Gå til innhold

Hjelp! Laktose og glutenfri kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bake en kake som er både laktosefri og glutenfri. Har aldri gjort dette før. Noen tips til oppskrifter?

Anonymkode: bbd04...d28

Skrevet

Vil du ha det enkelt så er den helt vanlige Toro sjokolade langpannekake faktisk glutenfri😊 Hvis du lager den med laktosefritt meierismør i kake og glasur så er du i mål😊 (Pass på at evt pynt du bruker også er gluten - og laktosefritt, lett å glemme!)

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hehe, trodde jeg kunne engelsk jeg, men her var det mye jeg ikke forstod :fnise:  Uansett, takk for tips!

TS

Skrevet
16 minutter siden, Ullgenser skrev:

Vil du ha det enkelt så er den helt vanlige Toro sjokolade langpannekake faktisk glutenfri😊 Hvis du lager den med laktosefritt meierismør i kake og glasur så er du i mål😊 (Pass på at evt pynt du bruker også er gluten - og laktosefritt, lett å glemme!)

Takk for tips, skal definitivt ha denne i bakhodet, om jeg ikke kommer på en enkel oppskrift :) 

TS

Skrevet

Google glutenfri kake. Melk bytter du ut med laktosefrimelk/mandelmelk/soyamelk el. Evt kan du erstatte melken med appensinjuice. Godt i sjokoladekake eller lys langpanne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Laktose- og glutenfri ostekake;

Philadelphia, laktosefri, 1+1/2 boks
Laktosefri lettrømme, 1 beger
Laktosefri kremfløte, 3dl
Melis, 100g
Vaniljesukker, 1ts
Freia Gelé pulver, fritt valg av smak og farge 1stk
Glutenfri digestivekjeks, ca 230g (tror det er Semper som lager dem, de finnes i fri for-hyllene i butikken)
Laktosefri margarin, 130g
Evt bær eller andre ting for pynt

Pulverisér kjeksen i en brødpose pakket inn i en brødpose. Få ut litt aggresjon!
Smelt margarinen og bland sammen med kjekspulveret.
Sett en springform uten bunnen på et kakefat, evt stor tallerken, og trykk ‘’deigen’’ ned i formen. Prøv å holde fasongen slik at formen ikke sklir ut på tallerkenen/fatet.
Pisk kremfløten skikkelig stiv i en egen bolle.
Bland Phildelphia, rømme, melis og vaniljesukker i en stor bolle. Bruk mikser.
Lag i stand geléen etter oppskriften på esken, men kun halv mengde vann. Det trenger ikke å koke, men det bør minst bli så varmt at det ryker litt av det, rør godt til pulveret løser seg opp.

Bland alt sammen i den store bollen og tilsett evt smaksdråper eller konditorfarge, bland godt.
Hell blandingen over kjeksbunnen, som regel vil den jevne seg pent ut av seg selv pga tyngdekraften. Sett galskapen i et kjøleskap og la stå i minst fire timer, aller helst seks.
Kaken kan pyntes etter fire timer.

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Ullgenser skrev:

Stemmer dette faktisk? Er den vanlige langpannekaken til Toro virkelig både laktose og glutenfri (såfremt vi ikke tilsetter noe med laktose selv)??

Anonymkode: 1c1b3...409

• Liker 1
Skrevet

Enkleste er vel å bruke en kake som generelt ikke har melk i seg, som for eksmepel brownies, og heller bytte ut melet med glutenfritt mel. Jeg tåler selv verken laktose eller gluten, synes så mange alternativer skal være så innviklet, gjør det lett :) Glutenfritt kan ofte bli litt tørt, derfor er det veldig greit med brownies, siden disse gjerne skal være litt råe inni. Oppskriften jeg bruker er bare smør/margarin, sukker, egg, mel og kakao + sjokoladebiter (kokesjokolade, eventuelt laktosefri sjokolade om personen ikke tåler noe).

Hør med den du skal bake til, de fleste tåler litt laktose. For eksempel greit å bruke margarin og kokesjokolade. 

Anonymkode: 292fe...b90

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne kan funke til formålet. Uten gluten, og du kan sikkert finne et laktosefritt alternativ til meierismør.

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/black-magic

Anonymkode: b742c...072

oj, jeg ante ikke at det var laktose i smør jeg... Good to know! Ser ellers ut som en veldig grei oppskrift :) 

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

oj, jeg ante ikke at det var laktose i smør jeg... Good to know! Ser ellers ut som en veldig grei oppskrift :) 

TS

Hvor laktosefritt skal det være? Jeg er laktoseintollerant, men meierismør har såpass lite aktose at det er å anse som laktosefritt. Skal det være helt fritt for laktose må du nesten tenke at alt fra melk inneholder laktose.

Skrevet
3 timer siden, happiest skrev:

Google glutenfri kake. Melk bytter du ut med laktosefrimelk/mandelmelk/soyamelk el. Evt kan du erstatte melken med appensinjuice. Godt i sjokoladekake eller lys langpanne. 

Hvetemel bytter man bare ut med glutenfri semper MIX eller fin MIX, så trenger ikke glutenfri kakeoppskrift. 

Anonymkode: 749ba...554

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvetemel bytter man bare ut med glutenfri semper MIX eller fin MIX, så trenger ikke glutenfri kakeoppskrift. 

Anonymkode: 749ba...554

Om det er første gang ville jeg funnet en GF-oppskrrift da det ofte blir feil konsistens om man bytter melet 1-1.

Anonymkode: b9824...0d3

• Liker 1
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, VinterSnø skrev:

Hvor laktosefritt skal det være? Jeg er laktoseintollerant, men meierismør har såpass lite aktose at det er å anse som laktosefritt. Skal det være helt fritt for laktose må du nesten tenke at alt fra melk inneholder laktose.

aner ikke, så sikkert best å være på den sikre siden og unngå alt...

TS

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

aner ikke, så sikkert best å være på den sikre siden og unngå alt...

TS

Sikkert lurt det da. Da kan jeg anbefale den som heter rapskokos, den er god til å bake med :) Har vært helt melkefritt her en stund og den reddet oss =)

Skrevet
Akkurat nå, VinterSnø skrev:

Sikkert lurt det da. Da kan jeg anbefale den som heter rapskokos, den er god til å bake med :) Har vært helt melkefritt her en stund og den reddet oss =)

Eller det nye fra eldorado :)

Anonymkode: b7334...887

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal bake en kake som er både laktosefri og glutenfri. Har aldri gjort dette før. Noen tips til oppskrifter?

Hva er anledningen?

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller det nye fra eldorado :)

Takk for tips, skal prøve den. Gir den like god smak?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...