Gå til innhold

Innboforsikring og hybel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Trenger jeg egt innboforsikring? Bor i en hybel som deler 2. etg med huseier

Anonymkode: d8df3...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lurt å ha.

Anonymkode: 8f85b...6b5

Skrevet

Normalt dekkes du av foreldrenes forsikring, så lenge man er student og fortsatt har folkeregistrert adresse hjemme. Mange studenter kaster bort penger på å ha dobbelt forsikring da de ikke vet dette. 

Så eneste du trenger er reiseforsikring, den er grei å ha da den også gjelder korte reiser i Norge. 

Anonymkode: 20178...2b1

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Trenger jeg egt innboforsikring? Bor i en hybel som deler 2. etg med huseier

Ja. Det koster ganske mye å erstatte alt du eier om det f eks brenner opp. I tillegg vil forsikring dekke hotell etc om det brenner

• Liker 2
Skrevet

Lønnsomt ja. På en hybel slipper du billig unna. Tenk på hva hver enkel del på fin hybel koster å kjøpe inn.

Anonymkode: 247a2...597

Skrevet

Har du råd til å erstatte alle møblene og klærne dine, og alle andre ting ? hvis ja, da trenger du ikke forsikring. 
Men sjekk om du er dekket av foreldrene dine sin forsikring, og eventuelt om du får noe ekstra billig via fagforening eller studentforening eller noe. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er garantert å ikke havne i trøbbel, av noe slag, så trenger du ikke innboforsikring. 

Men brenner huset, trenger du et nytt sted å bo, både midlertidig og raskt. Du trenger også ny mobil, klær, og alt annet som blir ødelagt av brann, sot, lukt og slokkevann. Kan du betale alt dette selv? Da trenger du ikke forsikring. 

Vannledningen i boligen din sprekker. Alt blir kliss vått. Du kan ikke bo i boligen. Men huseier krever husleie fortsatt. Du trenger et sted å bo. Fikser du dette selv? Da trenger du ikke forsikring. 

Du glemmer pizzaen eller var det en kjele på komfyren. Det begynner å brenne. Og blir riktig så slemt. Brannvesenet og politiet mener du har startet brannen og blir erstatningsansvarlig for alle skadene. Ja, huset har brent ned. Alt er borte. Kan du erstatte alt? Da trenger du ikke forsikring. 

Naboen beskylder deg for å ha gjort noe helt hinsides dumt. Ha tar ut stevning til tingretten fordi du gjorde de dumme tingene. Kan du da betale for din egen advokat? Da trenger du ikke forsikring. 

Du har fest. Noen knuser alt du har og eier. Boligen du bor i er ramponert. Du bryr deg ikke. Det er bare å fikse og betale, eller har du forsikring du kan få hjelp fra? 

Kan disse eksemplene få deg til å tenke at forsikring koster lite, er der for sikkerhetstilfelle, men er kjekt å ha dersom du skulle ha litt mer uflaks enn du regner med å få? 

Anonymkode: bcf01...df2

• Liker 1
Skrevet

Normalt dekkes du av foreldrenes forsikring, så lenge man er student og fortsatt har folkeregistrert adresse hjemme. Mange studenter kaster bort penger på å ha dobbelt forsikring da de ikke vet dette. 

Så eneste du trenger er reiseforsikring, den er grei å ha da den også gjelder korte reiser i Norge. 

Det er det mange som har brent seg på. Så det er langt fra normalen. Det avgøres av hvor foreldrene har forsikring og hvilken forsikring foreldrene har. 

Å tr at man er dekket av foreldrenes forskirng er dumt, man må vite. Og slett ikke stole på en påstand fremsatt på nettet. 

• Liker 2
Skrevet

Det kan hende at hun er dekket av reiseforsikringen til foreldrene også :) Det er i alle fall jeg inntil jeg er 22 

Anonymkode: cb593...01a

Skrevet

Takk for alle svar. Var mange «hvis du har råd til så!», var ikke helt det jeg mente; lurte på om huseiers forsikring dekte hybelen også siden den deler 2 etg med dem.

Takk for svar.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Var mange «hvis du har råd til så!», var ikke helt det jeg mente; lurte på om huseiers forsikring dekte hybelen også siden den deler 2 etg med dem.

Takk for svar.

Huseier forsikring dekker nettopp det ordet "huset", og fast inventar som gulv og dører, kjøkkeninnredning, varmeovner ol. Det som er løst og ditt er du selv ansvarlig for nåde for å forsikre om du vil ha det forsikret og å bringe inn og ut av hybelen når du flytter inn og flytter ut. Huseier og huseiers forsikring dekker følgelig ikke noe som er ditt uansett hva som skjer. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at hun er dekket av reiseforsikringen til foreldrene også :) Det er i alle fall jeg inntil jeg er 22 

Anonymkode: cb593...01a

Reiseforsikringer har ulik dekningsgrad, ulik aldersgrense for foreldres barn og noe man skal undersøke nøye før man tror man er dekket av. 

Noen reiseforsikringer dekker fra egen ytterdør, andre krever at du reiser ut av kommunen eller fylket, at der er en overnatting osv. Man betaler for det man får, både når man kjøper forsikringer og når man får bruk for forsikringer. Det eneste som er sikkert er at en reiseforsikring IKKE dekker noe som helst inne på en hybel. 

Keg er helt sjokkert over hvor lite folk setter seg inn i og forstår av noe aå viktig som forsikringer. 

• Liker 3
Skrevet

Huseiers innboforsikring dekker huseiers innbo.

Du leier en egen boenhet i huseiers bolig. Altså dekker ikke huseiers innboforsikring ditt innbo.

Anonymkode: 8f85b...6b5

Skrevet

Huseierens innboforsikring dekker tingene han eier, ikke dine egne.

Skrevet

Moren min hadde innbo på meg til jeg fylte 20 år. Deretter fikset jeg eget, vil ikke ta noen sjanser. Enkelte banker tilbyr ung-pakker som inkluderer innbo og reise/ulykke for voksne opptil 26 år, undersøk litt.

Anonymkode: 6fcc0...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...