på katten er jo viktig på flere måter. Blandt annet:

Båndet har refleks som gjør at biler ser pus raskere. 

Andre ser at denne katten har et hjem og bør ikke mates.

Hvis telefonnummer og evt adresse er skrevet på kan andre raskere få kontakt med deg hvis katten er savnet eller skadet o.l. 

9 timer siden, Jolen77 skrev:

Bare lurer nå. Disse GPS ; hvor lang batteritid er det på dem? Skulle gjerne hatt det til vår katt, men han tar seg gjerne en uke lange turer på sommeren. En gang var han på tur i 11 dager. Hørt før at GPS ikke har batteritid mer enn noen få dager. 

Du kan jo hente pus hjem etter et par dager.

7 timer siden, Tvist skrev:

Du kan jo hente pus hjem etter et par dager.

Vi vet ikke eksakt hvor vår katt går, men vi vet at han ofte går på skogstur i fjellet her. Det er da ikke bare bare å hente han hjem etter et par dager. En katt kan også gå langt. Hente han hjem, for at han så neste dag drar ut på samme tur. Det sier seg vel seg selv at det ikke er løsning. Vil ikke hente hjem en katt som er ut og koser seg på sin vandring. 

Jeg synes at katten min som liker å ta seg en lengre tur også skal få lov til det selv om jeg savner han når han er borte så lenge. Men hvis jeg visste hvor han var og har det bra, så hadde jeg vært mer beroliget. En GPS med god batterikapasitet hadde vært ideelt for oss. 

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, Jolen77 skrev:

Har kjøpt to forskjellig halsbånd. Det ene låser seg opp litt for lett. Katten klarer selv å ta av seg båndet. Det andre har flere innstillinger. Lett, middels, tung. Hva du velger her går på kattens vekt. Dette halsbåndet likte jeg best. Tester det selv for å se hvor lett/vanskelig det er å åpne. Tror de er ganske trygge jeg. Det å ha halsbånd på katten er jo viktig på flere måter. Blandt annet:

Båndet har refleks som gjør at biler ser pus raskere. 

Andre ser at denne katten har et hjem og bør ikke mates.

Hvis telefonnummer og evt adresse er skrevet på kan andre raskere få kontakt med deg hvis katten er savnet eller skadet o.l. 

Halsbånd forsvinner etter 2-3 dager her, kattene vil absolutt IKKE ha dem :P Så det spiller i grunn liten rolle.
Begge har id merke i øret + chip.
Dette med mating er det enkelte som driter fullstendig i uansett, så sånn sett spiller det også liten rolle.

Eneste plusset er dette med refleks. Prøvde med sånn refleksspray, men uff... Det var i allefall ingen suksess. Kattene ble jo livredde for lyden, og de ruller det jo uansett av seg relativt fort.

AnonymBruker
12 timer siden, Jolen77 skrev:

OK. Forstår at jeg kan se hvor katten er, men jeg kan ikke vite hvor han er hvis batteriet er tomt. Men en uke er jo så verst da. Mente jeg hadde hørt om 4-5 dager. Men så er det sikkert flere varianter der ute. 😊

Ble jo litt nysgjerrig på hvordan dette fungerer i praksis på en katt. 😊Ringer du katten og sier at «Pus nå må du snu og komme hjem» ? Og dette forstår katten og kommer hjem? 😄

Du sjekker vel hvor katten er før det går flere dager??? 

Ja, jeg har faktisk gjort det en gang! Det funka...😂😂😂😂 Tok vel ett par timer, men katten kom. Om det var for det jeg ringte eller om katten bestemte seg for å gå hjem, skal være usagt! 😂😂😂😂

Men katter er utrolig vanedyr og går på de samme stedene hver dag! Det har jeg oppdaget, de går ikke rundt på måfå...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sjekker vel hvor katten er før det går flere dager??? 

Ja, jeg har faktisk gjort det en gang! Det funka...😂😂😂😂 Tok vel ett par timer, men katten kom. Om det var for det jeg ringte eller om katten bestemte seg for å gå hjem, skal være usagt! 😂😂😂😂

Men katter er utrolig vanedyr og går på de samme stedene hver dag! Det har jeg oppdaget, de går ikke rundt på måfå...

Hvis vi har GPS så ville vi selvsagt følge med på hvor han er sikkert hver dag, men skulle katten bli borte etter at batteriet er flatet ut, da vet en jo ikke hvor han er lenger da. Skogen er ganske stor. Men vet da hvor han har vært og hvor han pleier å vandre. Som du sier er de vanedyr. Bare tenker at jo lenger levetid på batteri jo bedre er det. Men en uke er jo bra da! 😊

AnonymBruker
28 minutter siden, Verv skrev:

Legg ut savnet- annonse på f.eks dyrebar, Facebook og dyrenett.  Henge opp savnet- lapper på postkassestativ i nærområdet. Håper inderlig hun dukker opp. Man blir jo så glad i de! Anbefalt å sterilisere.. 

Den er hjemme igjen 

Anonymkode: d5760...680

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...