Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #1 Skrevet 14. februar 2005 Hei igjen, og enda et spm om lønn... Har blitt tilbudt et fast vikariat for en lærer som skal ut i svangerskapspermisjon. Det blir kontaktlærer på 9. trinn med realfag somudervisningsfag. Hvor mye vil jeg få i måneden???
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #2 Skrevet 14. februar 2005 Det kommer jo an på utdanning; om du har godkjent undervisningskompetanse, om du eventuelt er adjunkt eller lektor, og på ansiennitet.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #4 Skrevet 14. februar 2005 Lønna i året er 285.000,- (og 10.000,- i kontaktlærertillegg.)
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #6 Skrevet 15. februar 2005 Kan jeg spørre om du har pedagogikk også, Hannemor? Selv har jeg en bachelor som ikke lar seg innpasse direkte (ser jo at du har markedsføring og sikkert mye matte og slikt...), dessuten har jeg en del realfag, men ikke "nok" av noen av dem til at det tilsvarer et undervisningsfag (dvs 60 stp). Har ikke pedagogikk (enn så lenge). Ville jeg kunne fått en tilsvarende stilling som deg, eller ville jeg gått på assistentlærerlønn eller noe...? Noen som vet?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #7 Skrevet 15. februar 2005 Hei Gjest, Jeg har ikke pedagogikk, men vil antakeligvis ta PPU'en til høsten, deltid i markedsføring. I dag er det ganske vanskelig å komme inn som lærervikar, og i hvertfall som fast lærervikar. Det gjelder å stå på som ringevikar, komme når de spør og gjøre en god jobb. Det vil si å ha superkontroll på klassen, gå igjennom det fastlærer vil, og gi gode tilbakemeldinger. Det er der jeg gjør det bra. Jeg har ingen undervisningsfag (utenom markedsføring), men har mange studiepoeng i matte. Ikke lett, men det lar seg gjennomføre. Jeg er nå på ungdomstrinnet.
nyibyen Skrevet 15. februar 2005 #8 Skrevet 15. februar 2005 Hei! vet ikke om det var dette du spurte om, men jeg har altså jobbet mye som lærervikar på LUSElønn (altså slønnskode ufaglært). Jeg har master, i relevante fag i forhold til timene jeg hadde, men manglet ped, derfor fikk jeg ikke noe uttelling lønnsmessig.
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #9 Skrevet 15. februar 2005 Assistenter får jo dårlig betalt. I timelønn på skolen ligger jeg mellom 184-203 kr, og jeg vil ikke si at det er luselønn. Synes du? Det jeg kurer på er ved fastlærer i realfag, 9. trinn. 100% vikariat. Hva kan jeg regne med at månedslønnen er? Min Bachelor tilsvarer vistnok adjunkt.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #10 Skrevet 15. februar 2005 Hei! vet ikke om det var dette du spurte om, men jeg har altså jobbet mye som lærervikar på LUSElønn (altså slønnskode ufaglært). Jeg har master, i relevante fag i forhold til timene jeg hadde, men manglet ped, derfor fikk jeg ikke noe uttelling lønnsmessig. Det er veldig rart....jeg har jobbet som lærervikar, både som timelærer mens jeg studerte, og faktisk fast i nesten tre år, og jeg fikk lønn tilsvarende den utdanningen jeg hadde. Da jeg var ferdig med hovedfag, fikk jeg lønn tilsvarende lektor med opprykk, selv uten ped. Nå er dette en stund siden, og lønna har økt endel siden da. Du kan jo ta kontakt med skolekontoret e.l. og høre hvordan de regner ut for deg?
Gjest Primula Skrevet 15. februar 2005 #11 Skrevet 15. februar 2005 Jeg skjønner ikke helt hvordan din bachelor kan tilsvare adjunkt dersom du ikke har ped?? Og hvordan har du fått den jobben dersom du ikke har ped?
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2005 #12 Skrevet 15. februar 2005 Vet ikke hvorfor jeg har tilsvarende adjunkt. Kanskje fori jeg har nok studiepoeng i markedsføring. Har egentlig ingen anelse. Når det gjelder hvorfor jeg har fått denne jobben, så er det fordi jeg er flink, og de vil ikke miste meg. Enkelt og greit. Man kan ha vikariat UTEN ped. Fast ansettelse er derimot ikke aktuelt.
Lilleba Skrevet 15. februar 2005 #13 Skrevet 15. februar 2005 Hvis du har FAGutdanning som tilsvarer adjunkt, så skal du ha betalt som adjunkt, selv uten ped. Men du får ikke fast jobb, som du selv påpeker. Tarifflønn pr. år som adjunkt er: 0 år: Kr. 285 000 4 år: 301 000 8 år: 311 000 10 år: 321 000 16 år: 356 000 I tillegg skal du, som kontaktlærer, ha minimum kr. 10 000 pr. år. I din kommune kan det også være ytterligere tillegg for å være kontaktlærer. Det kan også være andre tillegg lokalt, men det må du forhøre deg om. Disse tallene gjelder IKKE Oslo kommune. De har egen tariff, men den kjenner jeg ikke.
nyibyen Skrevet 16. februar 2005 #14 Skrevet 16. februar 2005 Jeg kranglet mye med skoleledelsen ang. lønna. Tror jeg fikk 150 ca per skoletime, før skatt. Bare så vidt det dekte bussturen frem og tilbake! Hadde jobbet som lærervikar på et lite sted langt i gokk før, og der fikk jeg lønn etter utdannelsen. Men etter jeg flyttet til en større by hvor de hadde mer peiling på lover og regler sa de (på 3 forskjellige skoler) at lønnsmessig var du ufaglært uansett når du ikke hadde ped. Men dette varierer kanskje litt etter hvor greie de er på skolekontoret, og hvor langt de er villige til å gå for å få vikarer? Forøvrig er det riktig det dere sier her over at man bare får vikariat og ikke fast ansettelse uten ped.
Gjest Bæibi Skrevet 16. februar 2005 #15 Skrevet 16. februar 2005 Jeg kranglet mye med skoleledelsen ang. lønna. Tror jeg fikk 150 ca per skoletime' date=' før skatt. Bare så vidt det dekte bussturen frem og tilbake![/quote'] Vel, vil ikke akkurat påstå at 150 kroner for 45 minutter er noen luselønn. Med mindre det er snakk om enkeltstående timer da, det er jo litt kjipt, men fremdeles ikke dårlig lønn, bare dårligere arbeidsforhold. Og har forøvrig aldri hørt om noen som regner lønn før skatt da...
nyibyen Skrevet 17. februar 2005 #16 Skrevet 17. februar 2005 Og har forøvrig aldri hørt om noen som regner lønn før skatt da... ??? Jeg vet faktisk ikke helt hvor mye jeg hadde i lønn etter skatten ble trekt, siden jeg jobbet veldig lite i perioder, så veldig mye igjen. Trodde det er ganske vanlig å snakke om lønn i brutto, jeg.. :klø: Men 150 i skoletimen er IKKE mye når man er lærervikar i ungdomsskolen. Brukte mye tid på å forberede oppgaver, rette stiler, planlegge prosjekter etc, selv om jeg "bare" hadde en til tre vikartimer per dag. Det er mye mer lønnsomt å jobbe i butikk for 100 kr timen, men selvfølgelig ikke like givende på andre måter.
Gjest Hannemor, ikke innlogget Skrevet 17. februar 2005 #17 Skrevet 17. februar 2005 Det blir brukt mye tid på forbereding når den du vikarier for ikke har forberedt timen. Også har det litt med hvor godt man som vikar kjenner klassen og hvor lenge man har jobbet som vikar. Jeg satt to timer på skolen i går og forberedte meg til torsdag og fredag (6 timer begge dagene). Da hadde jeg klart et fiks ferdig opplegg. Jeg lå også rundt 150 kr i timen i starten. Nå er timelønnen på mellom 184-203 kr, og det er ikke så værst. Husk at man får betalt for hele timen. Det siste kvarteret i hver time er beregnet på å bli brukt til forberedelse. You see?
nyibyen Skrevet 17. februar 2005 #18 Skrevet 17. februar 2005 Husk at man får betalt for hele timen. Det siste kvarteret i hver time er beregnet på å bli brukt til forberedelse. You see? Joa. Men når man kommer til en klasse og må legge opp alt selv, program i norsk og engelsk, ekskursjoner, ... uten noe slags forarbeid av andre, så trenger iallefall jeg mye mer enn et kvarter til å forberede timen! Kvarteret som er ekstra går jo gjerne opp i å f.eks. kopiere oppgaveark, finne fram bøker og hjelpemidler til undervisningen, besvare spørsmål fra elever som huker tak i deg på gangen og så videre. Men jeg gjorde ganske grundig forarbeid, da... Skulle ha denne 9. klassen i kanskje det viktigste faget (norsk) i et halvt år... Jeg brukte vel MINST en time i tillegg til hver skoletime i retting, forbereding og tilegning av egen kunnskap der jeg følte jeg manglet litt. Men kanskje andre vikarer ikke forbereder seg så mye.
Gjest Hannemor, ikke innlogget Skrevet 17. februar 2005 #19 Skrevet 17. februar 2005 Jeg forbereder meg grundig. Snakket med de andre på lærerværelset, og de sitter da på andre enden av bordet og irriterer seg over at vi får mye bedre betalt. Det er ikke bare kvarteret visstnok som vi for betalt for. Det er også øvrig forberedelser som er inne i bildet. Hadde jeg hatt en klasse i norsk (som også er best betalt), ville jeg snakket me studieinspektøren om å få timer til forberedelse. Enkelt og greit.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Jeg synes lønnen til en lærer høres i overmåte høy ut i forhold til utdanningen og omfanget av arbeid. Med så mye fritid og "slakke", uplanlagte timer er det et under at læreren fortsatt tjener såpass mye!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå