Gå til innhold

Mennesker som kartlegger deg når du kommer inn i rommet..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, WubWub skrev:

Som du er inne på så er dette helt naturlig og helt normalt, det har ingenting med psykopati eller avvik å gjøre - tvert imot så trenger vi egenskapen du viser til for å fungere sosialt med andre mennesker - evnen til å lese andre menneskers sinnstilstand, intensjon, personlighet og trusselvurdering er av ytterst viktighet. 

Enig med du.

Det handler om sosial kompetanse og alle gjør dette hver dag, hele tiden. Også med folk vi kjenner godt. Vi er raskt klar over om vedkommende er glad, trist, fraværende, sint, stresset eller slike ting. Fordi vi "kartlegger" dem i løpet av små sekunder.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare det at noen gjør det med enn andre og  er veldig gode på å endre væremåte,i brøkdelen av et sekund. Det gjenspeiler ofte usikre menneskers væremåte som ikke egentlig har noen egen personlighet men søker å hevde seg over andre for dermed å overskygge sitt eget usikre selv. Slik psykopater/narsissister gjør.Man må gjerne regne med at det kommer et angrep for det gjør det så godt som alltid. At en vet og verner seg mot dette,at en har funnet det ut ,intet ergrer psykopaten mere enn det.

Anonymkode: 07314...a1c

Nei, de pleier å la det gå ut over følgerne sine på Twitter... :Knegg: Og, ja. Da snakker jeg om presidenten i De Forente Stater. :fnise:

Jeg synes du beskriver den mannen tilnærmet perfekt. Iallefall er dette det inntrykket verden har fått. Så han har blitt gjennomskuet. Mest sannsynlig fordi det er enklere å se, når det er mange millioner mennesker som observerer samtidig, uten at han har anledning til å smigre hver enkelt og manipulere dem personlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask
15 timer siden, WubWub skrev:

Den store majoriteten lærer seg allerede i alder av 1-3 dager å scanne ansikt, denne evnen er innebygd hos friske mennesker. 

En undersøkelse viser at et et nyfødt barn på 1-3 dager liker bedre et ansikt som smiler enn et ansikt som ser sint ut. 

Vel, mener fremdeles at det er en del som mangler dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg hadde du neppe avslørt. Jeg er på en måte slik og veldig ofte så manipulerer jeg folk for å få viljen min. Faktisk er jeg så flink at jeg får deg til å få lyst til å gi meg viljen min. 

Når du kommer inn i rommet så overser jeg deg stort sett. Med vilje. Dette er blandt annet for å sette igang din underkastelse.

Anonymkode: 0cc0c...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg hadde du neppe avslørt. Jeg er på en måte slik og veldig ofte så manipulerer jeg folk for å få viljen min. Faktisk er jeg så flink at jeg får deg til å få lyst til å gi meg viljen min. 

Når du kommer inn i rommet så overser jeg deg stort sett. Med vilje. Dette er blandt annet for å sette igang din underkastelse.

Jeg hadde neppe avslørt deg straks nei, men siden jeg har erfaring med en av din kaliber så skal du allikevel ikke se bort ifra det i og med jeg nå har erfart faresignalene og dermed er "programmert" (instinktivt reagerer) for å unngå slike individer.

Over tid vil man også avsløre dem. Man skjønner at her er det noe som ikke stemmer.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

for så å velge strategi videre..

Har dere erfart at noen gjør det med dere og liker/ trives dere sammen med disse typer mennesker?

Hvorfor tror du at folk velger en strategi for hvordan de vil omgås andre, med det samme de går inn i et rom? man legger da ikke strategier for hvordan vennskap skal utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde neppe avslørt deg straks nei, men siden jeg har erfaring med en av din kaliber så skal du allikevel ikke se bort ifra det i og med jeg nå har erfart faresignalene og dermed er "programmert" (instinktivt reagerer) for å unngå slike individer.

Over tid vil man også avsløre dem. Man skjønner at her er det noe som ikke stemmer.

Ts

Men jeg tenker da stort sett i arbeidsammenheng. Jeg har selvinnsikt og en samboer som vet alt om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tror det iallefall selv. Om du overser meg i et rom, får du alt annet enn underkastelse:fnise:

Anonymkode: 982bc...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror det iallefall selv. Om du overser meg i et rom, får du alt annet enn underkastelse:fnise:

Anonymkode: 982bc...439

Pleier å ta igjen med samme mynt jeg, om noen overser meg :fnise:  Skjønner fort spillet jeg også, og spiller med.

Anonymkode: 6602f...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tråden her handler om psykisk lidelse og ikke kartlegging av andre mennesker altså?

Isåfall kan jeg meddele at kartlegging av andre mennesker ikke er noe narsissister eller psykopater gjør i en større grad enn vanlige mennesker.

Den psykiske lidelsen som kartlegger andre mennesker mest ligger i den andre enden av skalaen; de engstelige og angstpregede.

Kartlegging og overvåking av andre ligger faktisk som symptom hos diagnosen engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Så om man ser noen som kartlegger andre intenst er sannsynligheten høyere for at de har engstelig personlighetsforstyrrelse enn at de er psykopater.

Men som allerede nevnt så er kartlegging av andre mennesker noe omtrent alle mennesker gjør , men sosialfobikere og engstelige unnvikende gjør det i mye større grad. De scanner andre i troen om at alle i et rom vil en vondt eller tenker vondt om en, de leter intenst etter blikk eller "himling med øynene" som kan bevise grunntanken om at "nei de liker meg ikke"

https://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse

Årvåkenhet og overvåking

Overvåker miljøet rundt seg for å se om noen ser på, dømmer eller mentalt saumfarer dem. Sjekker om det finnes og lokaliserer utganger. Plasserer seg i nærheten sånn at de kan stikke av ubemerket og uten å skape noe oppstyr. Tror andre misliker dem og snakker om dem. Kan være følsom for lukter, høye lyder, lys eller stoffer.

Bygger opp en mental database over hvem man kan stole på. Legger merke til den minste lille særegenhet hos andre mennesker.

Kan være dømmende og klarer ikke overse minimalistiske ”personlighetsfeil”. Sorterer mennesker ut når personen (eller situasjonen) oppleves som utrygg, ufølsom eller selvopptatt. Alternativt kan AvPD-mennesker som er i en ensomhetsfase, trekkes mot og underkaste seg ”giftige” personer. Noen AvPD-mennesker har problemer med å sette grenser overfor narsissistiske, psykopatiske og andre ”giftige” personer og er derfor svært utsatt for manipulasjon.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, WubWub skrev:

Så tråden her handler om psykisk lidelse og ikke kartlegging av andre mennesker altså?

Isåfall kan jeg meddele at kartlegging av andre mennesker ikke er noe narsissister eller psykopater gjør i en større grad enn vanlige mennesker.

Den psykiske lidelsen som kartlegger andre mennesker mest ligger i den andre enden av skalaen; de engstelige og angstpregede.

Kartlegging og overvåking av andre ligger faktisk som symptom hos diagnosen engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse. Så om man ser noen som kartlegger andre intenst er sannsynligheten høyere for at de har engstelig personlighetsforstyrrelse enn at de er psykopater.

Men som allerede nevnt så er kartlegging av andre mennesker noe omtrent alle mennesker gjør , men sosialfobikere og engstelige unnvikende gjør det i mye større grad. De scanner andre i troen om at alle i et rom vil en vondt eller tenker vondt om en, de leter intenst etter blikk eller "himling med øynene" som kan bevise grunntanken om at "nei de liker meg ikke"

https://no.wikipedia.org/wiki/Engstelig_(unnvikende)_personlighetsforstyrrelse

Årvåkenhet og overvåking

Overvåker miljøet rundt seg for å se om noen ser på, dømmer eller mentalt saumfarer dem. Sjekker om det finnes og lokaliserer utganger. Plasserer seg i nærheten sånn at de kan stikke av ubemerket og uten å skape noe oppstyr. Tror andre misliker dem og snakker om dem. Kan være følsom for lukter, høye lyder, lys eller stoffer.

Bygger opp en mental database over hvem man kan stole på. Legger merke til den minste lille særegenhet hos andre mennesker.

Kan være dømmende og klarer ikke overse minimalistiske ”personlighetsfeil”. Sorterer mennesker ut når personen (eller situasjonen) oppleves som utrygg, ufølsom eller selvopptatt. Alternativt kan AvPD-mennesker som er i en ensomhetsfase, trekkes mot og underkaste seg ”giftige” personer. Noen AvPD-mennesker har problemer med å sette grenser overfor narsissistiske, psykopatiske og andre ”giftige” personer og er derfor svært utsatt for manipulasjon.

Hvis du ser på youtubevideoene over her så får du profesjonelt svar.At psykopaten skanner en,og nei man er ikke engstelig unnvikende fordi man erverver seg kunnskap om psykopati men det er det psykopaten /narsisisisten gjerne vil at andre skal tro.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser på youtubevideoene over her så får du profesjonelt svar.At psykopaten skanner en,og nei man er ikke engstelig unnvikende fordi man erverver seg kunnskap om psykopati men det er det psykopaten /narsisisisten gjerne vil at andre skal tro.

Alle mennesker scanner andre i et rom enten man er psykopat eller ikke. Men de som har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse gjør det oftere og mer intenst enn andre mennesker, det ligger i sykdomsbildet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, WubWub skrev:

Alle mennesker scanner andre i et rom enten man er psykopat eller ikke. Men de som har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse gjør det oftere og mer intenst enn andre mennesker, det ligger i sykdomsbildet. 

Hva du enn påstår, det er hva psykopatene/narsissistene  gjør som diskuteres i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn påstår, det er hva psykopatene/narsissistene  gjør som diskuteres i denne tråden.

Det var ikke det HI la opp til som emne men la gå ;

Argumentet mitt er fremdeles gjeldende , alle mennesker kartlegger andre. Det har ikke noe med psykopati å gjøre , det har med evolusjon. Om vi ikke hadde hatt evnen til å scanne andre ville sosialt samspill klappet sammen som et korthus og menneskeheten ville aldri overlevd. 

Og ja, psykopater kartlegger de også , men ikke mer enn andre mennesker. Den gruppen mennesker som kartlegger mest er de som har lidelsen engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse, altså de som er den rake motsetningen til psykopater

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 27.2.2018 den 15.27, AnonymBruker skrev:

for så å velge strategi videre..

Har dere erfart at noen gjør det med dere og liker/ trives dere sammen med disse typer mennesker?

giphy.gif

giphy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...