Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at det sitter litt langt inne å henge ut foreldrene mine på denne måten. Likevel er dette et pinlig problem som jeg trenger noen andres tanker om. Jeg vil rett og slett ikke prate med venninner om dette. 

Mine foreldre nærmer seg 60 årene, begge er friske og raske. Min far jobber 100% og er ellers veldig opptatt og aktiv. Min mor jobber litt, men er stort sett husmor, og har alltid vært det. Begynte å jobbe littegrann  etter at barna ble store. Oppegående og fine folk begge to. 

Problemet er altså hygienen i huset de bor i. Jeg vet ikke hvor ofte det blir vasket. Men det ser ikke ut. På Kjøkkenet er det alltid skittent. Kjøleskapet er fullt av gammelt søl av matvarer, matavfall samles i ei bøtte på benken hvor fluer koser seg. Og ja. Rett og slett generelt skittent over alt. Spisebord og stuebord blir alt for sjeldent vasket av, og er fullt av gamle matflekker. En gang skulle jeg låne en pose mel for å bake. Denne var full av bitte små kryp. 

Badet er også en historie for seg selv. Alltid helt utrolig mye bæsj på veggene nedi doen, av og til også oppå doringen. Fatter ikke hvordan de får det til. Vasken og benken er full av støv og såpe, og avklippte negler. Jeg unngår så mye som mulig å bruke det rommet der. Ellers er huset rotete og skittent på gulvet. De har hund, så noe forstår jeg. Men det er bare så veldig mye :(

Dette er foreldrene mine, som jeg selvsagt elsker og respekterer høyt. Syns det er så trist at de har det sånn. Og jeg vil hjelpe dem med dette. Problemet er bare at de ser det ikke som et problem selv. Jeg har prøvd å prate litt forsiktig  med moren min om dette, men hun blir rasende bare jeg nevner det. Kommer ingen vei. 

Har også minner fra barndommen om en ekstremt skitten dusj (typ slimete, overdriver ikke) tok selv ansvar og vasket den som 7 åring, når moren min skulle komme hjem fra sykehuset med baby. Jeg skjønte da at en baby ikke kunne ha det så skittent. Et annet flaut minne er haugen med gamle brukte kondomer ved siden av sengen deres. Og hvor sjeldent sengetøy ble skiftet. Ikke minst hvor rotete og skittent vi barna hadde det på rommene. Ingen tvang oss til å rydde heller. Listen kunne vært mye lenger, men jeg stopper her. 

Dette er langt i fra normalt. Det er jeg klar over. Kan jo nevne at den personlige hygienen deres er normal. De dusjer og bytter klær ofte nok.

Har dere forslag til hvordan jeg kan hjelpe de til å forstå at de må skjerpe seg i det daglige liv? Hvordan kan man lære voksne folk at de må gjøre rent etter seg? At folk reagerer på hvordan de har det, og at det er flaut å ta med egen familie dit. Takker for alle konstruktive svar. 

PS. Må jo ikke glemme å nevne at de faktisk KAN vaske og rydde hvis de vil. Til jul og andre festdager for eksempel, er det rent og pent i alle rom. Dette er altså et problem som dukker opp i den grå hverdagen. 

Anonymkode: a4eb6...1c0

• Liker 11
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å fytti, jeg ble kvalm av å lese dette. Skjønner veldig godt at du vil gjøre noe, men tror det er vanskelig å få dem til å forandre seg etter så mange år. Du kunne jo leie inn en vaskehjelp til dem, men det er jo dyrt og de ville sannsynligvis bli fornærmet... Huff. Merkelig at de ikke ser det selv, hvis de ellers er oppegående og normale. 

Anonymkode: b22c0...3a4

• Liker 9
Skrevet

Si at du er bekymret for dem, og at de får det bedre hvis de vasker oftere. Ikke forvent at de vasker hver dag, eller hver uke til å begynne med. De kommer sikkert til å måtte venne seg til det gradvist.

kan det være at de er deprimerte?

Anonymkode: a1645...ee6

• Liker 1
Skrevet

Du har egentlig ikke noe med det å gjøre. Det er deres hjem og vil de være urenslige, må de få lov til det

Anonymkode: a30e8...55b

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor bruker de kondomer om de er i 60-årene? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Høres ut som de sliter psykisk, for dette er langt fra normalt.

Endret av Catalina Culès
Skrevet
1 minutt siden, bortebra skrev:

Hvorfor bruker de kondomer om de er i 60-årene? 

Hun skriver at det er minner fra barndommen... 

Anonymkode: 42070...1d8

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest chisandra
Skrevet

Huff, skjønner at dette er vanskelig, ts - men i og med at moren din blir rasende bare du antyder noe om dette, så betyr det vel kanskje at hun er klar over at det er i overkant møkkete og rotete?

Jeg tror ikke det har med depresjon etc. som andre nevner her, i og med at det tydeligvis har vart så lenge. De har vel bare vent seg til å leve slik. Noen ganger finner rotehoder hverandre, og da er det gjort.

Er de oftere syke enn folk flest? Hvis ikke, så kan du ikke bruke det som argument for å gjøre noe heller.

Det så ut som du har søsken. Hva sier de?

Skrevet

Jeg ville prøvd å overtale dem til å ha vaskehjelp. Du kan skylde på alderen, og si at det er vanlig å ha vaskehjelp når man blir litt eldre og ikke har like mye energi så ofte lenger. Si at du synes de er veldig flinke å vaske når de først gjør en innsats til høytider o.l., men at du skjønner at de ikke har så mye energi til det ellers. Si at du merker det selv også, at du har vanskelig med å få det gjort det i en krevende hverdag. Hvis du vil gå virkelig langt, kan du jo ansette en vaskehjelp hjemme hos deg selv, og så anbefale det til dem på bakgrunn av det.

Anonymkode: 83d2b...a0d

• Liker 2
Gjest Nina1975
Skrevet

Du kan ikke lære gamle bikkjer å gjø, sies det. Tror ikke jeg hadde giddet. Like greit å innse at de er som de er.

Skrevet

Hvis de har hatt det slik i 40 år kommer de ikke til å forandre seg nå.  Har familie som er nesten like ille,  blir småkvalm bare jeg kommer innenfor døra deres.  Alt er ekkelt, rotete og skittent og i tillegg dusjer foreldre og barn svært sjeldent. 

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet

Har de alltid vært slik så er det nok lite å gjøre med. De må på en eller annen måte ha funnet ut at rengjøring er unødvendig.. hadde det plaget dem så hadde de tatt et tak. De har valgt dette. For meg er det helt uforståelig at folk velger å bo i skitt. Min mor bruker tre timer hver dag på å fjerne støv som ikke finnes, og det er jo ikke bra det heller, men det må da finnes måte på. Jeg vet jammen ikke hva du skal gjøre. Veldig dumt at en sånn ting skal ødelegge forholdet deres. Samtidig er det jo vanskelig å slappe av og kose deg på besøk der om du vemmes. Kan du invitere dem til deg innimellom da slik at du slipper å dra dit?

Skrevet

Du har min medfølelse. Dessverre vet jeg litt hvordan du har det. I mitt barndomshjem ser det nesten like ille ut som din beskrivelse. Noen her nevner vaskehjelp. Vaskehjelper vasker kun der de har tilgang til. Dvs at om det er mye rot, så vasker de bare rundt rotet. (Forståelig)

Jeg drar sjeldnere og sjeldnere på besøk til mitt barndomshjem.

Anonymkode: db447...63a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kan endre på dem. Selv hsdde jeg nok brukt litt humor om jeg skulle forsøkt å ta det opp. Litt sånn forsiktig uten å bli spydig....

Anonymkode: 28698...103

Skrevet

Får helt vondt når jeg tenker på dere som barn oppi dette. Når noe så grunnleggende som renslighet og orden svikter så tenker jeg at andre ting kanskje har sviktet også? Bare det at du skjønte som barn at babyer ikke skulle leve oppi skitt sier jo litt.

Det at din mor blir rasende når du tar det opp tyder på at hun føler en viss skam.

Du er voksen og må la denne kampen ligge. Jeg hadde kanskje blitt litt trassig og sagt at jeg ikke ville kommet på besøk når det var så ekkelt der, men det kan godt hende dere har et forhold hvor trassighet er unormalt.

Hev hodet ditt! Du har ingen grunn til å skamme deg for dette iallefall.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2018 den 12.14, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at det sitter litt langt inne å henge ut foreldrene mine på denne måten. Likevel er dette et pinlig problem som jeg trenger noen andres tanker om. Jeg vil rett og slett ikke prate med venninner om dette. 

Mine foreldre nærmer seg 60 årene, begge er friske og raske. Min far jobber 100% og er ellers veldig opptatt og aktiv. Min mor jobber litt, men er stort sett husmor, og har alltid vært det. Begynte å jobbe littegrann  etter at barna ble store. Oppegående og fine folk begge to. 

Problemet er altså hygienen i huset de bor i. Jeg vet ikke hvor ofte det blir vasket. Men det ser ikke ut. På Kjøkkenet er det alltid skittent. Kjøleskapet er fullt av gammelt søl av matvarer, matavfall samles i ei bøtte på benken hvor fluer koser seg. Og ja. Rett og slett generelt skittent over alt. Spisebord og stuebord blir alt for sjeldent vasket av, og er fullt av gamle matflekker. En gang skulle jeg låne en pose mel for å bake. Denne var full av bitte små kryp. 

Badet er også en historie for seg selv. Alltid helt utrolig mye bæsj på veggene nedi doen, av og til også oppå doringen. Fatter ikke hvordan de får det til. Vasken og benken er full av støv og såpe, og avklippte negler. Jeg unngår så mye som mulig å bruke det rommet der. Ellers er huset rotete og skittent på gulvet. De har hund, så noe forstår jeg. Men det er bare så veldig mye :(

Dette er foreldrene mine, som jeg selvsagt elsker og respekterer høyt. Syns det er så trist at de har det sånn. Og jeg vil hjelpe dem med dette. Problemet er bare at de ser det ikke som et problem selv. Jeg har prøvd å prate litt forsiktig  med moren min om dette, men hun blir rasende bare jeg nevner det. Kommer ingen vei. 

Har også minner fra barndommen om en ekstremt skitten dusj (typ slimete, overdriver ikke) tok selv ansvar og vasket den som 7 åring, når moren min skulle komme hjem fra sykehuset med baby. Jeg skjønte da at en baby ikke kunne ha det så skittent. Et annet flaut minne er haugen med gamle brukte kondomer ved siden av sengen deres. Og hvor sjeldent sengetøy ble skiftet. Ikke minst hvor rotete og skittent vi barna hadde det på rommene. Ingen tvang oss til å rydde heller. Listen kunne vært mye lenger, men jeg stopper her. 

Dette er langt i fra normalt. Det er jeg klar over. Kan jo nevne at den personlige hygienen deres er normal. De dusjer og bytter klær ofte nok.

Har dere forslag til hvordan jeg kan hjelpe de til å forstå at de må skjerpe seg i det daglige liv? Hvordan kan man lære voksne folk at de må gjøre rent etter seg? At folk reagerer på hvordan de har det, og at det er flaut å ta med egen familie dit. Takker for alle konstruktive svar. 

PS. Må jo ikke glemme å nevne at de faktisk KAN vaske og rydde hvis de vil. Til jul og andre festdager for eksempel, er det rent og pent i alle rom. Dette er altså et problem som dukker opp i den grå hverdagen. 

Anonymkode: a4eb6...1c0

Hva med å høre om fast renhold i hjemmet deres? Kanskje de rett og slett trenger hjelp med dette. Du kan jo hjelpe de i den retningen 

Anonymkode: 021a1...8b7

• 5 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.2.2018 den 12.37):

Si at du er bekymret for dem, og at de får det bedre hvis de vasker oftere. Ikke forvent at de vasker hver dag, eller hver uke til å begynne med. De kommer sikkert til å måtte venne seg til det gradvist.

kan det være at de er deprimerte?

Anonymkode: a1645...ee6

Mine foreldre er sånn. Nyter ikke 

Anonymkode: e4638...9ff

Skrevet

Svarer selv om det er gammel tråd; dropp å prøve å forandre folk. Du kan forandre deg selv men ikke andre. Man kan ikke oppdra sine foreldre. Du får la være å besøke dem om du ikke tåler det, eller bare overse det og se dem som mennesker. 

Anonymkode: 8be0a...fe5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2024 den 21.13):

Svarer selv om det er gammel tråd; dropp å prøve å forandre folk. Du kan forandre deg selv men ikke andre. Man kan ikke oppdra sine foreldre. Du får la være å besøke dem om du ikke tåler det, eller bare overse det og se dem som mennesker. 

Anonymkode: 8be0a...fe5

Dette er fem år siden. Vedkommende er mest sannsynligvis ikke på kg i dag.

Anonymkode: a9439...685

Skrevet

Takk og lov at de brukte kondomer.

Anonymkode: ed4f9...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...