AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #1 Skrevet 28. februar 2018 Jeg har blitt invitert på en toukers ferie i sommer med familien og jeg har lyst til å reise. Men jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med katten min og om to uker går fint. Katten min er snart 2 år og selv om hun er selvstendig så er hun også svært knyttet til meg. Dette har nok sammenheng med at hun ble forlatt da hun var liten. Jeg har to alternativ: 1. la henne være hjemme og bli matet hver dag. Her er også mulighet for at hun kan slippes ut. Bekymring: at hun tror jeg ikke kommer tilbake og stikker av. Fordel: hun er hjemme der hun er kjent. 2. La henne være hjemme hos mine foreldre der hun er godt kjent og bli matet hver dag. Her vil hun nok måtte være inne. Bekymring: at det blir lenge å være inne i to uker. Fordel: hun kjenner mine foreldre sin katt og vet hun er en trygg plass. Og jeg vet hun er inne så ingenting kan skje Jeg har ikke lyst til å la henne være hjemme hos venner/familie. Hun har opplevd å bli gitt bort tidligere så jeg vil ikke at hun skal være redd for at jeg har gitt henne bort og ikke kommer tilbake. Er det greit å reise? Og hva er best for katten? Anonymkode: cdaaf...da2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Om det er mulig, så hadde det jo vært fint om katten var vant til å bo hos foreldrene dine slik at den lærte det var hjem nr 2. Da kunne den gått ut og inn når den var der. Den måtte vært inne 2-3 uker hos foreldrene dine før den kunne slippes ut, da Anonymkode: cb0b3...6cb 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Alternativ 2, absolutt. Katter bør maks være noen få netter alene hjemme, med mindre det er eldre, selvstendige katter som er vant å bruke luke. (tilvenning over tid). Kan nesten garantere at den vil vandre avgårde om du ikke er der. Også kan jeg ikke anbefale varmt nok at du får en til. De har så mye glede og selskap i hverandre. Og da vil de kunne være hjemme alene over lengre tidsrom. Anonymkode: 6e945...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Alternativ 2 uten tvil. Anonymkode: a311b...0c8
Tvist Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Jepp, ta med katten til dine foreldre. To uker er lenge for en katt med et minimum av oppmerksomhet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 Alternativ to uten tvil. To uker er alt for lenge å være alene selv om noen kommer innom å mater. Anonymkode: 9caae...3bb
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #7 Skrevet 1. mars 2018 Det blir da ikke kjedelig for katten å være innendørs i 2 uker når den har en annen kattevenn der! Jeg ville blitt mer bekymret for at katten din hadde blitt vant til, og savnet å ha en artsfrende når den måtte hjem igjen. Anonymkode: 5a3e4...d41 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #8 Skrevet 1. mars 2018 Alternativ to hadde jeg gått for, om du ikke kjenner noen som kunne bodd hos deg de to ukene og tatt vare på katten din? Lot selv lillesøster bo hos meg da jeg var på tur noen dager for å passe på katt jeg hadde på den tiden. Hun var også ung og syntes det var så stas å få bo alene noen dager og kose med pus Anonymkode: e817a...897 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #9 Skrevet 1. mars 2018 Mine foreldre kommer ikke til å vær hjemme da jeg skal reise på ferie med dem. Så alternativ 2 ville innebære at hun ble matet av min tante i likhet med mine foreldre sin katt. Mange skriver at det blir lite oppmerksomhet for en katt. Jeg har derfor begynt å vurdere alternativ 3: kattehotell Min katt liker andre katter veldig godt og her vil hun få sosialisere seg med andre katter hver dag samt få oppmerksomhet fra mennesker daglig. Og ikke minst vil jeg kunne være trygg på at hun ikke forsvinner. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: cdaaf...da2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #10 Skrevet 1. mars 2018 Hva med kattepensjonat? Anonymkode: d86d2...9b1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #11 Skrevet 1. mars 2018 Kattehotell kan bli mer stress, kommer an på katten. Men jeg ville gått for nr to, latt henne flytte til dine foreldre midlertidig, og få være med kattevennen sin inne den perioden! Jeg har selv to, hvor en er innekatt, og den andre går litt ute når den vil. Begge er inne når jeg er på ferie, siden han som går ute ikke kommer når andre roper på han... Men de som passer mine katter er innom med mat/vann/kasse, og noen dager setter dem seg ned og leker/koser med pus, eller ser en film. Anonymkode: 6b645...861
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #12 Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mine foreldre kommer ikke til å vær hjemme da jeg skal reise på ferie med dem. Så alternativ 2 ville innebære at hun ble matet av min tante i likhet med mine foreldre sin katt. Mange skriver at det blir lite oppmerksomhet for en katt. Jeg har derfor begynt å vurdere alternativ 3: kattehotell Min katt liker andre katter veldig godt og her vil hun få sosialisere seg med andre katter hver dag samt få oppmerksomhet fra mennesker daglig. Og ikke minst vil jeg kunne være trygg på at hun ikke forsvinner. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: cdaaf...da2 Er de to går det helt fint. Særlig når den liker andre katter. De har så mye selskap i hverandre. Kattehotell har jeg lite til overs for, selv med sosiale katter. Det er stressende, støyende, ofte sitter de mye i et lite bur, og innimellom går det sykdommer på pensjonat. Anonymkode: 6e945...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #13 Skrevet 1. mars 2018 Problemet med alternativ 2 er at mine foreldre sin katt er ute mens min må være inne. Hun har vært ut mange ganger der, men tenker det er veldig annerledes når noen er hjemme. Min tante ville da kommet innom og matet hver dag og de to kattene ville fått sett hverandre da. Det er derfor jeg lurer på om kattehotell/pensjonat vil være bedre? Da vil den ha selskap av andre katter. Synes dette e veldig vanskelig. Anonymkode: cdaaf...da2
exictence Skrevet 1. mars 2018 #14 Skrevet 1. mars 2018 Enten hos dine foreldre eller på kattehotell. Er enig med ditt synspunkt at den ikke må bli sluppet ut verken hos deg eller dine foreldre nå når du er borte. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 Har de 2 siste sommerene Reiste fra våre katter i 3 uker. Våre naboer så til de og matet de, var innom morgen og kveld, og lot en dør eller et vindu stå åpent på dagtid så de kunne gå inn/ut (vi har også katteluke). De fikk også lov til å komme inn til naboene å ligge i sofaen og få kos der. Vi hadde noen som backup skulle de plutselig bort eller ble forhindret. Vi syntes dette var en bedre løsning enn at de skulle måtte stå store deler av dagen i et bur på et kattepensjonat. Kattene våre tok ikke noen skade av det og var på plass den dagen vi kom hjem. Anonymkode: 0b2a7...270
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #16 Skrevet 1. mars 2018 Jeg hadde min på kattehotell hos dyrelegen her i Furnes et år. Det gikk kjempefint :). Litt dyrt ble det, men han var hel og pen når jeg fikk han tilbake og det var det som var viktig for meg, og på den tiden hadde jeg økonomi til det. Har også hatt han på pensjonat i Løten to ganger. Det var en god del billigere. Det var litt mere stressende første gang. Her måtte kattene på fellesareal om dagen. Han hadde ingen floker i pelsen og han hadde tydeligvis spist godt de 3 ukene jeg var borte, så de har tatt godt vare på han. Han luktet ordentlig fis begge gangene da. Det er det eneste jeg har å bemerke. Trenger ikke være slik hos alle. (har en persergutt som krever en god del pelsstell). Anonymkode: 4e035...144 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #17 Skrevet 2. mars 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet med alternativ 2 er at mine foreldre sin katt er ute mens min må være inne. Hun har vært ut mange ganger der, men tenker det er veldig annerledes når noen er hjemme. Min tante ville da kommet innom og matet hver dag og de to kattene ville fått sett hverandre da. Det er derfor jeg lurer på om kattehotell/pensjonat vil være bedre? Da vil den ha selskap av andre katter. Synes dette e veldig vanskelig. Anonymkode: cdaaf...da2 Ved alt 2 må bgge kattene holdes inne i perioden. Dersom du går for kattepensjonat, så begynn letingen etter rette stedet i god tid. De beste stedene begynner allerede å bli fullbooket til sommerferien. Anonymkode: e7f8c...1e0 1
exictence Skrevet 2. mars 2018 #18 Skrevet 2. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de 2 siste sommerene Reiste fra våre katter i 3 uker. Våre naboer så til de og matet de, var innom morgen og kveld, og lot en dør eller et vindu stå åpent på dagtid så de kunne gå inn/ut (vi har også katteluke). De fikk også lov til å komme inn til naboene å ligge i sofaen og få kos der. Vi hadde noen som backup skulle de plutselig bort eller ble forhindret. Vi syntes dette var en bedre løsning enn at de skulle måtte stå store deler av dagen i et bur på et kattepensjonat. Kattene våre tok ikke noen skade av det og var på plass den dagen vi kom hjem. Anonymkode: 0b2a7...270 Vi har katteluke og gjør det som deg. Men Ts har ikke katteluke, og hvis passer slipper katten ut, er det ikke sikkert den kommer tilbake før kattepasser går. Da ville jeg ikke tatt sjansen på at pus ble stengt ute og opplevde at eierne var forsvunnet. Og det er forskjell på katter. Ts sin katt hadde opplevd å bli forlatt da den var liten. Det har mye å si på kattens personlighet.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #19 Skrevet 2. mars 2018 Finn et bra kattehotell, et som sender bilder/snap og forteller hvordan det går hver dag og der de har mulighet til å gå ute i innhegning. Har 2 katter selv og de storkoser seg på hotell, og jeg føler meg så mye bedre på ferie når jeg vet at de blir dulla og kosa med og gjør masse ugang, og så får jeg se bilder av at de faktisk har det bra Start letingen nå du, et bra hotell er virkelig verdt pengene. Anonymkode: 0e5a6...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2018 #20 Skrevet 4. mars 2018 Tror det kommer an på katten. Vi tør ikke ha pass av kattene tilsvarende alternativ 1 lenger, for da stikker den ene katten av og ferien vår blir bare stress pga bekymring. Vi bruker kattehotell og det er helt supert! De sender blant annet snaps av kattene og oppdateringer på hvordan det går Anonymkode: 2dbed...3e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå