Gå til innhold

Er egentlig Kong Harald etnisk norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har vel ikke mye norskt blod i seg?

Anonymkode: 895c1...9b2

Skrevet
Sitat

Etnisitet henviser til en oppfatning av identitet og medlemskap i en gruppe som deler felles språk, kulturelle særtrekk (verdier, tro, religion, matvaner, skikker osv), og en oppfatning av felles historie.

Jeg vil si at han i høyeste grad er etnisk norsk.

Anonymkode: 52e46...8fc

• Liker 4
Skrevet

Nei, strengt tatt er han andre og tredje generasjons innvandrer. Hans mor var ikke norsk, og hans far var sønn av to utlendinger. Han kommer vel i grenseland ihht til SSBs innvandrerdefinisjon.

Anonymkode: 8033c...351

• Liker 8
Skrevet

Da Norge skulle få sin egen Konge i 1905, var det noen ultranasjonalister som mente at vi ikke kunne ha en dansk eller svensk prins. Sønn av unionskongen Oscar II var også aktuell kanidat en stund.                                                                                                         De hadde fått for seg at det fantes en som de mente hadde avstamning fra den opprinnelige norske kongerekka før dansketiden. Tror han var fra Dovre (Tofte Kongsgård) i Gubrandsdalen.

Kong Håkon ble av de omtalt med et foraktelig fnys som "Danskeprinsen".  Vi kunne vel knapt fått en bedre Konge.

Skrevet

Han er uansett godt integrert, må man si:-)

Anonymkode: b18f6...70b

• Liker 7
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Hans mor var født i Sverige, hans far var født i England. Ingen av hans besteforeldre er norske. De er svenske, danske og britiske. Så nei han er ikke etnisk norsk, men han er uansett norsk han er født her i landet.

Dette er alt jeg kommer til å si om denne saken.

Endret av Balian de Ibelin
Gjest NuttinSpecial
Skrevet

Who gives a shit :pinar:  I disse dager forstår jeg ikke hvorfor vi engang har et fåtall spesifikke individer som skal motta apanasje og hylles som superstjerner og gudevesner kun grunnet blodet sitt..? De bare er der og formerer seg. Stikker frem trynet sitt ved enkelte høytider, leser litt om de dyre klesvanene og premierefestene deres i tabloidene.. Kanskje en halvhjertet tale skrevet av noen andre fremføres på et enda mer halvhjertet vis i tunge tider eller ved nyttårsskiftet... Hvilket skal lokke frem patrioten i oss og samle oss som folk. Og dissa brølluppa - overdådige som de er :kvalm: Jeg klarer meg bra uten jeg, as.  Den eminente Ari Behn hakk i hæl av Mette-Marit med lausungen sin f.eks, hva skjedde egentlig der? GTFO :laugh: Kongen i grunnloven er også temmelig sjokkerende lesing... Kan noen her omvende meg? Frelse meg, hjelpe meg å finne kongelyset?

Gjest N-Nøff
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at han i høyeste grad er etnisk norsk.

Anonymkode: 52e46...8fc

Så en person som flytter fra Ogabongia til Norge er etnisk norsk dersom vedkommende umiddelbart elsker vår kultur etc.? 

Skrevet

Hvordan definere etnisk norsk egentlig, og ikke minst hvorfor? 

Helt norske er først og fremst de som har norske navn, er født i Norge og ser norske ut innenfor ganske romslige kriterier. Det er sikkert mange som har problemer med denne definisjonen.

Mange andre kan selvsagt være norske statsborgere og norske på mange måter.

Kong Harald er norsk nok for de aller fleste nordmenn.

Anonymkode: 212b9...e87

Skrevet

Han er ikke negroid så folk syns det er greit

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Neinøff skrev:

Så en person som flytter fra Ogabongia til Norge er etnisk norsk dersom vedkommende umiddelbart elsker vår kultur etc.? 

Selvfølgelig ikke. Enkelte ting er selvforklarende.

Gjest N-Nøff
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Enkelte ting er selvforklarende.

Som hva?

Skrevet

Vel, om man skal være så pirkete på det så er de europeiske kongehusene alle en sabla gatemiks. Det svenske kongehuset har jo franske aner, og har bare sittet på tronen i Sverige omlag 87 år lenger enn hva det norske kongehuset har sittet på tronen i Norge. Det danske kongehuset er vel opprinnelig av tysk avstamning, det engelske en salig blanding av skotter og normannere, hvorav normannerne har skandinaviske røtter. Alle har de igjen blandet seg med hverandre, så det finnes knapt mer multietniske mennesker enn kongelige. 

• Liker 2
Skrevet

Alle kongelige i Europa har en spesiell etnisk bakgrunn sammenlignet med øvrige innbyggere. For inntil helt nylig var det både normalt og forventet at man skulle gifte seg med andre kongelige og da gjerne med kongelige fra andre land. 

Prins Philip (gift med dronning Elizabeth av Storbritannia) var en dansk-gresk prins. Nylig avdøde prins Henrik av Danmark var født i en fransk grevefamilie, moren til prins Carl Gustaf av Sverige var født i tyskland og hadde prinsesse-tittel i Storbritannia. Kongen i Spania har gresk mor også videre. 

Jeg kunne fortsatt ganske lenge på denne listen, men alt i alt så er det absolutt ikke noe spesielt med den norske kongefamilien når det gjelder familiebakgrunn. Hvis noe så kan man si at de tre generasjoner av konger vi har hatt siden frigjøringen har vært usedvanlig skandinaviske, altså lite "eksotiske" med tanke på at de språklige og kulturelle tradisjonene er ganske like.

Anonymkode: 14856...ca6

Skrevet
15 minutter siden, Neinøff skrev:

Som hva?

Det er som sagt selvforklarende. Les innlegget ditt som jeg siterte først og se om du finner noe logikk i det. Om du gjør det, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Annonse
Skrevet
36 minutter siden, NuttinSpecial skrev:

Who gives a shit :pinar:  I disse dager forstår jeg ikke hvorfor vi engang har et fåtall spesifikke individer som skal motta apanasje og hylles som superstjerner og gudevesner kun grunnet blodet sitt..? De bare er der og formerer seg. Stikker frem trynet sitt ved enkelte høytider, leser litt om de dyre klesvanene og premierefestene deres i tabloidene.. Kanskje en halvhjertet tale skrevet av noen andre fremføres på et enda mer halvhjertet vis i tunge tider eller ved nyttårsskiftet... Hvilket skal lokke frem patrioten i oss og samle oss som folk. Og dissa brølluppa - overdådige som de er :kvalm: Jeg klarer meg bra uten jeg, as.  Den eminente Ari Behn hakk i hæl av Mette-Marit med lausungen sin f.eks, hva skjedde egentlig der? GTFO :laugh: Kongen i grunnloven er også temmelig sjokkerende lesing... Kan noen her omvende meg? Frelse meg, hjelpe meg å finne kongelyset?

Spar deg for den retorikken. 

Anonymkode: b4563...ff6

Skrevet
15 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Vel, om man skal være så pirkete på det så er de europeiske kongehusene alle en sabla gatemiks. Det svenske kongehuset har jo franske aner, og har bare sittet på tronen i Sverige omlag 87 år lenger enn hva det norske kongehuset har sittet på tronen i Norge. Det danske kongehuset er vel opprinnelig av tysk avstamning, det engelske en salig blanding av skotter og normannere, hvorav normannerne har skandinaviske røtter. Alle har de igjen blandet seg med hverandre, så det finnes knapt mer multietniske mennesker enn kongelige. 

Ingen av kongehusene i Europa stammer fra det landet de fleste stammer fra tyske fyrsteslekter.

Anonymkode: 22a99...e29

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Ingen av kongehusene stammer fra det landet de er i. De fleste av dem stammer fra tyske fyrsteslekter.

Anonymkode: 22a99...e29

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har vel ikke mye norskt blod i seg?

Anonymkode: 895c1...9b2

Han har blått blod.

Neida. Men han er av dansk, svensk og engelsk slekt. Norge har lenge vært i union med både Sverige og Damnark som byttet på å ha Norge. Sånn sett var nordmenn både danske og svenske... Uansett. Nordmenn valgte kongen sin selv og han er etterkommer av dem. Etnisk sett er han skandinav.

Gjest NuttinSpecial
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar deg for den retorikken. 

Anonymkode: b4563...ff6

2016GeneWilderWillyWonka-1-920x601.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...