Gå til innhold

Hvem kan tolke blodprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lege? Sykepleier? Helsesekretær?

Tok fullt blodbilde, og dama i ekspedisjonen så over verdiene og sa jeg var fullstendig frisk. Hun kunne ikke se noe som var verdt å anmerke eller bekymre seg for Legen ville tolke og sende svaret om noen dager. Vet ikke hvilken utdannelse denne dama har, men kan jeg stole på dette svaret?

Ringte for å snakke med lege, men det var visst ikke vits i.

Anonymkode: 617ca...f44

Skrevet (endret)

Jeg tror hun er fint kvalifisert til å si at du er fullstendig frisk utifra blodprøveresultatene dine. 

Endret av Nuttery
Skrevet

Jeg ville ventet på svar fra legen da han/hun har et helhetlig bilde av din helse, noe helsesekretæren kanskje ikke har.

Skrevet

Kan du stole på legekontoret ditt :klo:

Alle blodorøver kommer tilbake med merknader på om de er innenfor eller utenfor normalverdier. Prøver som ikke er normale uttaler ikke andre enn legene seg om. Når prøven ble tatt var du frisk. Men det er fullt mulig å bli syk en time, en dag, en uke eller en måned etter at blodprøvene ble tatt.

Fullt blodbilde -hvilken prøve er det? 

Anonymkode: b4348...b83

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Nuttery skrev:

Jeg tror hun er fint kvalifisert til å si at du er fullstendig frisk utifra blodprøveresultatene dine. 

Håper jaggu det. Fint med alt som kan eliminneres.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du stole på legekontoret ditt :klo:

Alle blodorøver kommer tilbake med merknader på om de er innenfor eller utenfor normalverdier. Prøver som ikke er normale uttaler ikke andre enn legene seg om. Når prøven ble tatt var du frisk. Men det er fullt mulig å bli syk en time, en dag, en uke eller en måned etter at blodprøvene ble tatt.

Fullt blodbilde -hvilken prøve er det? 

Har vært uforklarlig slapp, trøtt, ufokusert, mistet mens og mye hår osv. Så han leter ikke etter noe som nettopp har oppstått eller som er forventet å forsvinne av seg selv.

Det jeg rakk å skrive opp før jeg leverte fra meg "bestillingen" var: Trig, ALAT, LD, ALP, GT, Ferr, Tfsat, Fe, TIBC, Ft4, Boba, kol, LDL, THC, HDLK, D-vit.

Vi tro det bare er ei standard prøve for å få oversikt.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare lege? Sykepleier? Helsesekretær?

Tok fullt blodbilde, og dama i ekspedisjonen så over verdiene og sa jeg var fullstendig frisk. Hun kunne ikke se noe som var verdt å anmerke eller bekymre seg for Legen ville tolke og sende svaret om noen dager. Vet ikke hvilken utdannelse denne dama har, men kan jeg stole på dette svaret?

Ringte for å snakke med lege, men det var visst ikke vits i.

Sekretæren har ikke lov til å gi deg informasjon om blodprøver før de er vurdert av legen. Hvis hun ikke henviser til legens vurdering, er den informasjonen verdt null og niks.

Hverken sykepleiere eller helsesekretærer har kvalifikasjoner som setter dem i stand til å tolke blodprøvesvar.

Anonymkode: 89dcd...aaa

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sekretæren har ikke lov til å gi deg informasjon om blodprøver før de er vurdert av legen. Hvis hun ikke henviser til legens vurdering, er den informasjonen verdt null og niks.

Hverken sykepleiere eller helsesekretærer har kvalifikasjoner som setter dem i stand til å tolke blodprøvesvar.

hmm. Var det jeg trodde egentlig. Litt dumt å gi falskt håp og fritolke da.. Trodde ikke de hadde lov å åpne slikt engang, selv om akuratt den biten ikke betyr så mye for meg.

Skrevet

Alle som kan lese kan si om en blodprøve er innenfor eller utenfor normalområdet.

Legen gjør en vurdering av om prøver utenfor normalområdet er tegn på sykdom eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig. Jeg har ofte fått beskjed av radiograf at «bildet ser fint ut, men du får svar etter tolkning av radiolog». Syns det dama i resepsjonen gjorde her var helt innafor. Ts, alle svar kommer tilbake med et referanseområde - hvor det står hva som er normale verdier. Det er derfor veldig enkelt å se om prøvene er normale eller ikke - det kan man gjøre helt uten utdannelse :P men du får jo legens tolkning av prøvene uansett, så hvilke betydning har det?

Anonymkode: f5161...afb

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig. Jeg har ofte fått beskjed av radiograf at «bildet ser fint ut, men du får svar etter tolkning av radiolog». Syns det dama i resepsjonen gjorde her var helt innafor. Ts, alle svar kommer tilbake med et referanseområde - hvor det står hva som er normale verdier. Det er derfor veldig enkelt å se om prøvene er normale eller ikke - det kan man gjøre helt uten utdannelse :P men du får jo legens tolkning av prøvene uansett, så hvilke betydning har det?

Har sikkert ingen betydning... Jeg hadde ikke klart å lese av alt det på 3-4 sekunder. Men du har rett. Har ingen betydning.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle. Helsesekretærer har ikke lov til å gi ut prøvsesvar som ikke er sett på av lege. Det er enda verre at denne sekretæren sier til pasienten at hun er frisk. Hadde hun enda sagt at det ikke er avvikende prøvesvar.....

At du synes det er "innafor" er helt irrelevant. Det er ulovlig, og det kan medføre at pasienten ikke følger opp utredning som er nødvendig. Et sett med negative prøvesvar betyr dessuten ikke at pasienten er frisk. Det betyr bare at prøvesettet kanskje ikke har omfattet riktige parametre.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hmm. Var det jeg trodde egentlig. Litt dumt å gi falskt håp og fritolke da.. Trodde ikke de hadde lov å åpne slikt engang, selv om akuratt den biten ikke betyr så mye for meg.

Alt hjelpepersonell på et legekontor er underlagt og jobber etter instruks fra en ansvarlig lege. De svarer ikke på ting de ikke har instruks til å svare på. Å tolke en normal blodprøve som normal er 110 % innenfor det hjelpepersonellet skal og kan svare på. En helsesekretær, sykepleier eller andre titler innefor helse som ikke forstår hva som er normalt,  det vil si innenfor referanseområdet for en blodprøve gitt fra internt eller eksternt laboratorie, de kan ikke jobbe på et legekontor. 

Men skulle alle pasienter som tar en blodprøve på et legekontor ringe eller bare stikke innom for å få svar på sine prøver og i tillegg ikke stole på prøveresultatene de får opplyst om, så kan de fleste legekontor stenge for alle andre henvendelser, fordi folk som trenger hjelp ikke kommer frem. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dettee r ikke sammenlignbart. Røntgenbilder og blodprøver er to ulike saker. Ser de som er på jobb at noe er unormalt når de tar bildene så sier de ikke noe annet enn det du referer, fordi det er legenes jobb å tolke. Ved kreftfunn er beskjeden likedan, som den du har fått. Men pasienten blir oppringt av legen raskt etterpå med beskjed om å komme tilbake for en utvidet undersøkelse. Heller ikke ved ny undersøkelse blir beskjeden en annen. Men da aner pasienten at noe er mot normalt. Beskjeden er da å kontakte fastlegen eller røntgen kontakter fastlegen og gir pasienten beskjed om å dra rett tilbake til en ventende fastlege. Som så legger pasienten inn på sykehus enten der og da eller i løpet av få dager. 

Dette var en avsporing. 

Hadde noe vært unormalt med ts sine blodprøver, ville den ts snakket med konferert med legen mens pasienten ventet. Om noe var unormalt eller viste tegn til sykdom ville telefonen blitt satt inn til legen. 

Når ts tydeligvis er en mistenksom og engstelig pasient som ikke kan klare å stole på at hun er frisk, så må hun nesten bare bestille seg en ny legetime og få snakket med legen direkte. Enten for å diskutere utvidede prøver eller for å få bekreftet at hjelpepersonellets beskjed omg ma dat er i tråd med det hjelpepersonellet kan besvare og at vurderingen der og da var korret. 

Å diskutere mer her har liten hensikt. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt hjelpepersonell på et legekontor er underlagt og jobber etter instruks fra en ansvarlig lege. De svarer ikke på ting de ikke har instruks til å svare på. Å tolke en normal blodprøve som normal er 110 % innenfor det hjelpepersonellet skal og kan svare på. En helsesekretær, sykepleier eller andre titler innefor helse som ikke forstår hva som er normalt,  det vil si innenfor referanseområdet for en blodprøve gitt fra internt eller eksternt laboratorie, de kan ikke jobbe på et legekontor. 

Men skulle alle pasienter som tar en blodprøve på et legekontor ringe eller bare stikke innom for å få svar på sine prøver og i tillegg ikke stole på prøveresultatene de får opplyst om, så kan de fleste legekontor stenge for alle andre henvendelser, fordi folk som trenger hjelp ikke kommer frem. 

Dettee r ikke sammenlignbart. Røntgenbilder og blodprøver er to ulike saker. Ser de som er på jobb at noe er unormalt når de tar bildene så sier de ikke noe annet enn det du referer, fordi det er legenes jobb å tolke. Ved kreftfunn er beskjeden likedan, som den du har fått. Men pasienten blir oppringt av legen raskt etterpå med beskjed om å komme tilbake for en utvidet undersøkelse. Heller ikke ved ny undersøkelse blir beskjeden en annen. Men da aner pasienten at noe er mot normalt. Beskjeden er da å kontakte fastlegen eller røntgen kontakter fastlegen og gir pasienten beskjed om å dra rett tilbake til en ventende fastlege. Som så legger pasienten inn på sykehus enten der og da eller i løpet av få dager. 

Dette var en avsporing. 

Hadde noe vært unormalt med ts sine blodprøver, ville den ts snakket med konferert med legen mens pasienten ventet. Om noe var unormalt eller viste tegn til sykdom ville telefonen blitt satt inn til legen. 

Når ts tydeligvis er en mistenksom og engstelig pasient som ikke kan klare å stole på at hun er frisk, så må hun nesten bare bestille seg en ny legetime og få snakket med legen direkte. Enten for å diskutere utvidede prøver eller for å få bekreftet at hjelpepersonellets beskjed omg ma dat er i tråd med det hjelpepersonellet kan besvare og at vurderingen der og da var korret. 

Å diskutere mer her har liten hensikt. 

Både jeg og legen er sikker på at noe er galt. Da må det være lov å håpe at det er noe troskyldig som D-vitaminmangel. Men, ja. Har slått meg til ro med at alt var fint på disse prøvene.

Skrevet

Nå er det ikke gitt at du er frisk selv om prøvene er innenfor normalområdet. Referanseområdet (normalområdet) er svarintervallet som 95% av den friske befolkningen kommer innenfor dersom de testes. Det innebærer at selv blant friske personer vil 1 av 20 personer havne utenfor referanseområdet, uten at dette betyr at personen er syk. Likeledes kan en syk person havne innenfor referanseområdet. Blodprøver kan derfor aldri tolkes helt svarthvitt. Enkelte analyser må også tolkes mot hverandre. Ville latt det være opp til legen å tolke blodprøvene. Hvis du vil lese deg litt opp selv, anbefaler jeg "håndbok i medisinsk biokjemi". Den kan også lastes ned som en app. 

Anonymkode: 511fb...b07

• Liker 2
Skrevet

Blodprøver har jo som regel standard for hva som er bra og ikke bra. Selv var jeg mye syk lenge selv om blodprøvene mine var bra. Men så en gang tok jeg nye prøver og plustelig var jernnivåene mine for lave. Jeg gikk på tilskudd noen måneder og følte meg frisk fra de helseproblemene jeg hadde hatt i flere år. Så tydeligvis hadde jeg hatt fine jernnivåer, men hadde vært syk alikevel. At blodprøvene lever opp til standard betyr ikke at individet sine verdier er fine og friske. Men det er ikke en vurdering som er bedre eller verre hos leger eller sykepleiere. Alle opererer etter de samme verdiene, så alle ville sagt at mine verdie rvar bra, selv om jeg var syk som faen

Anonymkode: a807c...b07

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Legen min sendte svar via min side på Helse norge da svarene kom. På de tingene jeg mangla hadde han allerede sendt resept til apoteket. Veldig greit sånn. 

Anonymkode: 80516...341

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen min sendte svar via min side på Helse norge da svarene kom. På de tingene jeg mangla hadde han allerede sendt resept til apoteket. Veldig greit sånn. 

Anonymkode: 80516...341

Legen ringte. Han sa det samme som deg. Genialt så man slipper å plage med noia si😊 takk!

Svært lav på jern, svært lav på vitamin d3 og helt tydelig lavt stoffskifte. Så hun hadde ingen grunn til å kalle meg fullstendig frisk. Å kunne lese var tydeligvis ikke nok.

Tusen takk for mange svar!

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen ringte. Han sa det samme som deg. Genialt så man slipper å plage med noia si😊 takk!

Svært lav på jern, svært lav på vitamin d3 og helt tydelig lavt stoffskifte. Så hun hadde ingen grunn til å kalle meg fullstendig frisk. Å kunne lese var tydeligvis ikke nok.

Tusen takk for mange svar!

Og det er derfor helsesekretærer ikke har lov til å gi ut prøvesvar som ikke er vurdert av lege.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Nuttery skrev:

Hun var absolutt ikke kvalifisert. Så vet du det til neste gang.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var absolutt ikke kvalifisert. Så vet du det til neste gang.

Jeg presiserer, igjen, utifra blodprøveresultatene dine. Som har en normalverdi. Det er rart hvis noe var svært avvikende og hun ikke så det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...