Gå til innhold

Baby med utslett! (bilder!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen har råd eller erfaringer...

Her er casen: baby 5 mnd, får kun morsmelk!. Mor har spist samme maten hele tiden, ikke noe nytt. 

Begynte å få utslett for en måneds tid siden, først på albuene og i tørre flekker,  typisk atopisk eksem.  Men så fikk hun illrøde nupper på brystet også. 

Jeg dro til legen, hun sa det var atopisk eksem på albuene og  resten var en allergisk reaksjon på et eller annet og at det ville gå over om en dag eller to.. Men det gjorde det ikke, det spredte seg.. Og ble mye verre! 

Jeg ringte til legen i dag, men fikk beskjed om at det var ikke vits at jeg kom, for det var vanlig med eksem i denne kulden.  

Her er tiltakene vi har prøvd:

- Kutte all ull

- Bader sjeldent

- Kun uparfymerte kremer og såpemidler på alle i familien.

- Har prøvd decubal, aderma exogema og nå ederma 5 % 

Tips, råd, innspill?? 

download_20180227_191316.thumb.jpg.9e2774ee60669c458330334349d26105.jpgdownload_20180227_191311.thumb.jpg.d2b46660df488a37155bfeb79da6d2a4.jpg

Anonymkode: 641b3...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmenntilstand er OK? Ville krevd en legetime eller dratt på legevakten.

Synes forsvidt ikke bildene gjorde noe, mye lettere enn å forklare ditt og datt!

Anonymkode: 54e4d...a35

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde det samme og lege konkluderte med at det var alle damehormonene mine som gav denne eksemen. Jeg fullammet også. Ta uansett en tur på helsestasjon eller lege😊

Anonymkode: 656fd...182

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 

Er det NOEN som har erfaring med lignende utslett??? Det var spørsmålet!

Blir ikke barnet bedre innen i morgen finner jeg meg en privat hudlege, volvat eller lignende så ikke tenk på det. Barnet vil SELVFØLGELIG få legetilsyn selv om fastlegen ikke tar oss seriøst. 

Men er det noen med ERFARING??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Dra tilbake til legen og krev henvisning videre.

Atopisk eksem er svært vanlig, men krever smøreregime.

Men er det atopisk eksem da? 

Legen sa at det ikke var det. Hun sa at albuene var atopisk eksem,  men ikke utslettet som dekker hele resten av kroppen

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde det der på barsel, og jeg spurte barnelegen hva det var. Han så på meg, smilte og sa "Utslett". 

Ja, men hva, og hvorfor? 

Han sa at nyfødte i sine første par måneder ofte får mye rart utslett som de ikke klarer å forklare alltid. De kaller det ofte bare barneutslett og det går over av seg selv. De regner med at det har sammenheng med sart hud som møter omgivelsene og immunforsvaret som overreagerer på alt fra temperatur til hormonendringer da barnet nå er ute og ikke har forbindelse med morkaken mer. 

Det gikk bort på min etter tre uker. 

Anonymkode: 8502e...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som kuldeeksem og atopisk hud. Ring tilbake til legen og krev hudlege! 

Min gutt har atopisk hud, og han bruker Canoderm, vi får den på blå resept, og den er veldig god! Du kan kjøpe den reseptfritt, men da koster den en del. 

Anonymkode: c3deb...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her! 

Er det NOEN som har erfaring med lignende utslett??? Det var spørsmålet!

Blir ikke barnet bedre innen i morgen finner jeg meg en privat hudlege, volvat eller lignende så ikke tenk på det. Barnet vil SELVFØLGELIG få legetilsyn selv om fastlegen ikke tar oss seriøst. 

Men er det noen med ERFARING??? 

Dette likner veldig på hormonutslett mitt barn fikk, men er jo rart, for hormonutslett får man ved 6 ukers alder og ikke 5 måneders. Så jeg vet ikke om det er det samme. Mitt andre barn har atopisk eksem, men det ser ikke sånn ut. Atopisk eksem, hos spedbarn, er oftest på kinnene, i bleiesone og på knærne. Ikke andre plasser, det kommer i senere alder. Og det ser ikke ut sånn på ditt bilde, vel, ihvertfall ikke på mitt barn. Så tror det kan være allergi. Men du fullammer jo. Kanskje det virkelig er kuldeallergi? Allergi mot såpe av en slags? 

Anonymkode: 09602...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som kuldeeksem og atopisk hud. Ring tilbake til legen og krev hudlege! 

Min gutt har atopisk hud, og han bruker Canoderm, vi får den på blå resept, og den er veldig god! Du kan kjøpe den reseptfritt, men da koster den en del. 

Anonymkode: c3deb...0ca

Kuldeeksem?

Takk for svar.

Jeg har kjøpt canoderm 5% og smurt henne nøye inn i kveld.  Håper hun er bedre i morgen!! Hvis det funker skal jeg be om blå resept :)

Jeg fikk ikke engang lege time hos legen min, så  jeg tror jeg kan glemme en henvisning.  Må gå privat tror jeg. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette likner veldig på hormonutslett mitt barn fikk, men er jo rart, for hormonutslett får man ved 6 ukers alder og ikke 5 måneders. Så jeg vet ikke om det er det samme. Mitt andre barn har atopisk eksem, men det ser ikke sånn ut. Atopisk eksem, hos spedbarn, er oftest på kinnene, i bleiesone og på knærne. Ikke andre plasser, det kommer i senere alder. Og det ser ikke ut sånn på ditt bilde, vel, ihvertfall ikke på mitt barn. Så tror det kan være allergi. Men du fullammer jo. Kanskje det virkelig er kuldeallergi? Allergi mot såpe av en slags? 

Anonymkode: 09602...fcb

Jeg tror ikke det er hormonutslett,  det har hun hatt tidligere. Da hun var 6 uker eller noe. Tror ikke de kan få det når de er 5 mnd. 

Legen sa det var en allergisk reaksjon.  Det tror jeg også at det er. Men det går ikke bort, blir bare verre

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøff Eløff

Har du forsøkt kutte ut melk fra kosten? Melk og egg er to relativt vanlige allergener barn kan reagere på gjennom mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser litt ut som allergisk utslett. Ville gått privat som du sier når legen ikke tar deg seriøst. 

Har selv atopisk eksem og allergi med utslett og det er urolig vondt så det er liksom ikke bare å vente på at det går over. 

Anonymkode: 29655...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser litt ut som allergisk utslett. Ville gått privat som du sier når legen ikke tar deg seriøst. 

Har selv atopisk eksem og allergi med utslett og det er urolig vondt så det er liksom ikke bare å vente på at det går over. 

Anonymkode: 29655...401

Hei! Takk for svar. Det er et allergisk utslett ja, det er jeg helt sikker på. 

Kan jeg spørre hva du gjør når du får utbrudd? Hva er det beste jeg kan gjøre for babien min nå i forhold til det allergiske utslettet?? 

Hun har vært litt sutrete i dag,  men allmenformen er ellers fin. Jeg har akkurat vært å skiftet på henne, smurte henne inn med mer krem og ga henne melk og hun strålte som en sol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lavendela skrev:

Den eldste jenta mi har hatt noe lignende. Hun reagerte på vaskemiddelet. 

Takk for svar.

Jeg bruker neutral uten parfyme og blanda sensitiv. Hun har aldri hatt på seg et plagg med parfyme eller tøymyker. 

Hvordan behandler du huden til datteren din når hun har allergisk utslett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter får allergimedisin og salve på resept hos lege.  Er hun frisk ellers? Noen barnesykdommer gir utslett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utslettet hadde jeg sett det an til nærmere helgen, om ikke barnet virker plaget. Blir det ikke bedre ila dager,hadde jeg kontaktet lege :) 

Ryddet for svar til slettet innhold. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...