AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Jeg har klaget til kontrollkommisjonen på tvungent psykisk helsevern og har fått avslag, advokaten min sa at det var mulig å overprøve vedtaket ved å ta ut stevning til retten. Er det noen her som har gjort dette eller som har kunnskap om dette og kan fortelle litt mer? Hva vil det si å ta ut stevning? Hvor lang tid tar det fra man tar ut stevning til saken blir tatt opp i retten? Hvilken rett er det saken vil bli tatt opp i, blir det tingretten? Er det slik at både jeg og psykiateren som er ansvarlig for tvangsvedtaket skal forklare vår side, evnt. andre? Hvem er til stede i retten under rettssaken? Anonymkode: 48d03...4b9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har klaget til kontrollkommisjonen på tvungent psykisk helsevern og har fått avslag, advokaten min sa at det var mulig å overprøve vedtaket ved å ta ut stevning til retten. Er det noen her som har gjort dette eller som har kunnskap om dette og kan fortelle litt mer? Hva vil det si å ta ut stevning? Hvor lang tid tar det fra man tar ut stevning til saken blir tatt opp i retten? Hvilken rett er det saken vil bli tatt opp i, blir det tingretten? Er det slik at både jeg og psykiateren som er ansvarlig for tvangsv edtaket skal forklare vår side, evnt. andre? Hvem er til stede i retten under rettssaken? Anonymkode: 48d03...4b9 En slik sak kommer vel opp i Tingretten, vil jeg tro. Er litt usikker på om den kan gå direkte til Lagmannsretten. De skal jeg undersøke etterpå. Vanligvis tar det fra 6 til 12 måneder fra stevning er tatt ut og til en sak kommer opp til hovedforhandling. Du sitter med din advokat på den ene siden og motparten sitter på den andre siden. Du må bevise at det er feil at du skal være under tvungen psykisk helsevern, noe som er vanskelig, særlig dersom du har en lang historikk i psykiatrien. Enda vanskeligere er det dersom det er snakk om medikamentell behandling der du tidligere har sluttet med medisiner på egenhånd og blitt syk og måtte tvangsinlegges. Alle journalene dine må fremlegges. De som har eller har hatt behandlingsansvar for deg stiller opp og vitner, gjerne mot deg og til fordel for at du skal være under tvangsbehandling. Da kan det gjerne være vanskelig å forholde seg til behandler etterpå. Det finnes mange dommer på denne typen saker. Jeg har lest svært mange av dommene fra lagmannsrettene. Jeg kan faktisk ikke huske å ha lest en eneste en der dommen har gått i pasientens favør. Men jeg kjenner ikke din situasjon eller din sak. Det eneste jeg vil si er at det er uhyre viktig at du har en dyktig advokat med lang erfaring innen psykisk helselovgivning. Jeg skal undersøke litt om disse sakene går rett til Lagmannsretten, slik det gjør med klager til Trygderetten når det gjelder navsaker. Kommer tilbake til deg. Anonymkode: 39038...fbe 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62/KAPITTEL_3#§3-5 I punkt 7.1. Står det at klage på kontrollkomisjonens avgjørelse kan bringes inn for Tingretten enten av pasienten selv eller av hans pårørende. Da blir det til Tingretten der du bor. Hele loven om tvungen psykisk helsevern ligger i lenken. Jeg vet ikke hvor mye du klarer å forstå av det eller om du er interessert i å forstå det, men det ligger nå der. Tenk deg godt om og diskuter med advokaten din. Krysser fingre for at du får den hjelpen du trenger og ønsker. Det er viktig å bli hørt og sett for dem man er. Anonymkode: 39038...fbe 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #4 Skrevet 1. mars 2018 Takk for utfyllende svar! Du sier at jeg burde tenke meg godt om, men hva er det du mener jeg burde tenke over? Anonymkode: 48d03...4b9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #5 Skrevet 1. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Du sier at jeg burde tenke meg godt om, men hva er det du mener jeg burde tenke over? Anonymkode: 48d03...4b9 Det kan være en ganske stor belastning. Den andre parten (helsevesenet) vil gå inn på og argumentere for hvorfor de mener tvang var nødvendig. Det blir dermed gått inn i dine problemer på en muligens brutal måte. Det kan være ganske opprivende å sitte der og høre om seg selv på den måten. Anbefaler at du spør din advokat nærmere om dette. Tingretten er forresten ikke et særnavn og skrives med liten forbokstav. Den eneste instansen som har stor forbokstav er Høyesterett, siden det bare finnes en. Anonymkode: 09dc9...7b9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #6 Skrevet 1. mars 2018 På 27.2.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev: Jeg har klaget til kontrollkommisjonen på tvungent psykisk helsevern og har fått avslag, advokaten min sa at det var mulig å overprøve vedtaket ved å ta ut stevning til retten. Er det noen her som har gjort dette eller som har kunnskap om dette og kan fortelle litt mer? Hva vil det si å ta ut stevning? Hvor lang tid tar det fra man tar ut stevning til saken blir tatt opp i retten? Hvilken rett er det saken vil bli tatt opp i, blir det tingretten? Er det slik at både jeg og psykiateren som er ansvarlig for tvangsvedtaket skal forklare vår side, evnt. andre? Hvem er til stede i retten under rettssaken? Anonymkode: 48d03...4b9 Jeg har vært meddommer i en slik sak. Pasienten fikk medhold, og tvungen psyk,helsevern ble opphevet (vil jeg tro, om ikke noen anket). Pasienten hadde ikke en alvorlig psyk.lidelse som diagnose. Anonymkode: 8483f...37e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå