Gå til innhold

Kan man finne ut om katten er rasekatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en katt som gikk ute, eieren er ikke funnet og har vært hos oss i snart 4 uker nå. Hun var veldig avmagret og søkte opp mennesker. Jeg har en hund og en katt fra før, og først var hun ikke redd hunden, og det gikk seg til med katten etter hvert. Nå for noen dager siden angrep hun katten (hannkatt) og etter dette har hun vært veldig ivrig på å angripe hannkatten og hunden, noen som vet hvorfor hun kan være sånn helt plutselig? 

Og så lurer jeg på om man kan finne ut om en katt er noe rasekatt i, for jeg synest selv hun ligner veldig på en Maine Coon, hun er veldig stor. Hun var 3,4 kg da jeg tok henne inn, og etter 2 uker hadde hun lagt på seg 600g. 

0C5EA8C2-B19F-4DC7-A03B-2B3B57F80B2D.png

770DF3EF-6668-4EBC-8D8B-8D979328BAA6.png

12EB6470-E872-4E4F-B169-C84951FF6459.png

Endret av Linnrob
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ligner litt på norsk skogkatt :)

Skrevet (endret)

Jeg er tidligere oppdretter av norsk skogkatt. Dette er verken renraset norsk skogkatt eller maine coon😊 men utfra ansiktstrekkene kan det hende ar den har litt maine coon i seg. En stor norsk skogkatt eller maine coon kan godt være 8-9kg 😊 vil si at denne pusen er mer medium i størrelse, men like vakker.

at hun angriper hunden og katten kan være at de finner ut av rangsystemet. Ingenting farlig, de kan også være at hun lærer dem at «her er mine grenser, OK?». Hvis det er snakk om at hun slår til dem, freser og en kort konfrontasjon er det normalt. Full slosskamp er mer uvanlig. 

For er fantastisk menneske du er som tok inn en hjemløs stakkars 😊❤️ Det er jo vinter. Har du vært hos dyrelegen med pusen? Etter lenge ute og avmagring kan der være lurt med en tur om du ikke har vært. Den kan feks ha orm som trenger tabletter, kan også være lurt med høykvalitets kaloriinnholddig tørrfôr som er tett på næringsstoffer . Feks Royal Canin outdoor eller Royal canin exigent protein. De selger det blandt annet på plantasjen og dyrebutikker 😊 men uansett hva du gjør har du gjort det viktigste å:  tatt den inn i varmen og gitt den trygghet 😊

Endret av Cyndaquil
  • Liker 7
Skrevet

Enig, dette er ikke en renraset katt. Den ligner ikke på hverken Maine Coon, Sibirkatt eller Norsk skogkatt. Det KAN være noe MC i den, men det blir spekulasjoner. 

Uansett er eneste måte å vite at det er en renraset katt på, å ha stamtavlen dens. Uten stamtavle = huskatt.

Anonymkode: 4bdab...b67

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser likhetstrekk i ansiktet på katten med Maine Coon, men det er definitivt ikke en renraset katt.
Men selv blandingskatt av raser pleier å ha chip. Har dere tatt en tur til veterinæren og sjekket om noe kommer opp?

Skrevet

Ser ut som en blanding av maine coon og norsk skogskatt

Kan garantere at eiere av renrasede katter ahdde etterlyst de for lenge siden og chippet den. Så om dyrlegen ikke finner chip og ingen etterlyser den, så er det en blanding = mindre verdt i mange menneskers øyne

Anonymkode: 370d5...356

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært til veterinær med hun, og hun fikk et fôr som hun skal legge fortere på seg, ble barbert pga veldig mye floker, og fikk div vitaminsprøyter, og hun hadde mye midd i ørene som ble fjernet og fikk en behandling mot det. Fikk i tilleg penicilin fordi hun hadde et liten sår på låret mot evt infeksjoner 😊

• Liker 3
Skrevet

Nei, kom ikke opp noe, hun hadde ikke chip.

Skrevet

Er kattene kastrerte? Hvis en av de ikke er det, har du muligens grunnen til kranglingen der. 

• Liker 1
Skrevet

Han katten er kastrert men ikkje hun katten, skal gjøre det, men dyrlegen ville ikke gjøre det da vi var inne forrige gang pga det hadde blitt for mye på en gang for henne :)

Skrevet

Ser ut som en vanlig skogkatt. 

Hvis hun er ukastrert, og har fått løpetid kan hun reagere aggressivt mot den kastrerte hannkatten, siden han ikke er til stor hjelp. Kontakt dyrlegen og si at du tror hun er klar for kastrering, da det går ut over adferden hennes. Skjerm henne mot de andre dyrene første tiden hun er hjemme etter narkosen, for å inngå flere slike hendelser. 

Anonymkode: a2ea9...55c

Skrevet

Tusen takk for svar! 👏🏼

Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Hun har mange MC-trekk, spesielt i ansiktet. En svært pen katt!

Skrevet

Hun ser mye bedre ut. Mangler stadig litt kjøtt på bena dog, men det kommer seg definitivt.
Har du tenkt å beholde henne permanent ?

Skrevet
14 minutter siden, Linnrob skrev:

7D14FFEC-EB91-466E-9D3B-BC818ECFDC8F.png

Ja er nok litt maine coon i den. Flott katt, men ennå litt tynn. Med kjærlighet og mat den får fra deg endrer det nok seg fort 😄

Skrevet

Ja, hun er mye bedre! 😍 ja, har tenkt å beholde henne, men dukker eier opp igjen får dem hun selfølgelig tilbake! ☺️

Her er et annet bilde da jeg nett hadde hentet henne, såg såå pjusk ut 😞

88446E45-1E1A-4CAF-A900-8E3558750F6A.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Det at hun har begynt angripe er egentlig bare ett positivt tegn, med mindre det er veldig aggressivt. 
Jeg tenker at det betyr at hun har begynt føle seg bedre, og endelig har energi til å begynne finne sin plass i flokken. 

Anonymkode: f6a8d...3c9

AnonymBruker
Skrevet

:hjerte:

Anonymkode: 775ae...765

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vakker pus! Enig med de andre her i at hun nok ikke er renraset. Men alldeles nydelig er hun likevel! 

Så flott at du har tatt henne inn og tar vare på henne :helen:

Anonymkode: 6f435...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...