Gå til innhold

Løve mammaene - eksponering

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden ble jeg kjent med en Snapchat kanal ved navn lovemammaene. Denne kanalen består av 12 foreldre som har alvorlig syke barn. De forteller at deres mål er å skape åpenhet, økt kunnskap og forståelse. Ok. Budskapet mener jeg er ganske motstridende - da det oppfattes motsatt og ting blir så feil framstilt. Barna blir eksponert til det fulleste. Noen av disse barna klarer ikke å gjøre rede for seg selv eller prate en gang. Hvordan skal disse barna kunne si ja eller nei om de egentlig ikke ønsker å bli eksponert? Kameraet blir jo puttet langt i ansiktet på barna, uansett hva de gjør. Siden de er så små forstår de heller ikke konsekvensene av å bli eksponert. Mange foreldre lever i den verden der de ønsker å vise fram barna, men de glemmer at barna har et privatliv. Barna har rettigheter og skal beskyttes mot ulovlige/skadelige ting.

I dag for eksempel la en av mødrene ut et bilde på Instagram (lovemammaene) av at barnet hadde blitt akutt innlagt på sykehuset klokken 03:00 på natten. Stakkars gutt som blir eksponert på denne måten. Jeg synes det er helt forferdelig å se på. Gutten ligger og sover med en puste maske på siden av seg og er helt lilla under øynene. Jeg kan forstå at foreldrene ønsker å spre kunnskap om barnas sykdom, men det kan vel gjøres på en annen måte enn å ta bilde av barnet i en kritisk situasjon og legge ut på nettet? 

Jeg har selv vært alvorlig syk som barn, og jeg hadde blitt forbanna hvis mine foreldre eksponerte meg når jeg var på mitt sykeste. Jeg har bestemt meg for at når jeg får barn skal jeg holde mine framtidige barn unna sosiale medier til de er gammel nok til å bestemme selv om de vil bli lagt ut bilde av eller ikke. 

Eksponeringen av barn er virkelig ikke en bra utvikling - spesielt når det inkluderer barnas helse og privatliv. Det burde ha vært en lov som beskytter barna imot sosiale medier - eller iallfall en endring av barneloven som innebærer dette. Det handler selvsagt ikke bare om Løve mammaene, men også andre snappere og bloggere.

Anonymkode: 115f6...1af

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg trodde jeg hadde sett alt når det gjelder eksponering av barn i sosiale medier, men dette overgår det meste. Eksponering av barn er i seg selv problematisk, og dette er i tillegg noen av de mest sårbare barna. Jeg har ikke ord. 

Inne på Rampelyset et det flere gode diskusjoner om eksponering av barn på sosiale medier, bl.a. tråden Bloggerbarna. Opprett gjerne tråd der inne.

To intensivsykepleiere, Hilde Silkoset og Kristian Kjærnes, skrev nylig en masteroppgave om emnet, som Bent Høie viser til i dette innlegget: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/a-dele-det-hele/id2573756/ Regjeringen har satt ned et utvalg som skal diskutere problemstillinger knyttet til eksponering av syke barn.  Her står det litt mer om oppgaven: https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/nar-barnets-sykehushverdag-deles-i-sosiale-medier

Endret av ashera
  • Liker 4
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hva mener de med filming?

04C9849C-D149-4F81-82BC-7368902AB58B.png

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva mener de med filming?

04C9849C-D149-4F81-82BC-7368902AB58B.png

På Snapchat?

Anonymkode: f7688...61b

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Snapchat?

Anonymkode: f7688...61b

Mener de at mødrene filmer helsepersonell og legger det ut på sosiale medier etterpå?

Skrevet

Jeg ser at dette er en gammel tråd men likevel høyaktuell. 

Er taushetsplikten avleggs? Trenger lærere og helsepersonell tenke på det, når symptomene og vanskene ligger tilgjengelig for alle på nettet? 

Er det greit at også barnas klassekamerater naboer  kan google seg til dette?

??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...