AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Åkei, er forberedt på svar som "bare ta deg sammen", men... Jeg har en klekkelig sum oppspart som jeg må fordele månedlig utover det neste halvåret. Jeg lever veldig trangt, og når noe viktig oppstår kjenner jeg meg selv såpass at jeg vet jeg kan bli fristet til å "låne" litt av meg selv, men det er bare å tisse i buksa for å holde meg selv varm. Planen min er å be mamma oppbevare pengene på konto for meg, og ha automatisk trekk til min konto hver måned. Men finnes det tilfeldigvis noen lurere og mer praktisk måte å gjøre dette på, uten å måtte involvere noen andre eller å stole på min egen disiplin? Jeg husker jeg hadde en konto for årevis siden hvor jeg måtte betale ekstra ved for mange uttak i året, det var skjerpende og funket på gjerrigknark-meg. Men jeg finner ikke noe lignende i nettbanken nå. Anonymkode: 5054c...429
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Overfør sparepengene til en konto i annen bank med uttaksbegrensninger Anonymkode: 39a8b...e8a 4
Million Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 (endret) Som nevnes ovenfor; åpne en høyrentekonto (f.eks) i en annen bank enn din vanlige, og velg en som tillater maks ett uttak i måneden (hvor straffegebyr og renter påløper for uttak utover det). Det finnes masse slike banker, søk på "høyrentekonto betingelser" eller noe sånt. Hvor var det jeg fant en oversikt over dette nylig, tro....? Finansportalen? Uansett; Penger man ikke ser hver gang man logger seg på i nettbanken, og som i tillegg er sperret av begrensninger, blir gjerne litt "glemt" eller vanskeligere å rappe fra. Særlig hvis man avskyr å betale renter og gebyrer, sånn som jeg gjør ;-) Endret 27. februar 2018 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 DNB har slik superspar-konto, der det er max 12 uttak pr år. (Gebyr dersom man har flere enn 12 uttak). Anonymkode: 0aa0a...70e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: DNB har slik superspar-konto, der det er max 12 uttak pr år. (Gebyr dersom man har flere enn 12 uttak). Anonymkode: 0aa0a...70e MEN Forutsetter faste trekk inn på kontoen hver måned. https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/superspar.html Anonymkode: 0aa0a...70e
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: MEN Forutsetter faste trekk inn på kontoen hver måned. https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/superspar.html Anonymkode: 0aa0a...70e Og helt elendig rente... Anonymkode: 0a508...a33
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 Akuratt samme problem. Og høyrente konto i annen bank- hjelper ikke. Overførte netopp halvparten til brukskonto pga uforutsette utgifter 😩 sydenturen henger i en tyyyynn tråd. Anonymkode: 87222...425
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Planen min er å be mamma oppbevare pengene på konto for meg, og ha automatisk trekk til min konto hver måned. Anonymkode: 5054c...429 Det var min tanke når jeg leste overskriften. Anonymkode: 3b8a4...fcb
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 I min nettbank (sparebank1) kan man velge å skjule enkelte kontoer. Både saldo og mulighet for å overføre penger fra kontoen forsvinner da fra oversikten i nettbanken. Anonymkode: 1e386...645 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: I min nettbank (sparebank1) kan man velge å skjule enkelte kontoer. Både saldo og mulighet for å overføre penger fra kontoen forsvinner da fra oversikten i nettbanken. Anonymkode: 1e386...645 Vet du hvordan man gjør det? Forklar gjerne! Anonymkode: b9a8d...5af
natana Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 Det lureste er om du går på bankkonto innstillinger å huker av at du ønsker å skjule beløpet ditt. Jeg må logge inn via pc for å ha muligheten til å gjøre det. Går ikke via mobil på min bank.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Løsningen er endret atferd i hverdagen. Å finne en løsning for dette beløpet, denne gangen, er en kortsiktig løsning på problemet. Jeg trur du må komme deg bort fra "bruke opp pengene så fort man har dem" tankegangen. Selv om man har penger på konto, må de ikke brukes opp. Hvor går pengene dine? Kan du sette begrensninger på deg selv i daglig forbruk? Selv går jeg i pluss hver måned, utover det jeg overfører fast til sparing. Trikset er enkelt, jeg tenker meg om to ganger før jeg handler, og spør meg selv "trenger jeg dette?" og hvis ja "kan jeg få det billigere?" Anonymkode: b84be...43d 1
asterix Skrevet 28. februar 2018 #13 Skrevet 28. februar 2018 Hvis du har greid å spare opp en "klekkelig sum", så kan det vel ikke være stort verre å fortsette å være sparsom?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 1 time siden, asterix skrev: Hvis du har greid å spare opp en "klekkelig sum", så kan det vel ikke være stort verre å fortsette å være sparsom? ...og dér kom den jeg har brukt lang tid på det, lenger tid enn nødvendig nettopp fordi jeg har lånt av meg selv. Nå har jeg ikke anledning til det lenger. TS Anonymkode: 5054c...429
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #15 Skrevet 28. februar 2018 1 time siden, asterix skrev: Hvis du har greid å spare opp en "klekkelig sum", så kan det vel ikke være stort verre å fortsette å være sparsom? ...og dér kom den jeg har brukt lang tid på det, lenger tid enn nødvendig nettopp fordi jeg har lånt av meg selv. Nå har jeg ikke anledning til det lenger. TS Anonymkode: 5054c...429
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #16 Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...og dér kom den jeg har brukt lang tid på det, lenger tid enn nødvendig nettopp fordi jeg har lånt av meg selv. Nå har jeg ikke anledning til det lenger. TS Anonymkode: 5054c...429 "Og der kom den" Hva forventer du? Du er et voksent menneske. Ikke rart folk havner i luksusfellen når de ikke kan ha noen kroner stående uten å sette himmel og jord i bevegelse for å unngå å bruke dem. Hva er greia med å MÅTTE bruke pengene fordi man har dem? Hvorfor trenger voksne mennesker å måtte skjule sine egne penger i nettbanken? Du trenger å spare pengene. Løsning: Ikke bruk dem. Lev etter evne. Tæring etter næring. Anonymkode: 18690...2ac 1
isw Skrevet 28. februar 2018 #17 Skrevet 28. februar 2018 Å bruke penger er en viljestyrt handling. Det er ikke noe som plutselig bare skjer. I realiteten har du tre alternativer: 1. Du kan ha pengene på en sparekonto og øve deg på å ikke bruke de. 2. Du kan overføre pengene til noen andre, f.eks din mor. 3. Du kan gjøre en avtale med banken om at de sperrer kontoen din til et gitt tidspunkt. Litt avhengig av hvor løsningsorientert banken din er, bør dette gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå