AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Hei, så det nye programmet til Berit Nordstrand og ble litt «gira» på å spise snillere mot kroppen, hvis man kan si det. Men syns det er vanskelig å få ei god oversikt over hvilke matvarer som er bra for kropp/tarm og mage. Noen som har innspill? Hva er bra/ikke bra? Anonymkode: ae6cf...79b
Nerine_ Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 (endret) Grove kornprodukter, mye grønnsaker, moderate mengder frukt, rent kjøtt (helst kylling og svin), fisk, begrense rødt kjøtt og drikk vann hovedsaklig. Det finnes mange nettsider med greie oversikter og oppskrifter på sunne måltider. Det beste er å holde det enkelt, da blir det lettest å gjennomføre i hverdagen Endret 27. februar 2018 av Nerine_
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Forskning på tarmbakterier er ganske ferskt og det er mye vi ikke vet enda, men det virker som at det varierer fra person til person hvilke matvarer man bør spise etter hvilken tarmflora man har. Altså er det umulig å gi et konkret svar, men Nernie gir gode råd som garantert vil gi flere gode tarmbakterier. Jeg har slitt med tarmen hele livet og må si at det jeg har funnet ut er at tarmen er et eneste stort mysterium, men at en tarm i balanse kan gi et hode i balanse. Man må gjerne prøve og feile en del før man finner hvilket kosthold man kan spise for en balansert tarm. Anonymkode: 640e5...1dd 1
Gjest Mass Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 Når jeg unngår karbohydrater er mage/tarm i fin funksjon. Men med en gang jeg spiser brød (spesielt brød) så skulle man trodd jeg hadde selve brøddeigen på heving i magen. Stopper opp fordøyelsen. Det hjelper også veldig på å spise ofte, men i små mengder.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 3 minutter siden, Mass said: Når jeg unngår karbohydrater er mage/tarm i fin funksjon. Men med en gang jeg spiser brød (spesielt brød) så skulle man trodd jeg hadde selve brøddeigen på heving i magen. Stopper opp fordøyelsen. Det hjelper også veldig på å spise ofte, men i små mengder. Det finnes brød av surdeig, havre, hvete, mais osv. At du reagerer på brød betyr ikke at all brød er dårlig. Anonymkode: 901d5...3e5
Gjest Mass Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes brød av surdeig, havre, hvete, mais osv. At du reagerer på brød betyr ikke at all brød er dårlig. Anonymkode: 901d5...3e5 Nei, tenker nok at det er hvetemelet (og kanskje gjæret?) sin skyld. Prøvde rundstykker av egg, havregryn og cottage cheese, og det gikk ganske fint.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 1 minutt siden, Mass said: Nei, tenker nok at det er hvetemelet (og kanskje gjæret?) sin skyld. Prøvde rundstykker av egg, havregryn og cottage cheese, og det gikk ganske fint. Mange med mageproblemer sliter med hvete, så det har du rett i. Noen med mageproblemer kan merke bedring om de bruker andre typer brød enn de laget av hvete Anonymkode: 901d5...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Har spist mye frukt og grønt og har blitt allment dårlig etter graviditet. Spesielt i magen. Trodde det var vitaminmangel, men legen bad meg spise mer kjøtt. Det løste problemet. Anonymkode: 7bf7f...43a
Roci Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 I tillegg til det som @Nerine_ skriver, så er også kaldpresset kokosolje og smør (mellomlange fettsyrer), fermentert mat (probiotika), kjøttkraft (glutamin, sink, kollagen) og mat som spinat, grønnkål, sitrusfrukter, grønn te, bær, nøtter, frø og kakao (plantebaserte polyphenoler) gunstig for tarmbakteriene. Havre inneholder et fiber som heter betaglukan som også skal være bra for tarmen. Matvarer man kan begrense/unngå er f.eks. raske karbohydrater som sukker, stivelse, hvetemel m.m., soyabønner, raps- og solsikkeolje (høyt innhold av Omega-6).
Pringle Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 Jeg skjønner ikke hva "bra for mage/tarm" skal bety. Mage og tarm tar imot og fordøyer maten vi spiser. Et godt sammensatt kosthold er bra for oss. Jeg tror meningen er at du skal kjøpe bøkene hennes, og så spesialvarene hun anbefaler.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 51 minutter siden, Pringle said: Jeg skjønner ikke hva "bra for mage/tarm" skal bety. Mage og tarm tar imot og fordøyer maten vi spiser. Et godt sammensatt kosthold er bra for oss. Jeg tror meningen er at du skal kjøpe bøkene hennes, og så spesialvarene hun anbefaler. Bra for mage betyr for eks at man spiser mat som gir næring til gode bakterier i magen, slik at du ikke blir oppblåst, får diare og forstoppelse hele tiden. Mye fiber i kosten gjør det enklere for magen å transportere maten gjennom systemet. Det er ikke slik at magen (man inkluderer som regel bakterier i magen når man sier "magen") behandler alle mattyper likt. Vi har også mat som beskytter mot tarmkreft, som gurkemeie som har stoffer i seg som kan trigge celledød hos kreftceller Anonymkode: 901d5...3e5 2
Pringle Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra for mage betyr for eks at man spiser mat som gir næring til gode bakterier i magen, slik at du ikke blir oppblåst, får diare og forstoppelse hele tiden. Mye fiber i kosten gjør det enklere for magen å transportere maten gjennom systemet. Det er ikke slik at magen (man inkluderer som regel bakterier i magen når man sier "magen") behandler alle mattyper likt. Vi har også mat som beskytter mot tarmkreft, som gurkemeie som har stoffer i seg som kan trigge celledød hos kreftceller Anonymkode: 901d5...3e5 Da spiser jeg nok bra for magen allerede, for jeg har sjelden oppblåsthet eller hard/løs avføring. Å fokusere på spesifikke matvarer/stoffer for å unngå sykdom, har jeg tatt et bevisst valg om å slutte med.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, Pringle said: Da spiser jeg nok bra for magen allerede, for jeg har sjelden oppblåsthet eller hard/løs avføring. Å fokusere på spesifikke matvarer/stoffer for å unngå sykdom, har jeg tatt et bevisst valg om å slutte med. Cluet er heller å spise mat som er bra for en oftere, noe som ikke trenger være en big deal eller veldig komplisert. Å spise mer tomater og bær i kosten er ikke så stress, for å si det slik. Det er for øvrig mulig å utvikle for eks tarmkreft på lang sikt selv om man ikke har mageproblemer. Man ser for eks at mennesker som spiser mye rødt kjøtt har høyere sjanse for å utvikle magekreft, men man blir ikke nødvendigvis dårlig i magen av det de årene man spiser det Anonymkode: 901d5...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 14 timer siden, Pringle skrev: Jeg skjønner ikke hva "bra for mage/tarm" skal bety. Mage og tarm tar imot og fordøyer maten vi spiser. Et godt sammensatt kosthold er bra for oss. Jeg tror meningen er at du skal kjøpe bøkene hennes, og så spesialvarene hun anbefaler. Nesten 20 % av nordmenn har IBS. Mat som egentlig er sunn, reagerer magen dårlig på. Det er varierende fra person til person hvor mye en tåler av en type karbohydrat og hvilke type karbohydrater en reagerer på. 1 eple kan gi vonde luftplager hos 1 person, diare hos en annen, mens en annen med IBS reagerer ikke i det hele tatt. Enten fordi vedkommende tåler mer, eller det er andre type karbohydrater en reagerer på. Eksempel på "slemme" matvarer: Hvete, rug, bygg, spelt, pasta, eple, banan, melk, løk, kål, brokkoli, bønner, mandler, cashew nøtter, asparges, sopp, søtpotet, erter, soyamelk, bjørnebær, mango, plomme, pære, kamille-te osv osv Vondtene komme fordi magen sliter med å fordøye denne maten. Hos noen kommer den hel ut igjen. Anonymkode: 563c6...a49 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2018 #15 Skrevet 1. mars 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Bra for mage betyr for eks at man spiser mat som gir næring til gode bakterier i magen, slik at du ikke blir oppblåst, får diare og forstoppelse hele tiden. Mye fiber i kosten gjør det enklere for magen å transportere maten gjennom systemet. Det er ikke slik at magen (man inkluderer som regel bakterier i magen når man sier "magen") behandler alle mattyper likt. Vi har også mat som beskytter mot tarmkreft, som gurkemeie som har stoffer i seg som kan trigge celledød hos kreftceller Anonymkode: 901d5...3e5 Mye enig i det du skriver, bortsett fra at mye fiber er bra. Det er ikke noe vitenskap som støtter det. Boka Fiber Menace står på leselista mi når jeg en gang får tid til den. Vi trenger ikke fiber i det hele tatt, og jeg vet om mange med tarmproblemer som har hatt god effekt av å kutte ut fiber helt. Fiber er bare søppel i tarmen. Anonymkode: 72065...862
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå