Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer på om noen har prøvd Ketolyse-kuren før og kan fortelle meg litt om den/om den er effektiv og faktisk bra for deg?
Siste innleggene jeg har funnet er skrevet for 10+ år siden, vet jo ikke lenger om dette er relevant informasjon.

Ønsker å gå ned 20kg hvertfall før neste år (jo mer, jo bedre ;)

Takk!

Skrevet

Det er det som også går under navnet ketose, ekstrem lavkarbo, hvor du spiser mer fett og veldig lite karbohydrater. 

Hvis du får i deg det du trenger av næringsstoffer, er det helt trygt. Men det er en del å sette seg inn i. 

Skal du ned i vekt, må du spise færre kalorier. Alle metoder som får deg til å holde deg til færre kalorier inn enn ut, på ordentlig, og lenge, er effektive.

Skrevet

Jeg gikk ikke på ketolysedietten, men spiste minimalt med karbohydrater etter matplan og testet urinen med ketostix. Gikk ned 15 kg og har holdt meg her. Hadde "utskeielse" hver 14 dag hvor jeg lagde lavkarbomat og spiste "usunn mat" på en sunnere måte. De første dagene når kroppen blir vant til lavkarbo og lite kalorier var tøffe, og jeg var tøff mot meg selv og droppet det meste av sosiale sammenkomster for å holde meg i ketose. Oppsummert så var den perioden veldig bra for meg, fikk i meg mye grøntfor og hadde Pepsi max som utskeielse i hverdagen. 

Anonymkode: 2285b...148

Skrevet

Jeg har verdt i ketose siden midten av januar og har gått ned enormt (for meg) i fettprosent. Fra 64-59kg og ser endelig abs. Jeg har også blitt sterkere (klarer å løfte mer) altså bygd muskler, så jeg er strålende fornøyd. Det beste er at jeg ikke har vært sulten eller følt at jeg savnet noe. Nå må jeg legge til at jeg ikke er særlig glad i brødmat og spiser normalt lite søtsaker. 

Jeg spiser det samme antall kalorier som jeg gjorde før, ca 1600cal, har bare endret hva jeg spiser. mye olivenolje, grønnsaker, egg, avokado og lignende. samtidig også keto-desserter fra www.ruled.me. Det er også lett å unngå fristelser for alt fettet jeg spiser har gjort at jeg nesten ikke føler sult på samme måte eller kravingser lenger. Sleit med å si nei til sjokolade og smågodt før, nå går det greit.  Det finnes også lavkarbo sjokolade btw, så det er ikke totalt ute av kostholdet mitt. :P

Nå trener jeg også jevnlig, styrketrening 4 dager i uken og en dag med yoga. Har aldri opplevd en så rask endring i kroppskomposisjonen min før. Har alltid pleid å trene. 

Anbefaler det virkelig!

Start rolig med å kutte ut de store karbobombene (godteri, øl, brød, frukt, ris ++) og start med å teste noen spennende oppskrifter fra f.eks ruled.me siden. og kutt gradvis ned på karbohydrater. Da kan du bedre unngå det som mange beskriver som "keto-flu" hvor du er sliten og føler deg dårlig.

Det er virkelig verdt det! sultfølelsen dempes og du vil få et stabilt energinivå siden kroppen nå lærer å bruke fettet du har lagret på kroppen som energi isteden for glukose. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg testet ketolyse/ketose for første gang for ca 10 år siden. Husker jeg gikk ned fra 78 til 72 kg de første to ukene. Mye av det var vann, selvfølgelig, men det gjør jo noe med motivasjonen. Hadde omsider noen år med opphold, der jeg gikk opp ganske mye igjen, før jeg skjønte hvor bra dette kostholdet faktisk er for kroppen og startet ordentlig på igjen i fjor. Er så utrolig glad for å ha fått kunnskap rundt dette kostholdet - det kostholdet vi faktisk er ment for å spise. :) og målet er nå å gjøre dette til en livsstil uten betydelige utskeielser.

Ketose er først og fremst en veldig effektiv måte å gå ned i vekt på. Den kan faktisk være opptil 10 ganger mer effektiv enn ved en fettredusert diett, der man spiser en god del karbohydrater. Karbohydrater forårsaker jo, som de fleste vet, insulinutskillelse ved inntak. Dette er kroppens fettlagringshormon, som i tillegg hemmer fettforbrenningen. Mange påstår at "en kalori er en kalori" osv. At det er det samme hva man spiser for å gå ned i vekt. Dette stemmer overhodet ikke - uansett hvor mange ganger de påstår det. Dette er myter som henger igjen fra 60-tallet, som har satt seg litt for godt fast i de fleste.

Grunnen til at ketose er så effektivt, er at ren fettforbrenning er en veldig kostbar forbrenning, da dette er en mye mer komplisert prosess enn ved forbrenning av glukose. I tillegg vil det være minimalt med insulin som ødelegger for fettforbrenningen, slik at forbrenningen aldri blir hemmet. Dette gir kroppen mulighet til å tære på eget kroppsfett i mye større grad enn ved en lavkaloridiett. Andre fordeler er jo at blodsukkeret holdes jevnt over hele dagen - man kan faktisk fort glemme å spise, da man aldri får den der "ulvehungeren". Man holder seg også mett mye lenger, da fett og protein metter mye bedre. Muskelmassen holdes bedre vedlike, det samme gjelder forbrenningen. Og det er betydelig mye enklere å holde vekta etterpå, da dette ikke er snakk om å sulte seg ned i vekt. Man er rett og slett mett og tilfreds hele døgnet! Søtsuget forsvinner som regel helt også, og man får mer energi. :) 

I likhet med mlifjeld over her, så anbefaler jeg også dette kostholdet på det sterkeste! :) Støtter også den biten med å gi kroppen en rolig overgang, da man ofte kan føle på den "keto-flu"-følelsen de første par ukene. Kroppen har vært vant til å bruke glukose som brennstoff, og nå må den venne seg på ren fettforbrenning. Det tar gjerne litt tid, men når den fasen er over går det bare oppover med formen - og nedover med vekta. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...