Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Da tar man seg en prat med foreldrene til denne gutten, og forklarer sitt eget barn at han er for ung til å gjøre slikt.

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme med min datter da hun var 7-8 år. Det var en litt eldre gutt som truet henne. Jeg tok kontakt med helsestasjonen for å be om råd. Der fikk jeg beskjed om at gutten sannsynligvis ikke hadde det helt ok hjemme og/eller i omgivelsene. Nå utviklet ikke dette seg til noe veldig alvorlig utenom at min datter ble skremt/følte ubehag.

Når det har skjedd så mange ganger så våger jeg å påstå at det noe galt her. Og noe er galt i gutten sine omgivelser. Du kan prøve å snakke med guttens foreldre, men det kan hende at de er årsaken til oppførselen. Hva med å ta kontakt med en faginstans, så som helsestasjon, bupa, barnevern etc for å få innspill på hvordan du skal håndtere situasjonen.

Det aller viktigste du kan gjøre er å lære din sønn å sette grenser for seg selv og sin kropp. Her er det viktig at du har en balanse slik at du ikke påfører ham skyldfølelse i forhold til det som har hendt. Gode tips kan du få hos gruppe/senter som har med overgrep/incest å gjøre.

Skrevet

Hva mener du egentlig når du sier "låne bort rompa si?"

Dersom du mener at det har skjedd penetrering burde du melde saken inn for både politi og barnevern.

Gjest Porselen
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster og få hjelp til å gå videre med saken. Tror ikke det hjelper å gå til foreldrene i dette tilfellet, iallfall ikke uten støtte fra helsesøster eller andre. Et eller annet sted har denne gutten fått lære dette, og det kan i så tilfelle godt være i hjemmet.

Og forklar sønnen din at det er hans kropp og at ingen får bestemme over hans kropp.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Snakk med læreren, for da vet h*n i alle fall hvorfor barnet har forandret seg. Kan jo hende h*n har forstått at noe har hendt, men ikke hva.

Det kan godt hendte foreldrene til den andre gutten har fått sjokk, og reagerer som de gjør nå med en gang. Tror sikkert de vil gjøre sitt for at alt skal ordne seg, men det kan være det tar litt tid før det synker inn.

Uansett så må du først og fremst tenke på gutten din, og at han får den hjelpen han behøver.

Skrevet

Enig med Tex.Meld fra både til politi og barnevern.

Det er jo helt hårreisende!!!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Enig med Tex.Meld fra både til politi og barnevern.

Det er jo helt hårreisende!!!

Hva tror du politiet kan gjøre, med en 12 år gammel gutt? Det er snakk om en 12 åring, og tenk han er ikke voksen, og sikkert ikke helt voksen i hodet heller. Så hvorfor blande inn politiet?

Jeg mener ikke at det skla hysjes ned, men hva kan polititet gjøre, han er tross alt mindreåring.

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes definitivt du bør snakke med fagfolk så sønnen din får hjelp! Er forbauset over reaksjonen du fikk fra Incestsenteret! Hadde reaksjonen vært den samme hvis det var datteren din på samme alder som hadde opplevd noe slikt?

Skrevet

Hvis man kopler inn BUP.

Kan de da bare hjelpe vår sønn, eller kommer de til å bry seg med kameraten og familien hans også?

Er redd ting kan komme helt ut av vår kontroll ved å trekke inn fagfolk.

Din sønn trenger hjelp når du selv ser at han har forandret seg. Ting går ikke over av seg selv. Det kan fortrenges men dukker opp igjen. Ta kontakt igjen med incest/overgriporganisasjonen. De vet en hel del. Også hva slags hjelp og hvor.

Det er ikke bare din sønn som trenger hjelp. Den andre gutten trenger også hjelp. Et barn gjør ingen slike handlinger sånn uten videre. Og får ikke den andre gutten hjelp så vil han bare forgripe seg på en annen. Og det ønsker du vel ikke?

Dersom du velger å snakke med skolen så hadde jeg IKKE sagt noe om hva som konkret hadde skjedd. Tror du bare gjør det verre for sønnen din. Skamfølelsen følger ofte med på kjøpet og kan være utrolig ødeleggende.

Skrevet
Synes definitivt du bør snakke med fagfolk så sønnen din får hjelp! Er forbauset over reaksjonen du fikk fra Incestsenteret! Hadde reaksjonen vært den samme hvis det var datteren din på samme alder som hadde opplevd noe slikt?

Jeg fikk faktisk det samme rådet vedr. min datter. I det tilfelle var rådet av ulike grunner riktig. Hadde jeg kjørt hardt på så hadde hun fått skyldfølelse i tillegg og situasjonen/opplevelsen for henne ville ha blitt mye verre.

Her har sønnen en forandring i oppførselen sin som klart tyder på at han trenger hjelp. En helt annen hjelp enn det min datter trengte.

Skrevet

Ikke vondt ment.. Men jeg husker da jeg var 12.. (er 18 nå) Gutten kan kanskje ha det vondt hjemme, men det er overhodet ingen unnskyldning for å gjøre noe slikt.. Han er gammel nok til å vite at "dette ikke er normalt".. Det går an å snakke fornuft til en tolvåring selv om mange ser på dem som "småbarn som ikke vet bedre" i denne alderen..

Det viktige her er ikke å hysje ned saken, men passe på at det går best mulig med sønnen din.. dersom dette innebærer at det blir litt mer fokus på 12-åringen enn hans foreldre vil like, så får det bare være..

Dette er ikke rett!

Skrevet

Jeg har hørt om en lignende sak, der det skjedde noe "mindre dramatisk" enn dette, men som likevel ble tatt svært på alvor av BUP.

Da ble ikke skolen informert av foreldre, men av BUP som tok seg av det hele. Der fikk gutten skikkelig og god oppfølging, og hjelp til å takle egne reaksjoner.

Jeg synes absolutt du skal kontakte BUP.

Det din gutt har vært utsatt for er ikke engang et "mildt" overgrep men ganske alvorlig.

(Selv om en handling ikke nødvendigvis er voldtekt med vold og fysisk tvang, så kan den like fullt være et overgrep.

At overgriper er et barn eller ikke mener noe vondt med det, trenger slett ikke å ha noe å si for offerets reaksjoner i ettertid.

Alle barn som blir utsatt for saker de ikke liker, bør få skikkelig hjelp til å forholde seg til dette av noen som vet hva de driver med. )

Skrevet

Jeg synes faktisk at det sønnen din har opplevd er å ansees som grovt. Han trenger hjelp og BUP er nok den som er mest kompetent til å gi denne hjelpen. Dessverre så er det ventetid her, litt ulikt fra kommune til kommune. Jeg har vært borti et veldig grovt tilfelle hvor BUP ikke mente det var akutt nok. Skjønn det den som vil. Jeg mener at barn og ungdom har ikke tid å stå på venteliste i månedsvis.

Vær forberedt på at du må ivareta sønnen din så godt du kan mens du venter på plass i hjelpeapparatet. Og det er der andre instanser kan komme med innspill. Du har en vanskelig og tøff tid foran deg. Det vet jeg dessverre alt for godt. :klem:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du bør ta kontakt med barnevernet. En gutt på tolv år er ikke strafferettslig ansvarlig, men det kan godt hende at han trenger hjelp. De som blir overgripere har oftest opplevd at andre har forbrutt seg på dem. Det kan hende denne gutten trenger hjelp av andre enn ei mor som helst vil dysse ned saken.

Det kan også hende at det kan være godt for din sønn å få noen å snakke med.

Gjest Embla s
Skrevet

jeg syns godt man kan kalle dette voldtekt. :(

Skrevet

Som andre har vært inne på her tror jeg ikke en 12-åring kan finne på slike ting av seg selv! Sannsynligvis er også han utsatt for et overgrep!

Jeg synes du bør kontakte barnevernet og politiet. Både av hensyn til sønnen din og 12-åringen!

Skrevet

Det som har skjedd er et GROVT overgrep.

En 12-åring bør vite bedre.

Om dere ikke gjør noe nå får dere kansje ikke en ny sjanse. Etterhvert som han blir eldre vil det kansje bli vanskelig å si fra om slikt.

Om 12-åringen ikke får hjelp til å forstå hvilke overgrep han har gjort nå vil det bli enda vanskeligere neste gang ettersom han ser at han faktisk kan gjøre slike ting uten at noen reagerer.

Politiet har muligens problemer med å takle en slik sak ettersom gutten "bare" er 12 år, så du må muligens bruke helsesøster, BUP eller andre institusjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...