WubWub Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 (endret) De er nok innenfor normalområdet hva angår IQ - men hjernens funksjoner er langt fra ferdig utviklet. Logikksenteret, kognisjoner, mentalisering og konsekvenstenkning er i den alderen meget mangelfull. Det er ikke heller gitt at de har den nødvendige kunnskapen til å løse disse oppgavene og mangel på kunnskap sier ingenting om hvor dum eller smart man er. Jeg er sikker på at om jeg spør de fleste voksne mennesker uten en fysikkgrad eller tilgang til google om hvorfor himmelen er blå eller hvorfor solen er varm så vil rundt 90-95% ikke kunne svare på dette. Spør jeg et barn derimot så vil jeg i det minste få svar. Et barn kan finne på å si "himmelen er blå så jeg kan se den bedre" og "solen er varm så jeg ikke skal fryse", det illustrerer barns egosentriske syn på verden hvor man selv spiller en hovedrolle mens resten av universet kretser rundt enselv. Denne illusjonen pleier forsvinne i løpet av tenårene når hjernen går igjennom flere modningsfaser. Endret 27. februar 2018 av WubWub 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, WubWub skrev: De er nok innenfor normalområdet hva angår IQ - men hjernens funksjoner er langt fra ferdig utviklet. Logikksenteret, kognisjoner, mentalisering og konsekvenstenkning er i den alderen meget mangelfull. Det er ikke heller gitt at de har den nødvendige kunnskapen til å løse disse oppgavene og mangel på kunnskap sier ingenting om hvor dum eller smart man er. Jeg er sikker på at om jeg spør de fleste voksne mennesker uten en fysikkgrad eller tilgang til google om hvorfor himmelen er blå eller hvorfor solen er varm så vil rundt 90-95% ikke kunne svare på dette. Spør jeg et barn derimot så vil jeg i det minste få svar. Et barn kan finne på å si "himmelen er blå så jeg kan se den bedre" og "solen er varm så jeg ikke skal fryse", det illustrerer barns egosentriske syn på verden hvor man selv spiller en hovedrolle mens resten av universet kretser rundt enselv. Denne illusjonen pleier forsvinne i løpet av tenårene når hjernen går igjennom flere modningsfaser. Jeg er klar over at de er innenfor normalen, men synes bare at det var litt søtt å se på. Anonymkode: 29e8e...318
WubWub Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over at de er innenfor normalen, men synes bare at det var litt søtt å se på. Anonymkode: 29e8e...318 Har du sett de to her da? I første videoen så viser studier til at de som ikke spiser marshmellowen med en gang vil gjøre det bedre i livet enn de som trøkker den i seg med en gang. I andre videoen måles det empati.
Hactar Skrevet 28. februar 2018 #5 Skrevet 28. februar 2018 13 timer siden, WubWub skrev: I første videoen så viser studier til at de som ikke spiser marshmellowen med en gang vil gjøre det bedre i livet enn de som trøkker den i seg med en gang. Dette har blitt tolket til at barn som har evne til å styre impulsene sine klarer seg bedre siden, men den tolkningen har siden blitt problematisert. Hvordan barnet reagerer, kan like gjerne være et resultat av erfaring. Et barn som opplever mange løftebrudd, vil være mer tilbøyelig til å sikre seg den første godbiten, for man kan aldri være sikker på om det lønner seg å vente. I så fall, kan det at barnet klarer seg dårligere enn et barn som venter, handle mer om oppvekstvilkår enn egenskaper hos barnet selv. Synes det er et interessant eksempel på hvor nøye man må planlegge et eksperiment for å kunne trekke noenlunde pålitelige konklusjoner fra det.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 Så søøøøte <3 Anonymkode: e05d3...7ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå