AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Hvordan er det i barnehagen der dine barn går /der du jobber? Jeg jobber i barnehage og kjenner en god del på dette. På papiret ser jo alt greit ut, vi er 3 voksne på ca 20 barn på stor avdeling og 4 voksne på 15 barn på liten avdeling. 1 pedleder på hver avdeling, som har 4,5 ubunden arb.tid i uken, og på en avd en som er ansatt i bhglærer stilling. Denne har også rett på ubunden arbeidstid, og flere bhg lærere skal ansettes/ assistentene skal erstattes. Vi har et bra pedagogisk tilbud for barna og mye som skjer i løpet av dagen, men utfordringen er når pedledere og bhglærere skal ha møter eller plantid og ellers i pauseavvikling. Da er ofte assistentene/ BUA alene med mange barn samtidig, og iallefall jeg føler jeg ikke strekker til eller mister kontroll av og til. Det går greit når vi er inne, da deler jeg barna inn i grupper, og de leker fint/holder på med aktiviteter. Verre er det ute, der barna leker over et stort område. Det hender ofte at assistentene/BUA er alene ute med hele avdelingen sin, altså 20 barn, spesielt når de andre avdelingene er inne. Pedledere har ting de må gjøre inne, som er viktigere enn å være med barna. I går i pausetiden, var jeg alene ute med hele avdelingen min, og en av de andre store avdelingene var også ute. Et barn falt og slo seg, og den andre voksne måtte ta barnet med seg inn. Jeg var da alene ute med ca 40 barn i alder 3-6 år. Noen av barna har også endel utfordringer. Jeg ba en voksen på en av de avdelingene som var inne om hjelp, men de kunne ikke hjelpe. Jeg ba den voksne om h*n kunne hente noen av de som var på pause slik at de kunne komme ut, men det tok 20 min før noen kom. Slike situasjoner oppleves ofte, og er for meg absolutt ikke greit. Jeg trodde det optimale skulle være 1 voksen pr. 6 barn på stor avd og 1 v. pr 4 barn på liten avd, men slik fungerer det jo ikke, kun en liten del av dagen, eller om vi er ute på tur. Mange av barna våre kommer tidlig og blir hentet sent, og vi prøver så godt vi kan å fordele vaktene til de ansatte etter der det finnes behov. Vi har også andre «tidstyver» i bhg vår, som matlaging/oppvask/andre gjøremål som er viktig i følge HMS-planen for drift av barnehagen. Det hjelper ikke hvor mange pedagoger det finnes på avdelingene og hvilket opplegg man har når man ikke har tid til å være sammen med barna, eller samme hvor dyktig man er som assistent/BUA om man har for mange barn å passe på samtidig. Jeg er glad for at det er satt i gang en pedagognorm i bhg, for å øke kvaliteten,men ser også viktigheten i at en utvidet bemanningsnorm blir iverksatt. Jeg er glad for at jeg jobber i en barnehage med lite sykefravær blant de ansatte,med glade barn og som scorer høyt på foreldrebrukerundersøkelsen, men lurer på hvordan det er i andre barnehager og hvordan disse utfordringene løses? (Pauseavviklinger, møter, plantid, sykdom, innsettelse av vikarer osv) Noen tenker at det å jobbe i barnehage er en enkel jobb, men det er et enormt ansvar å jobbe med barn, og fortvilende når man føler man ikke strekker til... Jeg kjenner også på at gleden med å finne på spontane ting og gode aktiviteter sammen med barna drukner i alle gjøremålene/ planene som skal gjennomføres. (BUA=Barne og ungdomsarbeider) Andre som har innspill her og som kan komme med gode løsninger? Anonymkode: 4970a...3bf 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Det høres underbemannet ut. Minst 4 voksne på 20 barn er det som har vert normen der jeg har jobbet. En alene ute med alle barna er for lite. Jeg krever minst to voksne i pauseavviklingen, hvis noe skjer skal en kunne ta seg av situasjonen mens en løper og henter fler ansatte f.ks ved ulykke. Det ideelle er tre eller flere. Dette er ett minimum fra min side når jeg tar utgangspunkt i 20 barn. Kvaliteten på arbeidet er ikke alltid i tråd med antall voksne. Jeg har jobbet med 7 voksne på 20 barn og ingenting fungerte og med 4 ansatte hvor alt fungerte. Gode rutiner er viktig ellers spises tiden opp av matlaging, påkledning og alt praktisk. Slik du beskriver din barnehage høres det ut som det er mye rom for forbedring. Ang antall voksne på jobb, spør leder hva de ser for seg skal skje dersom ett barn skader seg når du er alene ute. Anonymkode: 7cec3...f17 5
Arkana Skrevet 27. februar 2018 #3 Skrevet 27. februar 2018 Jeg synes også det høres underbemannet ut. I min datters barnehage er de aldri færre enn to på jobb uansett. Jeg er helt enig med deg i at bemanningsnormen må endres. Det er rett og slett ikke forsvarlig å være bare én ansatt, selv om det er vanlig i svært mange barnehager. Jeg kjenner jeg hadde vegret meg for å ha barna mine i en barnehage med så dårlig bemanning. Vår barnehage er litt annerledes da den har noe kortere åpningstid enn det som er vanlig. Det er derfor ikke behov for vaktskifte og det letter selvfølgelig en hel del. De er alltid minst to ansatte på jobb og det meste av dagen er de fire ansatte på 18 barn hver dag. Det betyr at ansatte kan ha møter og kurs og fremdeles ha god bemanning. Det er en barnehage som alltid har hatt høy voksentetthet og også høy pedagogtetthet. Barnehagen vår er på toppen i foreldreundersøkelsen og det er virkelig velfortjent. Den ideelle løsningen er selvfølgelig at kommunene må bruke flere penger på barnehagene, men det kommer neppe til å skje. Jeg har ikke så mange gode råd, utover at jeg tror dere bør gjennomgå rutiner og finne bedre løsninger på tidstyvene. Jeg er heldigvis ikke daglig leder i noen barnehage og ære være de som gjør dette, særlig i private barnehager, de fortjener en medalje. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 Jeg tror jeg har barn i barnehagen du jobber i. Reagerer selv når jeg henter eller leverer - og det er fullstendig kaos med en ansatt og 20 barn i treårsalderen. Vi har nylig byttet barnehagen på grunn av flytting, og i forrige barnehage var det ikke slik. Der hadde de ei gruppe på 10-12 stykk og 3-4 voksne, småbarnsavdeling. Normen er jo samme overalt, men tydeligvis forskjell på bemanning. Anonymkode: 0c2b8...3aa
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 På de 20 store barna skal det være 4 voksne, 3 voksne om dere hadde vært 18 barn. Småbarn en voksen per 3 barn(hvis alle er under tre år), somtiøsvarer 5 voksne på deres 15 småbarn. Hvis møter/pauser osv går utover barnas sikkerhet, så må dere se på andre løsninger. Men dere skulle vært en voksen til på hver avdeling, da hadde det løsnet mer for dere. Hos oss er vi 1 pedleder og 1 assistent på 10 store barn. Småbarn 15 barn - (6 fylt 3 år, og 9 under 3 år) har vi 4 voksne. Hadde de seks største vært under 3 år, skulle det vært en voksen til. men vi ser jo at den bemanningen som vi har nå også er for liten. Som du sier, går med tid til møter, ubunden tid, rydding og matlaging, alle hms oppgaver alle må gjøre. Vi har ikke pauser(noe vi har valgt). Vi må være flere for å følge opp barna ordentlig, og gjøre de rustet for resten av livet. Tidlig innsats er viktig, og er vi ikke mange nok voksne så klarer vi ikke fange opp alt. En assistent alene på 20 barn? Hvordan skal den voksne klare å trøste ett barn som har slått seg, jentene som er i konflikt, det barnet som vil sitte i fanget samtidig? Ta dette opp med styrer Anonymkode: db162...6bc 1
minister-mio Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 jeg snytes dette hører hjemme på din arbeidsplass og ikke på et barn-og familie forum på nettet
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 Takk for gode innspill til dere som har svart. Det er tydelig at ikke alle barnehager har samme størrelse på barnegruppene og ansatte pr.barn. Står det skrevet noe sted hva som er minstekravet på ansatte PR. barn? Det er jammen ikke rart vi føler vi ikke strekker til i hverdagen. Vi har i tillegg til personalet vårt ekstraressurser på noen av barna, men disse teller jo ikke som en voksen på avdelingen, og er forbeholdt de barna som trenger ekstra støtte, så jeg ser et stort behov for en felles bemanningsnorm. 34 minutter siden, minister-mio skrev: jeg snytes dette hører hjemme på din arbeidsplass og ikke på et barn-og familie forum på nettet Jeg la dette ut på et barn-og familieforum fordi at jeg vet at jeg når ut til mange som jobber i barnehage her, og også engasjerte foreldre som kan hjelpe til med å stille spørsmål rettet til den barnehagen barna deres går i ang bemanning og kanskje starte en debatt i foreldreutvalget, samt å belyse viktigheten av temaet jeg tar opp. Jeg skal selvfølgelig ta dette opp med styrer, men det nytter ikke at jeg stiller kritiske spørsmål alene. Da får jeg mest sannsynlig til svar at om jeg ikke er fornøyd, får jeg finne meg en annen plass å jobbe. Et slikt forum er en fin måte å nå ut til folk som har relasjoner til barn på og få ulike svar på det man lurer på. Kom gjerne med flere innspill. TS. Anonymkode: 4970a...3bf
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Hvis ikke styrer er lydhør i fht bemanning (forsåvidt alt annet også) så kan du ta det opp med kommunen. Kommunen plikter å gripe inn ved uforsvarlig drift. Anonymkode: 7cec3...f17 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 Det er jo lov på papiret. De voksne er der jo, men i møter. Det blir nok ikke flere ansatte i bhg pga det. Det er helt normalt dette her. Viktig at ped.ledere får sin plantid vet dere. At de ikke ser eller er med barna er noe annet. Mulig de kunne ansatt assistent som tok seg av all mat, oppvask, rydding og matbestilling. Det hadde vært noe det. Anonymkode: 9fbec...ea4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #10 Skrevet 27. februar 2018 På mitt barns avdeling er det 19 barn og 4 voksne. En er pedleder. De er ofte delt i to grupper og sammen med en voksen til hver gruppe i noen timer hver dag. Regner med det er lunsj og møter som foregår da. Det er åpent fra 7-17 og det er alltid minst to når vi leverer og når vi henter. Vi leverer mellom 8-9 og henter stort sett rett før 16. De slår sammen to avdelinger etter 16, pga svært få barn blir hentet sent. Anonymkode: 529da...8cf
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 I barnehagen der jenta mi går (småbarnsavdeling) er det 4 ansatte på 12 barn. I forhold til utetid så deles de opp i grupper, der en gruppe går ut før lunsj og den andre gruppa på ettermiddagen. Anonymkode: 018bb...ddd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå