AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Del Skrevet 27. februar 2018 Jeg har en god venn som strever i livet sitt. Ytre sett har han det meste: Bra jobb, hyggelig samboer, tre flotte barn. Men han, vi kan kalle ham Morten, har slitt psykisk i flere år. Han har angst og reagerer med å bli sliten, trøtt og isolert til tider. Han har gått i terapi i flere år uten å komme særlig mye videre. Jeg synes det er leit å se på. Det er mange ting han strever med. Blant annet føler han seg mislykket ut fra en umulig standard han har satt seg. Han mener selv at han burde nådd lenger i arbeidslivet (selv om han har en bra jobb, som sagt), og har innimellom et konfliktfylt forhold til jobben pga det. Han kan også finne på å unngå folk han studerte med som har gjort det bedre enn ham selv. Hvis han har gjort ni bra ting og én dårlig, er han overbevist om at han er verdiløs pga den dårlige. Han er ekstremt pliktoppfyllende og vil gjøre alt rett hele tiden. Han er ganske redd for følelser, og dytter vekk det meste som er ubehagelig. Han kan si han har en dårlig dag, men ikke ane hvorfor. Så til det jeg lurer på: Hvordan backer man opp best mulig? I starten forsøkte jeg å si at jeg synes han er flink og har mange gode kvaliteter, men jeg skjønte fort at det bare preller av. Som oftest forsøker jeg å dra ham med på morsomme ting så han skal få litt avveksling. Men nå, for eksempel, er han så sliten av angsten at han er vanskelig å få med seg ut. Er det noe jeg kan gjøre eller si? Anonymkode: 0d715...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Del Skrevet 27. februar 2018 Vanskelig, det er ingenting du kan gjøre annet enn å be han med deg på ting dere begge liker. Du kan anbefale han å lese boka: Stå imot. Si Nei til selvutvikling. Anonymkode: 56e7f...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå