AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Er lærer på vgs. Jeg skal tilbake i jobb i august, da det nye skoleåret starter. Da er babyen min åtte måneder gammel. Om denne er som den første, vil vi fortsatt amme en del på det tidspunktet. Lurer på hvordan dere som er lærere har løst dette med å komme tilbake til jobb før man er ferdig med ammetiden? På papiret har man jo rett på betalt ammefri, men det er jo ikke bare å dra fra skolen fordi man skal hjemom og amme... Kan ikke bare sette inn en vikar heller, for det betyr jo dobbel undervisningsplanlegging hver dag. En venninne på en annen skole måtte bruke den bundne planleggingstiden og lunsjpausen på å pumpe fordi «vi ikke pleier å operere med ammefri her». Noe som da betød en enda lenger jobbkveld hjemme for å komme i havn... Er det vanlig praksis? Dagene er lange nok som de er, jeg har nesten aldri fri på kveldstid. Vil så gjerne amme så lenge som mulig, så lenge både mini og jeg har behov for det. Tenker at jeg bør snakke med avdelingsleder snart, men er så redd for å ikke bli hørt eller forstått. Avdelingsleder er helt ny i jobben, yngre enn meg og mann, og det merkes dessverre på mange områder. En løsning vil kanskje være å snakke med avdelingsleder i god tid før august og be om at jeg ikke får undervisning lagt til første og siste time? En slik løsning vil jo spare dem for både vikarutgifter og hodebry. Kanskje jeg også kan be om dispensasjon fra det ukentlige (uviktige) kveldsavdelingsmøtet. Spent på erfaringer og innspill? Anonymkode: 5f539...ed7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #2 Skrevet 28. februar 2018 Du har krav på ammefri uansett yrke. Vær tidlig ute slik at det er lettere å planlegge for dem. Strengt talt ikke ditt problem hvordan de må løse det.. Anonymkode: a5d7b...988 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #3 Skrevet 28. februar 2018 Du har krav på ammefri. Kommer de med at de «ikke praktiserer ammefri» er det bare å kontakte fagforeningen med en gang, den slipper de ikke unna med. Det er lovbrudd. Du må få færre undervisningstimer. En venninne av meg fikk til dette, men ikke uten kamp. Du kan selvsagt ikke være ansvarlig for planlegging av timene som en vikar tar, som du sier. Anonymkode: 13041...ff2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #4 Skrevet 28. februar 2018 Jeg gikk en time tidligere og kom en time senere på jobb. Greide ikke å få til noe avbrekk midt på dagen, men det gikk fint. Anonymkode: aa656...df3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 Gå i dialog med arbeidsplassen tidlig. Det å finne en god løsning for begge parter gagner alle på sikt. Fleksibilitet går begge veier. Og jeg har fått mye igjen for å hjelpe arbeidsplassen å finne en praktisk løsning i stedet for å stå steilt på mine rettigheter - ditt problem. Det å amme rett før og rett etter jobb kan være en løsning, og sannsynligvis også det beste for deg, far og barn. 8 måneder gammel tar barnet også fast føde, og vil ikke amme så ofte. Da er det mye bedre at din fri brukes på en roligere morgen, eller tidligere ettermiddag, i stedet for å stresse tur-retur hjem midt på dagen, og samtidig binde faren til å være hjemme på dette tidspunktet. Anonymkode: df7cc...091 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 Du kan ta ut timen til ammefri ved å gå en t tidligere. Anonymkode: 3d303...d0f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #7 Skrevet 28. februar 2018 På min jobb løses dette ved å komme senere eller gå tidligere, evt kommer far innom med barnet ila dagen når det er lunsj osv. Som lærer underviser du vel neppe fra 08-15 hver dag, så du har vel noen fritimer innimellom der du kan amme hvis far tar med barnet? Ellers kan det være verdt å merke seg at du kun får en time fri med lønn på dager der du har arbeidstid på 7 timer eller mer, og kun betalt frem til barnet blir ett år. Anonymkode: fb92b...d3a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: På min jobb løses dette ved å komme senere eller gå tidligere, evt kommer far innom med barnet ila dagen når det er lunsj osv. Som lærer underviser du vel neppe fra 08-15 hver dag, så du har vel noen fritimer innimellom der du kan amme hvis far tar med barnet? Ellers kan det være verdt å merke seg at du kun får en time fri med lønn på dager der du har arbeidstid på 7 timer eller mer, og kun betalt frem til barnet blir ett år. Anonymkode: fb92b...d3a Med mindre du får legeattest på at du fortsatt ammer, da kan denne utvides. Anonymkode: 00115...4c6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Med mindre du får legeattest på at du fortsatt ammer, da kan denne utvides. Anonymkode: 00115...4c6 Du har fortsatt rett til fri, forutsatt legeattest. Men ikke til lønn. Selv om mange arbeidsplasser gir dette frivillig. Anonymkode: df7cc...091 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Som lærer har du krav på to timer ammefri med lønn så lenge ammeperioden varer, altså også etter at barnet har fylt ett år. Jeg er også lærer og har bare femten minutter å kjøre til jobb, og her fungerte det å amme rett før arbeidstida startet og så dro jeg hjem for å amme med en gang undervisningen var ferdig. Da gikk barnet seks-sju timer uten pupp. Det gikk fint, selv med et barn som ikke var glad i fast føde. Jeg var altså aldri med på fellestid på jobb i denne perioden. Med neste håper jeg å få til en bedre ordning, men har en fryktelig leder som nok ikke vil tilrettelegge på noen måte. Dermed blir det nok noe lignende denne gangen og barnet fortsatt har behov for pupp når jeg går ut i jobb igjen. Anonymkode: 5b7ee...16f 2
ViljaH Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er ikke lærer, men kanskje det kan funke for deg også at den første tiden kommer far som er i permisjon innom på jobb midt på dagen for en ammestund. Det tok bare et kvarters tid. Når ungen var enda bedre på spisinga, så tok jeg en time på morgen eller ettermiddag, altså kom senere eller dro tidligere. Hvis arbeidsgiver sier de ikke praktiserer ammefri, så slår du opp på arbeidsmiljøloven på lovdata.no, finner riktig paragraf og sender klipp på epost. De har ikke mulighet til å velge bort å følge loven. Da får du penset dem over på å samarbeide om å finne løsninger som funker for alle parter, heller enn å protestere eller la være. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er også lærer og har tenkt å løse det med å komme senere/dra før fra jobb. Vet at det er slik andre lærere har løst det. Hvis man avtaler tidlig bør det ikke være noe problem å ordne timeplanen din så du ikke har undervisning første/siste timene om dagen. Anonymkode: b63af...fb4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som lærer har du krav på to timer ammefri med lønn så lenge ammeperioden varer, altså også etter at barnet har fylt ett år. Jeg er også lærer og har bare femten minutter å kjøre til jobb, og her fungerte det å amme rett før arbeidstida startet og så dro jeg hjem for å amme med en gang undervisningen var ferdig. Da gikk barnet seks-sju timer uten pupp. Det gikk fint, selv med et barn som ikke var glad i fast føde. Jeg var altså aldri med på fellestid på jobb i denne perioden. Med neste håper jeg å få til en bedre ordning, men har en fryktelig leder som nok ikke vil tilrettelegge på noen måte. Dermed blir det nok noe lignende denne gangen og barnet fortsatt har behov for pupp når jeg går ut i jobb igjen. Anonymkode: 5b7ee...16f Sikker på at det er betalt utover et år? Anonymkode: aa656...df3 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 Jeg er lærer. Jeg får gå en halvtime før hver dag. Bundet tid er 8-15.30, men jeg får gå kl 15 dersom jeg har tid. Vet man har rett på en time, men vi får det ikke til å gå opp. Jeg har undervisning til kl 15 4 dager i uken. Anonymkode: a5a70...8ef
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #15 Skrevet 28. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at det er betalt utover et år? Anonymkode: aa656...df3 Selvfølgelig. Dette står i hovedtariffavtalen for KS, sitat: 8.3.4 Amming Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn. Anonymkode: 5b7ee...16f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #16 Skrevet 28. februar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Er lærer på vgs. Jeg skal tilbake i jobb i august, da det nye skoleåret starter. Da er babyen min åtte måneder gammel. Om denne er som den første, vil vi fortsatt amme en del på det tidspunktet. Lurer på hvordan dere som er lærere har løst dette med å komme tilbake til jobb før man er ferdig med ammetiden? På papiret har man jo rett på betalt ammefri, men det er jo ikke bare å dra fra skolen fordi man skal hjemom og amme... Kan ikke bare sette inn en vikar heller, for det betyr jo dobbel undervisningsplanlegging hver dag. En venninne på en annen skole måtte bruke den bundne planleggingstiden og lunsjpausen på å pumpe fordi «vi ikke pleier å operere med ammefri her». Noe som da betød en enda lenger jobbkveld hjemme for å komme i havn... Er det vanlig praksis? Dagene er lange nok som de er, jeg har nesten aldri fri på kveldstid. Vil så gjerne amme så lenge som mulig, så lenge både mini og jeg har behov for det. Tenker at jeg bør snakke med avdelingsleder snart, men er så redd for å ikke bli hørt eller forstått. Avdelingsleder er helt ny i jobben, yngre enn meg og mann, og det merkes dessverre på mange områder. En løsning vil kanskje være å snakke med avdelingsleder i god tid før august og be om at jeg ikke får undervisning lagt til første og siste time? En slik løsning vil jo spare dem for både vikarutgifter og hodebry. Kanskje jeg også kan be om dispensasjon fra det ukentlige (uviktige) kveldsavdelingsmøtet. Spent på erfaringer og innspill? Anonymkode: 5f539...ed7 Seriøst? Har dere kveldsmøte hver uke? Det må koste en formue for skolen. Får dere dobbelt oppmøte eller overtidsbetaling? Anonymkode: 1cde1...d66 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #17 Skrevet 28. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg er lærer. Jeg får gå en halvtime før hver dag. Bundet tid er 8-15.30, men jeg får gå kl 15 dersom jeg har tid. Vet man har rett på en time, men vi får det ikke til å gå opp. Jeg har undervisning til kl 15 4 dager i uken. Anonymkode: a5a70...8ef At det skal være så forskjellig. :/ Hos oss har alle individuelle arbeidsplaner og bundet tid er 31t i uka. Jobber i en fattig kommune, men har sterk fagforening ihvertfall. Hvordan er fagforeningen hos dere? Jeg ville definitivt tatt dette opp med tillitsvalgt. Det er ikke ditt ansvar at de ikke får det til å gå opp, det må ledelsen ordne opp i. Anonymkode: b63af...fb4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #18 Skrevet 28. februar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig. Dette står i hovedtariffavtalen for KS, sitat: 8.3.4 Amming Arbeidstaker gis fri med lønn i inntil 2 timer pr. arbeidsdag for å amme sitt barn. Anonymkode: 5b7ee...16f Det står jo ikke hvor lenge, det står ikke at det er ut ammeperioden... Anonymkode: aa656...df3 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #19 Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo ikke hvor lenge, det står ikke at det er ut ammeperioden... Anonymkode: aa656...df3 Du forstår vel at det gjelder ut ammeperioden når det ikke står noen begrensning? Man må dokumentere med legeerklæring eller erklæring fra jordmor at man fortsatt ammer, dersom arbeidsgiver ber om det. "Hovedtariffavtalen på KS-området § 8 punkt 8.3.4 gir arbeidstaker som ammer rett til fri med lønn i inntil to timer per dag. I KS sin tariffavtale får kvinner som ammer fri etter denne paragrafen så lenge hun ammer. Arbeidsgiver kan be om å få bekreftelse fra lege/helsestasjon om at hun faktisk ammer." Sitatet er herfra: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/foreldrepermisjon/ Anonymkode: 5b7ee...16f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #20 Skrevet 28. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du forstår vel at det gjelder ut ammeperioden når det ikke står noen begrensning? Man må dokumentere med legeerklæring eller erklæring fra jordmor at man fortsatt ammer, dersom arbeidsgiver ber om det. "Hovedtariffavtalen på KS-området § 8 punkt 8.3.4 gir arbeidstaker som ammer rett til fri med lønn i inntil to timer per dag. I KS sin tariffavtale får kvinner som ammer fri etter denne paragrafen så lenge hun ammer. Arbeidsgiver kan be om å få bekreftelse fra lege/helsestasjon om at hun faktisk ammer." Sitatet er herfra: https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/foreldrepermisjon/ Anonymkode: 5b7ee...16f ok, tusen takk! Anonymkode: aa656...df3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå