Gå til innhold

Spesielt gode og dårlige erfaringer med NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har hatt spesielt gode eller dårlige erfaringer med NAV? Kanskje begge deler? Om du har, hadde det vært fint hvis du la igjen en beskrivelse her. Synes det kan være greit å få belyst ulike tilnærminger og beslutninger fra den offentlige etaten.

Anonymkode: e6ccb...3cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veiledere som skal hjelpe deg ut i jobb, som selv ikke har fast jobb :D

Ellers har jeg en saksbehandler nå som er svært god og seriøs. En som følger deg opp og har samvittighet og empati.

Anonymkode: 1f230...1a6

Skrevet

Som sykemeldt og møte med veileder,så ble jeg sjokkert over at hun skulle mene noe om min sykdom. Hun er ingen medisiner,og var helt på jordet.

Anonymkode: 2321c...4e5

Skrevet

Når jeg måtte over på AAP etter sykdom fikk jeg noen særdeles gode råd av et familiemedlem somtidligere hadde vært igjennom samme "mølla"

1. ta vare på HVERT MINSTE BREV du får fra NAV - ha det i en organisert perm med skillekort for måned/år

2. kopier alt, aldri gi fra deg originaldokumenter

3. møt opp til alle avtaler

4. kle deg pent, vær nydusjet og stelt i alle møter med dem

5. fremstå som organisert, oppegående og opplagt (selv om du er dritsliten)

6. følg opp med å svare via Ditt Nav, ring tilbake etc. ikke la ting skure og gå

Anonymkode: 57197...e7b

• Liker 3
Skrevet

Har egentlig større problemer med systemet i seg selv, enn enkeltindivider jeg har møtt der. Føler igrunn at jeg har blitt utbrent av nav, utbrent av utallige utprøvelser, kurs og møter som ikke fører noen vei, utbrent av dårlig økonomi, utbrent av at det føles som om jeg hele tiden må bevise at jeg er syk, selv om jeg tilbringer mesteparten av tiden på sofaen med en laptop fordi jeg ikke orker annet. 

Jeg ble først syk og utbrent på jobb, så ble jeg utbrent på nav

Anonymkode: b2cbc...a4f

• Liker 1
Skrevet

De ringer aldri tilbake og sentralbordet sier bare: Beklager, men vi kan ikke hjelpe deg med det. 

Sånt blir man sur av. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Har heldigvis ikke hatt mye ned NAV å gjøre de 10 siste åra, men man blir litt oppgitt over hvor lang ventetided det er på absolutt alt som blir gjort. Det minner meg om et søppelselskap jeg hadde med å gjøre, der de brukte en dag på å besvare hver mail. Noe som i dag tar 1-2 min over chat, brukte de 7 virkedager. Samme med NAV, alt går i sirup. 

Anonymkode: 4a310...4c6

Skrevet

Jeg har flere. 

Dårlig: 

Sakbehandler som skulle skrive AEV for meg, fordi hun etter et år med mas om at jeg skulle søke ufør endelig hadde fått meg til å gjøre det. Pga flytting til ny kommune (for å slippe ny saksbehandler som ikke kjente meg), skulle jeg avvente å melde flytting til folkeregistrert, slik at hun fikk skrevet AEV'en min. Etter to uker så ringte jeg for enda en gang og spurte om hun hadde begynt, hun sa ja og at nå kunne jeg melde flytting for hun skulle uansett skrive den ferdig. 

Meldte flytting, ringte igjen to uker senere og spurte. Joda, den var på vei, det tok bare litt tid. Tre uker senere ringte jeg enda en gang, de på servicetelefonen skjønte ingenting, for jeg stod ikke oppført med sakbehandler. Hun som hadde lovt meg gjennom et år at hun skulle fullføre det, og som de siste sju ukene hadde sagt den var påbegynt, hadde altså sagt opp jobben sin og sluttet! 

Der stod jeg uten noen saksbehandler som kjente meg. Heldigvis ordnet lokalkontoret opp kjapt og greit, så alt i alt ble det en positiv historie, men det var forferdelig fortvilende å føle meg så løyet til. Hun har jo visst i tre måneder at hun skulle slutte, hvorfor ikke forberede meg, når jeg stod midt oppi en slik type sak? 

Dårlig: Saksbehandler som mente jeg resten av livet mitt skulle få jobbe i vernet bedrift to timer hver fredag, for å steke og servere vafler. Det var tilbudet de gav meg. Jeg var 22 år, hadde gode karakterer, men muskelsykdom og ønsket å jobbe. Da jeg ikke ville skrive under en 12-måneders kontrakt på dette, mistet jeg pengene mine. 

Dårlig: Jeg søkte sosialhjelp siden jeg mistet attføringspengene mine. Forklarte at jeg synes det var vanskelig og at jeg hadde dårlig samvittighet ovenfor barna mine fordi jeg følte jeg ikke fikk gitt de det de trengte med så dårlig råd. Det var bare et hjertesukk fra min side. Sakbehandleren derimot sa at hvis jeg virkelig mente det jeg sa, så måtte hun sende bekymringsmelding tl barnevernet. 

God: Sakbehandler jeg hadde tilfeldig bare noen måneder. Helt fantastisk dame, hun ringte meg annenhver uke bare for å sjekke hvordan jeg hadde det og hvordan formen var. Følte at hun virkelig brydde seg om meg og for første og eneste gang følte jeg Nav fulgte meg opp skikkelig. Jeg ble så trist da hun sluttet.

Anonymkode: 8218d...833

Skrevet

Dytt

Anonymkode: e6ccb...3cf

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har heldigvis ikke hatt mye ned NAV å gjøre de 10 siste åra, men man blir litt oppgitt over hvor lang ventetided det er på absolutt alt som blir gjort. Det minner meg om et søppelselskap jeg hadde med å gjøre, der de brukte en dag på å besvare hver mail. Noe som i dag tar 1-2 min over chat, brukte de 7 virkedager. Samme med NAV, alt går i sirup. 

Anonymkode: 4a310...4c6

Det verste er å lå frem. Når du ringer 55553333. Lang ventetid.Når du endelig får noen i tale.  Eks fra frie uke. Fikk et vedtak som var feil. Jeg legger frem saken. Tok vedkommende 2 sek, så sier hun: det er rett! Jeg spør hva hun baserer det svaret på? Hun svarer: det står i vedtaket.Jeg: står det i vedtaket? Da sier hun...du skal få snakke med noen andre. Da får jeg en på tlf som gjentar at vedtaket er rett.  Pga av vedtaket er rett...jeg ga opp. Det sitter så mye inkompetente folk der. Det sitter personer som skal hjelpe deg, men de forstår ikke reglene selv.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig større problemer med systemet i seg selv, enn enkeltindivider jeg har møtt der. Føler igrunn at jeg har blitt utbrent av nav, utbrent av utallige utprøvelser, kurs og møter som ikke fører noen vei, utbrent av dårlig økonomi, utbrent av at det føles som om jeg hele tiden må bevise at jeg er syk, selv om jeg tilbringer mesteparten av tiden på sofaen med en laptop fordi jeg ikke orker annet. 

Jeg ble først syk og utbrent på jobb, så ble jeg utbrent på nav

Anonymkode: b2cbc...a4f

Dette! Har aldri vært sykere enn jeg er nå pga NAV skal tvinge deg til ditt og datt og skjønner ikke diagnosene mine. De tror jeg kan jobbe fulltid. Helt rystende hvordan de kan herje med syke folk!

Anonymkode: 59477...66e

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste er å lå frem. Når du ringer 55553333. Lang ventetid.Når du endelig får noen i tale.  Eks fra frie uke. Fikk et vedtak som var feil. Jeg legger frem saken. Tok vedkommende 2 sek, så sier hun: det er rett! Jeg spør hva hun baserer det svaret på? Hun svarer: det står i vedtaket.Jeg: står det i vedtaket? Da sier hun...du skal få snakke med noen andre. Da får jeg en på tlf som gjentar at vedtaket er rett.  Pga av vedtaket er rett...jeg ga opp. Det sitter så mye inkompetente folk der. Det sitter personer som skal hjelpe deg, men de forstår ikke reglene selv.

Nav klarte det store idag. De har bedt meg sende inn feil søknad. Nå tapte jeg 10.000 kr på et kurs jeg ALDRI ville tatt om det ikke var for nav. Ikke får jeg tilbakebetalt heller, da de ba meg sende feil søknad, og nå er det for sent. Sitter å skriver klage, men tviler på at den går igjennom. 

Anonymkode: 38869...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe galt med selve systemet. Det sendes barnetrygd ut av landet over en lav sko, til barn og mødre som aldri har vært i Norge. Da jeg og ungene tok et år i et annet land, fra juni til juni, så fikk ikke jeg barnetrygd, selv om jeg begge årene betalte inn mye mer enn minstesats til folketrygden, for det jeg jobbet januar til juni, og juni til desember. Som nordmann fikk jeg ikke det polske mødre og barn som aldri har vært i Norge får. Hvor er logikken? 

Anonymkode: 53c1c...e22

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe galt med selve systemet. Det sendes barnetrygd ut av landet over en lav sko, til barn og mødre som aldri har vært i Norge. Da jeg og ungene tok et år i et annet land, fra juni til juni, så fikk ikke jeg barnetrygd, selv om jeg begge årene betalte inn mye mer enn minstesats til folketrygden, for det jeg jobbet januar til juni, og juni til desember. Som nordmann fikk jeg ikke det polske mødre og barn som aldri har vært i Norge får. Hvor er logikken? 

Anonymkode: 53c1c...e22

Er det ikke de polske fedrene som får barnetrygden fordi de jobber i Norge?

Og slik at i perioder der du ikke jobber eller oppholder deg i landet har man ikke rett på barnetrygd?

NAV lager jo ikke lovene..

Anonymkode: 82748...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...