Gå til innhold

Hvorfor ble du veggis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett litt tråder om tema omkring vegetarianer og veganer, så ble litt nysgjerrig på hvorfor du valgte å bli vegetarianer eller veganer

Selv har jeg alltid likt dyr og hatt stor medfølelse for dem. Da jeg i 20-årene ble klar over at jeg kan leve på plantebasert mat uten at det bidrar til mer lidelse og død hos dyr enn hva som er nødvendig, så ble jeg vel egentlig bare dyttet over i det som fremstod som veldig logisk. Jeg innså at det egentlig ikke finnes en eneste bra grunn til å ikke spise plantebasert. De eneste grunnene ville vært at man har lyst, og det var aldri en rasjonell og logisk grunn til å fremme lidelse hos dyr. At jeg fikk en intelligent og logisk kjæreste hjalp meg å ta steget, da han allerede var veggis av samme grunner. Han innså at han spiste lidelse og død, for å si det sånn. Høres kanskje litt hippie ut, men er det ikke slik da? 

Så hva var akkurat din opplevelse som gjorde at du ble veggis? Om noen som forsøker kutte ned på kjøttforbruket ønsker svare på hvorfor, så er de velkomne også (:

Anonymkode: a0478...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrene blir behandelt stygt før de slaktes.Jeg kan ikke være med på å støtte den industrien.

Har ikke spist kjøtt på 25 år. Spiser fisk og ost. 

Anonymkode: e6811...e92

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dyrene blir behandelt stygt før de slaktes.Jeg kan ikke være med på å støtte den industrien.

Har ikke spist kjøtt på 25 år. Spiser fisk og ost. 

Dette henger jo ikke på greip!

Anonymkode: 990f4...e85

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette henger jo ikke på greip!

Utdyp?

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg føler meg friskere og bedre med mye mindre kjøttinntak, jeg tror den vestlige verden spiser for mye kjøtt per hode og jeg hater næringsindustri. 

Skrevet

Hvorfor behandles dyrene så stygt.? Hvorfor er mennesker så ondskapsfulle.Dyr har følelser akkurat som oss.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utdyp?

Meieriindustrien og kjøttindustrien går hånd i hånd. Og all den lidelsen som foregår i meieriindustrien er brutal. Kua blir tvangsiseminert,for gravid i ni måneder,så fratatt kalven,2 måneder pause,gjort gravid på nytt osv. Dette foregår i 4-5 år og da er hun enten så sliten at kroppen gir etter eller så blir erstattet en som er yngre og hun blir sendt til slakt og endrer i kjøttdisken. Og hva skjer hvis det et hannkalv. Jo den blir slaktet rundt 6 måneder gammel fordi det gjør jo ingen nytte(les kan produsere melk)

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor behandles dyrene så stygt.? Hvorfor er mennesker så ondskapsfulle.Dyr har følelser akkurat som oss.

Sikker på det?

Skrevet
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Sikker på det?

Det er godt dokumenter at dyr kan føle smerte.glede,sinne,sorg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er godt dokumenter at dyr kan føle smerte.glede,sinne,sorg

At de har følelser, akkurat som oss?

Skrevet
1 minutt siden, herzeleid said:

Følelsene deres er ganske like våre egne, ja. Er det urovekkende for deg? Om man tenker etter er det ganske logisk at dyr har gjennom evolusjon utviklet evnen til å føle. Det er evolusjonsmessig fordelsaktig å kunne se på¨deg selv som en separat "greie" fra andre vesener og kunne tilpasse seg andre medlemmer av flokken ved hjelp av blant annet følelser. Mennesker er ikke den eneste skapningen som har løst denne gåten

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, herzeleid skrev:

Om det har akkurat er vel litt vanskelig å svare på siden de ikke har et verbalt språk,men så lenge de kan kjenne og føle så er det mere nok for til å velge den veganske livstilen

Skrevet

Fordi jeg ikke tåler kjøtt, fisk og skalldyr. 

Anonymkode: dd0c1...b5c

Skrevet
14 timer siden, herzeleid skrev:

Sikker på det?

Helt sikker på det.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Følelsene deres er ganske like våre egne, ja. Er det urovekkende for deg? Om man tenker etter er det ganske logisk at dyr har gjennom evolusjon utviklet evnen til å føle. Det er evolusjonsmessig fordelsaktig å kunne se på¨deg selv som en separat "greie" fra andre vesener og kunne tilpasse seg andre medlemmer av flokken ved hjelp av blant annet følelser. Mennesker er ikke den eneste skapningen som har løst denne gåten

Enig ,at noen  det hele tatt lurer på om dyr har føleleser er skremmende.Hvordan er det mulig å lurer på det.Det er jo helt åpentbart.

• Liker 1
Skrevet

Husker ikke helt, men var vel 14 da det plutselig gikk opp for meg noe á la "gjør mot andre slik du vil at de skal gjøre mot deg", detaljene rundt det er helt vekke :) 

Anonymkode: 7974d...5d4

Skrevet

Vegetarianer men ikke veganer her! Jeg har startet og sluttet for deretter å begynne igjen flere år senere. Først var det kun for dyre velferd. Nå sist var det noe annet som skjedde. Jeg begynte med yoga og mindfulness, etter en stund kjente jeg en veldig avsky mot å spise kjøtt. Hadde kun lyst på planteprodukter pluss egg og melkeprodukter. Det var en helt ubevisst endring. Nå skal det sies at jeg også mistet lysten på usunn mat generelt. Jeg bryr meg også om dyrevelferd så det var kun et pluss for meg!

Mange år senere har jeg lest at dette ikke er noen uvanlig effekt av mindfullness. Veldig merkelig, men det kan forklare hvorfor veldig få dedikerte yogier spiser kjøtt. 

Anonymkode: fc28d...5a9

Skrevet
14 timer siden, herzeleid skrev:

Sikker på det?

Ja, helt sikker på det! Dyr som har har vokst opp med mennesker kommuniserer godt med mennesker selv om de ikke kan formulere ord og setninger. Det er fullstendig åpenbart at de kjenner redsel, smerte, glede, savn, oppstemthet, kåthet :fnise:, kjærlighet, sult, aggresjon, irritabilitet, skuffelse, forventninger, misunnelse osv. Man må nok ha litt erfaring med dyr før man kan kommunisere effektivt med dem, men har man erfaringen er det utrolig hvor godt man kan kommunisere med f.eks. hunden sin. Visste du at selv mellom mennesker er kroppsspråk viktigere enn det verbale? Følelser er nok den tingen dyr klarer å kommunisere aller best! Ellers finnes det jo mye forskning som måler hormoner og hjerneaktivitet som kan bekrefte det dyreeiere alltid har visst: Dyrene har følelser på akkurat samme måte som oss! 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 2/28/2018 at 11:51 AM, AnonymBruker said:

Vegetarianer men ikke veganer her! Jeg har startet og sluttet for deretter å begynne igjen flere år senere. Først var det kun for dyre velferd. Nå sist var det noe annet som skjedde. Jeg begynte med yoga og mindfulness, etter en stund kjente jeg en veldig avsky mot å spise kjøtt. Hadde kun lyst på planteprodukter pluss egg og melkeprodukter. Det var en helt ubevisst endring. Nå skal det sies at jeg også mistet lysten på usunn mat generelt. Jeg bryr meg også om dyrevelferd så det var kun et pluss for meg!

Mange år senere har jeg lest at dette ikke er noen uvanlig effekt av mindfullness. Veldig merkelig, men det kan forklare hvorfor veldig få dedikerte yogier spiser kjøtt. 

Hva jeg merket på meg selv var at jeg skrudde av følelser når det gjaldt dyrene jeg spiste. Var nok mye ubevisst. Nå når jeg ikke spiser dyr ellerdyreprodukter, så trenger jeg heller ikke skru av følelser, og jeg føler meg da mer i ett med naturen, selv om det høres ganske klisje ut. Det gjør godt å vite at det jeg spiser ikke er deler av døde dyr som led og som hadde følelser og bevissthet

Skrevet

Har endelig tatt steget å blitt vegetarianer. Har lenge hatt lyst, men ikke fått til. Er teit å si det, men mannen min har vært altfor glad i kjøtt og det er vanskelig for meg å gjøre det alene. Men nå har altså begge to tatt steget og han er like bevisst -om ikke mer- på hva kjøttindustrien gjør for miljøet og at det ikke er et eventyr på slakteriet.

Starter med å være vegetarianere som tar veganske valg der vi kan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...