Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man begynne en jobbsøknad? 

Ellers hva bør jeg ha med? Jeg vet at man vanligvis skal "svare" på det som står i utlysningen, men siden dette er en sommerjobbsøknad, så står det ingenting annet enn hvilken stilling det er i utlysningen. 

Ellers noen gode råd? 

Anonymkode: 27529...5bd

Skrevet

Hei,

Jeg har skrevet en del om dette før, så jeg limer inn mine råd under. Siden du ikke har noen stillingsannonse å forholde deg til anbefaler jeg deg å finne andre måter å innhente informasjon om stillingen. Bare overse det jeg skriver om å studere stillingsannonsen og prøv å finn andre måter du kan finne svar på spørsmålene jeg skriver om under.

(Hvis du er interessert i å lage en bedre CV kan du lese min CV-guide her: http://www.veientil.no/cv-guide/ )

Håper dette hjelper deg!

-------------------------------------

Når du skal skrive søknad er målet å få mottakeren til å ville innkalle deg på intervju.

Leseren skal skjønne med en gang, at det er akkurat denne jobben du vil ha, og oppleve at du selv har tro på at du passer veldig godt til stillingen.

Søknaden er normalt den første oppgaven arbeidsiver ser deg løse. Hvor nøyaktig du er og hvor mye arbeid du har lagt ned i søknaden, sier noe om din motivasjon for stillingen. Det er med andre ord vel verdt å lese disse rådene og ikke minst ta seg god tid til å lage en skikkelig god søknad.

FØR DU BEGYNNER Å SKRIVE BØR DU FÅ GOD OVERSIKT

Veldig mange jobbsøkere setter igang med å skrive søknaden etter et par gjennomlesinger av stillingsannonsen, uten å innhente mer informasjon, eller sette av tid til å analysere stillingens unike behov. Det blir umulig for deg å skrive en god søknad uten at du setter av tid til dette.

Først bør du prøve å finne ut så mye som mulig om stillingen for å vite hva du skal vektlegge i søknaden. Finn gjerne frem en stillingsannonse til en stilling du er interessert i, og still disse spørsmålene:

• Av alt som står i stillingsannonsen, hva tror du er det viktigste for de som skal ansette til stillingen?
  • Hva bør du fremheve i din søknad for å vise at du har det viktigste de ser etter?
  • Hvilke problemer tror du de har hatt med andre ansatte i samme stilling?
  • Hvilke problemer og utfordringer har lederen, avdelingen og selskapet?
  • Hvordan kan du gjennom din søknad vise at du kan være en del av løsningene?
  • Hva er hovedmålene til stillingen, avdelingen og selskapet?
  • Hvem er det som skal lese søknaden?
    • En profesjonell rekrutterer vil lese søknaden på en annen måte enn en fagspesialist eller en leder.
    • En som skal jobbe med deg direkte vil være mer opptatt av personlighet enn en som aldri vil treffe deg
    • En fagspesialist vil lettere se andre signaler på kompetanse, som hvordan du bruker fagutrykk eller interessante observasjoner du gjør i søknaden
  • Hvordan tror du søknaden til drømmekandidaten ser ut?
  • Hva kan du skrive for å markedsføre deg selv som drømmekandidaten?
  • Hvordan kan du dra nytte av erfaringene dine i akkurat denne jobben?
  • Hvorfor har bakgrunnen din verdi og betydning for denne arbeidsgiveren
  • Hvorfor søker du hos akkurat dette selskapet
  • Hvorfor ønsker du å jobbe i denne bransjen?
  • Hvorfor søker du til akkurat denne stillingen?
  • Hvorfor passer denne stillingen inn i din karriereplan?

Av alle dine erfaringer, utdanninger og egenskaper, hva tror du verdsettes høyest av de som skal avgjøre om du blir innkalt på intervju eller ikke?

• Hvordan vil denne erfaringen bidra til å løse arbeidsoppgavene i stillingen?
  • Hvordan vil denne utdanningen bidra til å løse arbeidsoppgavene i stillingen?
  • Hvordan vil denne egenskapen bidra til å løse arbeidsoppgavene i stillingen?

Etter å ha prøvd å svare på disse spørsmålene sitter du sannsynligvis igjen med en del uoppklarte spørsmål. Det vil være verdt å bruke tid på å prøve å besvare disse spørsmålene også. Jo mer du vet om stillingen, avdelingen, selskapet og lederen, jo større sjanse har du for å lande jobben.

• Les deg opp om selskapets verdier, visjon og kultur på selskapets nettsider
  • Gjør et google søk for å oppdatere deg på eventuelle nyhetssaker om selskapet
  • Hvis du kjenner noen som vet mer enn deg om stillingen eller selskapet bør du ta en telefon og be om hjelp til å oppklare noen av spørsmålene
  • Ta en telefon til kontaktpersonen i stillingsannonsen for å innhente opplysninger, men kun hvis du har gode spørsmål som går ut over det som står i stillingsannonsen. Ikke ring bare for å ringe, det oppleves bare som plagsomt

FØR DU SKAL SKRIVE BØR DU TENKE OVER NOEN SKRIFTLIGE VIRKEMIDLER

Hvilken stil og form du skriver i, har mye å si for inntrykket du gir i søknaden din. For å få frem at du er riktig kandidat så presist og overbevisende som mulig, er det lurt å ta hensyn til disse rådene:

• Vær spesifikk i dine beskrivelser. Vage og generelle beskrivelser gjør som regel en dårlig jobb i å overbevise om at du riktig for jobben
  • Jobb med språket, men bruk din egen stil. Det er DIN egen historie arbeidsgiver vil høre. Vær deg selv og styr unna formuleringer du har sett andre steder
    • Hvis du skriver at du er fleksibel, løsningsorientert og jobber godt både selvstendig og i team, er du skikkelig på bærtur. Slike jobbsøkerord bør du holde deg langt unna!
  • Skriv i et lett språk, slik at søknaden blir lettlest. Du kan godt bruke faguttrykk du har stålkontroll på, men vær veldig forsiktig så du ikke overdriver dette
  • Vis energi og vær offensiv i søknaden din. Ingen vil innkalle en demotivert latsabb til intervju
  • Hold det strukturert og sammenhengende, slik at setningene og avsnittene glir naturlig over i hverandre
  • Vær kort og konsis. Kutt ut all informasjon som ikke bidrar til å kommunisere at du er riktig for jobben
  • Skriv fremtidsrettet. Ikke bare vis hva du har gjort tidligere. Beskriv hvordan du vil bruke erfaringen og utdanningen din i stillingen
  • Ikke kast bort det første avsnittet på å påpeke opplagt informasjon «Jeg viser til annonse på finn.no blablabla». Vis heller at du forstår hva arbeidsgiveren ønsker seg
    • Du kan for eksempel skrive noe sånt som dette: «Jeg ser på finn.no at dere ser etter en som kan markedsføre bedriften på sosiale medier, ta hånd om forefallende arbeid, og avlaste markedsdirektøren i administrative oppgaver»
  • Skriv objektivt. Din subjektive mening (for eksempel «jeg er initiativrik») er mye mindre overbevisende enn hvis du skriver om noe du tok initiativ til

Det siste punktet er et av de viktigste rådene jeg har til deg. Du vil ikke tro hvor ofte jeg har sett at jobbsøkere kommer med tomme påstander om egenskaper de har.

Hvis du på død og liv vil kommunisere at du er løsningsorientert, ikke bare påstå at du er det. Legg heller frem et eksempel på et problem du løste på god måte og knytt dette opp mot lignende problem du vil kunne løse i stillingen du søker på.

Beskriv hva du har gjort, hvordan du gjorde det, hva du tenkte og hva resultatet ble. På denne måten kan du vise at du har en egenskap, uten at det bare blir en påstand.

Hvis du absolutt skal påstå noe du ikke kan bevise, legg ordene i munnen på noen andre. «Mine forrige leder skrev i sluttattesten at jeg….» eller «mine kolleger har tidligere omtalt meg som…».

HVA DU BØR SKRIVE OM OG HVORDAN DU BØR STRUKTURERE DET

I alle rekrutteringsprosesser er de som skal ansette opptatt av å besvare tre store spørsmål:

1. Er du kvalifisert?
  2. Er du motivert?
  3. Passer du inn?

En god søknad overbeviser leseren om at svaret på alle disse spørsmålene er et klart «JA».

Som de fleste andre tekster skal søknaden være delt opp i en innleding, en hoveddel og en avslutning. Her er noen råd om de ulike delene:

Innledningen

• Du har kort tid til å fange interessen
  • Prøv å åpne med en hook som gjør inntrykk
  • Gjør det klart med en gang at det er verdt å lese videre
  • Få fram at dette ikke er hvilken som helst jobb for deg
  • Målet med innledningen er å skape interesse, nysgjerrighet og håp om at du er riktig kandidat

Hoveddel

Her skal du sørge for at de tre store spørsmålene blir besvart, slik at det ikke er noen tvil om at du er kvalifisert, motivert og passer inn.

• Få frem hva som har motivert deg så langt i karrieren, og hvordan jobben du søker på passer inn i din karriereplan 
  • Din motivasjon skal skinne gjennom hele søknaden
  • Prøv å få inn at du matcher bedriftens kultur, visjon, målsettinger og måte å være på
  • Skriv gjerne noe som beskriver hvordan du jobber og hvordan du er som kollega eller leder
  • Fokuser på hva du kan tilby
  • Legg frem konkrete resultater du har nådd tidligere og hvordan erfaringene dine kan gi resultater i stillingen du søker på
  • Vis eksempler på hvordan vil du bruke din kompetanse og erfaring til å løse arbeidsoppgavene i stillingen
  • Fortell gjerne hva som gjorde erfaringene dine spennende, interessante og utfordrende
  • Ta kun med informasjon som er både relevant og som du tror vil hjelpe deg å skille deg ut. All informasjonen må gjøre seg fortjent til plassen på søknaden
  • Vis oppriktig interesse for å HJELPE arbeidsgiveren. De skal tross alt ansette noen for å hjelpe selskapet nå sine mål, så fortell hvordan du vil hjelpe selskapet å nå målene
  • Søknaden handler ikke om deg, den handler om firmaet som skal ansette deg, om hva de ønsker hjelp til, og om hvordan du kan hjelpe dem å oppnå det
  • Dersom din CV ikke samsvarer helt med kravene i stillingsannonsen kan du i søknaden vise at du likevel har kvalifikasjoner og egenskaper som gjør deg aktuell. MEN legg vekt på det du kan, ikke det du mangler.
  • Unngå kurskoder, årstall og lignende i søknaden. Dette gjør teksten utydelig og vanskelig å lese. Disse tingene hører hjemme i CV-en

Avslutning

• Ikke bruk opp plass på søknaden til klisjeer. Det er sier seg selv at du «håper på positiv tilbakemelding»
  • Vis gjerne at du kan se stillingen i en større sammenheng, enten for bedriften eller Norge som stat ved å beskrive hvordan du vil bidra til at selskapet oppfyller sitt samfunnsoppdrag
    • Ved å gjøre dette viser du ikke bare at du har kontroll på dine arbeidsoppgaver, men at du også er med på den store veien bedriften skal gå. På denne måten viser du ikke bare god forståelse for stillingen, men også bedriftens posisjon i samfunnet
  • Minn leseren på din motivasjon for stillingen
  • Oppsummer dine beste argumenter for at du skal få jobben
  • Si noe om når du kan begynne, hvor ofte du kan jobbe og hvordan du kan nås, med mindre dette er selvsagt
  • Avslutt med en god offensiv setning

NOEN GENERELLE RÅD PÅ TAMPEN

• Be om tilbakemeldinger på din søknad, men ikke spør hvem som helst. Spør noen som er bedre enn deg til å skrive og aller helst noen som har god kjennskap til en stilling som ligner på den du skal søke på
  • Ta en dags pause fra søknaden før du korrekturleser. Det er lett å se seg blind på sin egen tekst

Helt til slutt: Ta deg god tid når du skal jobbe med dette. Det er mye bedre å sette av god tid til å søke på de jobbene du aller helst vil ha, enn å spre dårlige søknader ut på mange stillinger. 

Jeg har lest tusenvis av søknader i min karriere. Tro meg når jeg sier at man fort merker hvem som har tatt seg god tid med søknaden og hvem som ikke har gjort det. Hvis du gir et inntrykk av at du ikke har tatt deg tid til å skrive en skikkelig søknad havner du i nei bunken.

Å skrive søknad er vanskelig, men for hver søknad du skriver, jo lettere blir det. Stå på og terp til søknaden sitter som et skudd.

Lykke til!

-Martin

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Karriererådgiveren skrev:

Å skrive søknad er vanskelig, men for hver søknad du skriver, jo lettere blir det. Stå på og terp til søknaden sitter som et skudd.

Lykke til!

-Martin

Av praktiske årsaker korter jeg ned innlegget ditt. 

Takk for mange gode råd! Jeg har lest litt av lignende greier på nettet, men problemet er at jeg føler disse rådene er for mer "profesjonelle" stillinger. Jeg søker på sommerjobb som assistent på et sykehjem. Problemet er at jeg ikke aner hva de ser etter. Jeg har ikke noe erfaring annet enn noen dagers praksis innen området (i tillegg til yrkesfag på vgs). Jeg studerer også noe helt annet. 

Jeg tror det største problemet er at jeg vet at jeg ikke er rett person til jobben, og dermed blir det vanskelig å skulle overbevise noen andre om det.. 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det største problemet er at jeg vet at jeg ikke er rett person til jobben, og dermed blir det vanskelig å skulle overbevise noen andre om det.. 

Hvis du vet at du ikke er riktig for jobben vil jeg anbefale deg å se etter andre stillinger å søke på, slik at du kan slippe til andre søkere som faktisk er riktig for denne jobben. Finn ut hva som er riktig for deg først, da blir det mye lettere å skrive en god søknad.

Jeg har skrevet en tekst om hvordan du kan gå frem for å finne ut av dette her: http://www.veientil.no/det-viktigste-og-mest-oversette-steget-i-jobbsokeprosessen-2/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...