Gå til innhold

Hvorfor får de lov til å røyke i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg den eneste som mener at innsatte i fengsler burde fratas retten til å røyke?

Hvorfor skal Norges befolkning bruke skattepengene sine på å betale sigaretter til kriminelle?

Jeg tenker at mange røykeavhengige sikkert hadde tenkt seg om en ekstra gang før de begikk kriminelle handlinger da..

Anonymkode: 3ae4f...6fd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er jeg den eneste som mener at innsatte i fengsler burde fratas retten til å røyke?

Hvorfor skal Norges befolkning bruke skattepengene sine på å betale sigaretter til kriminelle?

Jeg tenker at mange røykeavhengige sikkert hadde tenkt seg om en ekstra gang før de begikk kriminelle handlinger da..

LOL

Anonymkode: 9cad4...926

• Liker 14
Skrevet

De innsatte betaler for sigarettene sine selv.

I og med at det ikke er et rusmiddel er det lov, men om man skal tenke på helse burde det ikke vært tilgang på sigaretter. Men den aggresjonen røykeslutt fører med seg kan åpenbart ikke fengslene risikere det.

Anonymkode: bbbba...1dd

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor får de være glade i fengsel?

Er jeg den eneste som mener at innsatte i fengsler burde fratas retten til å være glade?

Hvorfor skal Norges befolkning bruke skattepengene sine på å betale for det som gleder kriminelle?

Jeg tenker at mange glade mennesker sikkert hadde tenkt seg om en ekstra gang før de begikk kriminelle handlinger da..

Anonymkode: 184bb...c25

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: a92db...fc9

• Liker 3
Skrevet

Zupergod mulighet til å slutte da, og helsevesenet slippe å betale regninga

Skrevet

Det er jo en ting de burde miste i fengsel. Men så fungerer de norske lover og fengsler helst til forbryterenes fordel.. bare se på Breivik.

Han spytter jo på ofrene og deres kjære eyterlatte med kravene sine, og siden han får dem innvilget så er det ikke bare han som spytter..

Anonymkode: 28cce...4d8

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wtf? :angry:

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De innsatte betaler for sigarettene sine selv.

I og med at det ikke er et rusmiddel er det lov, men om man skal tenke på helse burde det ikke vært tilgang på sigaretter. Men den aggresjonen røykeslutt fører med seg kan åpenbart ikke fengslene risikere det.

Det har ikke noe med aggresjon i forbindelse med røykeslutt. Det har noe med at de innsatte selv kjøper røyken sin, at tobakk er en lovlig vare og at det faktisk heter "kriminalomsorg" i dette landet. Ikke "tvungen røykeslutt som straff."

Endret av Tøytigern
  • Liker 6
Skrevet

Så lenge røyk ikke er et ulovlig rusmiddel så synes jeg det er helt greit at de får lov til å røyke i fengsel. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en ting de burde miste i fengsel. Men så fungerer de norske lover og fengsler helst til forbryterenes fordel..

Anonymkode: 28cce...4d8

Ikke akuratt nei. Fengslene er svært lite tilretteleggende og fungerer som straff både for den innsatte og for pårørende. På mange områder bryter fengslene menneskerettighetene forhold til pårørende. Har man en familie får man fremdeles bare 20 minutter ringetid pr uke, så det er ikke mulighet for noe menneskelig kontakt ut over korte samtaler. Har man for eksempel en mor døende på sykehus eller samboer man til vanlig har hatt rundt seg hver dag, er ikke disse minuttene noen ting. Det er umenneskelig.
Man blir også satt i fengsler der kapasiteten er ledig (naturligvis) og ofte der det ikke lar seg gjøre for familie eller venner å komme på besøk på andre kanten av landet.
Det er ingen fordeler for noen involverte parter med fengsler, utenom enkelte tiltak som skole og sinnemestring, samt tvungen russlutting, som kommer til fordel for både den innsatte og samfunnet i det lange løp.

Du trekker frem breivik som eksempel på hvordan loven og fengslene er til fordel for forbryteren, men breivik får fremdeles ikke omgås andre fanger og sitter nesten fullstendig isolert. Han fikk opphevet brev forbudet, men det skulle strengt talt bare mangle etter månedsvis på isolat, om man ser bort i fra hva han har gjort, og tenker på det menneskelige aspektet ved soningen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har sittet inne før,og om tobakk hadde blitt forbudt,hadde det nok vært tobakk å få tak i uansett.Narkotiks er jo IKKE lov i fengsler,men fullt mulig å få tak i fordet.Hadde nok ikke vært noe værre med evnt. 'bæsjetobakk' som har vært en tur 'oppunder'  rassen først bare man er nikotinsyk nok.Litt ekstra aromatisk bare :hoho:

https://www.prisonerresource.com/prison-survival-guide/first-day-in-prison/smoking-in-jail/

• Liker 1
Skrevet

Rehabilitering >>>>>>>>>>>> Straff.

• Liker 2
Skrevet

På programmet "trygdekontoret" som gikk idag som handla om kvinner i fengsel fikk de kvinnelige innsatte til og med sette opp egen ønskeliste over kosmetikk de skulle ha og så gikk det en ansatt ut i byen og kjøpte det. Sminke burde ikke være lov i fengsler. Hun som het "Amelia" i programmet hadde sikkert ikke syntes det haadde vært så gøy å være i fengsel da nei.. 

• Liker 1
Skrevet

Vi lever ikke i middelalderen. Hele verden kommer til Norgé for å studere vårt fengselssystem og vår rekordlave tilbakefallsrate. Røyk er lov og betales av egne penger. Straffen sones, og folk rehabiliteres slik at de ikke begår nye lovbrudd. 

Anonymkode: 0e382...63d

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke akuratt nei. Fengslene er svært lite tilretteleggende og fungerer som straff både for den innsatte og for pårørende. På mange områder bryter fengslene menneskerettighetene forhold til pårørende. Har man en familie får man fremdeles bare 20 minutter ringetid pr uke, så det er ikke mulighet for noe menneskelig kontakt ut over korte samtaler. Har man for eksempel en mor døende på sykehus eller samboer man til vanlig har hatt rundt seg hver dag, er ikke disse minuttene noen ting. Det er umenneskelig.
Man blir også satt i fengsler der kapasiteten er ledig (naturligvis) og ofte der det ikke lar seg gjøre for familie eller venner å komme på besøk på andre kanten av landet.
Det er ingen fordeler for noen involverte parter med fengsler, utenom enkelte tiltak som skole og sinnemestring, samt tvungen russlutting, som kommer til fordel for både den innsatte og samfunnet i det lange løp.

Du trekker frem breivik som eksempel på hvordan loven og fengslene er til fordel for forbryteren, men breivik får fremdeles ikke omgås andre fanger og sitter nesten fullstendig isolert. Han fikk opphevet brev forbudet, men det skulle strengt talt bare mangle etter månedsvis på isolat, om man ser bort i fra hva han har gjort, og tenker på det menneskelige aspektet ved soningen.

" Menneskerettighetene blir brutt i norske fengsel "   Det er så dumt at det ikke er verdt å kommentere en gang.                                          Har du hørt om amerikanske fengsler f. eks. ?      

Norske fengsler er luksushotell i forhold til de fleste land utenom skandinavia.   De har det bedre enn de fleste alders og sykehjem i Norge også.   Våkn Opp !         

Anonymkode: da479...ea0

• Liker 1
Skrevet

Det er frihetsberøvelsen som er straffen. Det har da ingen hensikt å frata innsatte muligheten til å røyke sigaretter de selv kjøper. Norge har en av verdens laveste tilbakefallsprosenter for forbrytere, så da får selv vi ikke-røykende ikke-innsatte nesten leve med at røykere får lov til å røyke også i fengsel. Vi kunne gjort livene til de innsatte betraktelig kjipere på alle mulige måter om vi ville, men vi vet det bare gjør dem mer tilbøyelige til å begå ny kriminalitet, så jeg skjønner ikke hvorfor i all verden vi skulle gjort det.

Anonymkode: 09d63...e82

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i fengsel og kan bare fortelle dere at sigaretter (som en kjøper av egne penger) er det minste problemet. Media forteller aldri at det flommer over av narkotika i norske fengsel. Faktisk så mye at det gjorde meg forbanna.

jada, jeg har brutt loven og må betale for det. Da forventer jeg meg å havne i fengsel og ikke på «plata». Det plaget vettet av meg at reglene ikke ble fulgt og at innsatte åpenbart omsatte drugs. Det står IKKE i norges lover at jeg skal tvinges til å omgås narkomane med aids og gud vet hva.

Anonymkode: dee5b...aa1

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hun som het "Amelia" i programmet hadde sikkert ikke syntes det haadde vært så gøy å være i fengsel da nei.. 

Ja, for det virket jo som om hun koste seg.....

Anonymkode: 9cad4...926

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får de være glade i fengsel?

Er jeg den eneste som mener at innsatte i fengsler burde fratas retten til å være glade?

Hvorfor skal Norges befolkning bruke skattepengene sine på å betale for det som gleder kriminelle?

Jeg tenker at mange glade mennesker sikkert hadde tenkt seg om en ekstra gang før de begikk kriminelle handlinger da..

Anonymkode: 184bb...c25

Haha! Man kan uheldigvis ikke fjerne andre menneskers følelser, dermed kan du ikke frata folk å føle glede. Dessuten blir man ikke glad av tobakk. 

Anonymkode: 18139...850

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...