Gå til innhold

Hvor er jeg fra? Hva er jeg etnisk sett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Én av besteforeldrene mine var dansk. Så da er jeg ikke etnisk norsk. Til gjengjeld var noen forfedre/mødre av meg fetter og kusine så er litt innavla, og derfor ekstra norsk, så det veier opp for min danske besteforelder? :P

Jeg følte meg norsk helt til jeg fikk vite at jeg ikke er etnisk norsk.

Anonymkode: 2fad6...abc

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Jeg vil si du er norsk med danske aner 

Skrevet

Min far kom til Norge som statløs, fikk noesk statsborgerskap. Min mor er Norsk. Jeg har aldri sett på meg selv som noe annet enn Norsk.. Tanken om at jeg ikke er etnisk Norsk har aldri slått meg..

Anonymkode: 23294...973

• Liker 1
Skrevet

Du er mest norsk, og kan si du er etnisk norsk med noen danske aner. Men dette er jo ikke noe folk flest går og tenker på. Virker litt fiksert å bry seg om noe sånt.

Anonymkode: cf44f...7ec

• Liker 1
Skrevet

Det er mange nordmenn som har aner fra andre land, jeg har svenske aner men ser på meg selv som 100% norsk.   En dansk bestefar gjør deg ikke mindre norsk. 

• Liker 1
Skrevet

Etnisitet følger ikke politiske nasjonalgrenser. En danske kan like gjerne være av samme etnisitet som en nordmann.

Det finnes for eksempel mange etnisk pakistanere i Norge, som er født og oppvokst i Norge. Statsborgerskap og etnisitet er to forskjellige ting, selv om de i de fleste tilfeller sammenfaller.

At dine besteforeldre hadde dansk pass, gjør ikke nødvendigvis at du ikke er etnisk norsk. Dersom besteforeldrene dine var danske statsborgere, men etnisk russere kan du ha et poeng. Men det er altså langt mer enn pass som avgjør hvilken etnisitet man tilhører.

Anonymkode: 37617...2cd

Skrevet

Du er guds barn, og han elsker deg.

Anonymkode: 8fa6a...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 27.2.2018 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

Én av besteforeldrene mine var dansk. Så da er jeg ikke etnisk norsk. Til gjengjeld var noen forfedre/mødre av meg fetter og kusine så er litt innavla, og derfor ekstra norsk, så det veier opp for min danske besteforelder? :P

Jeg følte meg norsk helt til jeg fikk vite at jeg ikke er etnisk norsk.

Anonymkode: 2fad6...abc

Vil si du er er norsk dersom begge foreldrene dine er norske. Eventuelt 1/8 dansk, hvis du vil gå i dybden. 

Jeg bodde i U.S.A. i ett år under Vgs. og der var folk veldig spesifikke i forhold til hvilken etnisitet de hadde (dvs. 3/4 tysk, 1/8 mexikansk og 1/16 Sioux-indianer), men føler ikke folk i Norge er så strenge eller opptatt av aner lengre tilbake i tid enn foreldregenerasjonen, og særlig ikke dersom du er hvit, snakker flytende norsk og er oppvokst i et liberalt hjem.

Anonymkode: 36257...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt Svensk men tenker aldri over det. Norsk, Dansk, Svensk er vel egentlig det samme.

Anonymkode: 68be9...0f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...