Gå til innhold

Vedlikeholde formen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år, og har i mange år jogget jevnlig. Ca. 4 turer i uka, på 7-10 km hver gang. 

Nå må jeg trene litt alternativt en stund (mest sykling og styrketrening). Har lyst til å prøve å vedlikeholde joggingen på best mulig måte, slik at jeg ikke blir så utrolig støl i kroppen og må begynne helt fra bunnen av når jeg kan jogge normalt igjen (om ca. 3-4 måneder)

Får lov til å jogge et par korte turer i uka. Har funnet en runde som er på ca. 5 km. Hvis jeg jogger denne runden 2 dager i uka, vil det hjelpe på noe? Så jeg kan begynne å jogge lengre turer ganske fort om 3-4 måneder (altså slipper å måtte jogge rolig og korte turer i den første perioden)? 

Anonymkode: f1fa9...66f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Form er ferskvare, men når grunnlaget ligger der så vil nok formen øke kjappere enn hos feks meg som heller stryketrener (og mener mer enn 4 reps er cardio)

Anonymkode: 1a78f...15c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Form er ferskvare, men når grunnlaget ligger der så vil nok formen øke kjappere enn hos feks meg som heller stryketrener (og mener mer enn 4 reps er cardio)

Anonymkode: 1a78f...15c

Hæ? Skjønte ikke helt svaret på det jeg spør etter her :P

Skrevet

Å trene litt i forhold til ingenting vil selvsagt hjelpe, men 3-4 måneder uten å jogge vil ikke være noe stort problem når du begynner igjen. Jeg har gått mye lenger uten å jogge, og da jeg begynte igjen var jeg bare stiv den første uka. Har lest hvor mye som skal til for å opprettholde kondisjon et sted før, men da er det mest snakk om intervalltrening. 

Anonymkode: c645d...489

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å trene litt i forhold til ingenting vil selvsagt hjelpe, men 3-4 måneder uten å jogge vil ikke være noe stort problem når du begynner igjen. Jeg har gått mye lenger uten å jogge, og da jeg begynte igjen var jeg bare stiv den første uka. Har lest hvor mye som skal til for å opprettholde kondisjon et sted før, men da er det mest snakk om intervalltrening. 

Anonymkode: c645d...489

Altså at det vil være det samme om jeg har fullstendig pause fra jogging i 3-4 måneder, og det å jogge to turer på 5 km per uke i perioden? Hvis det ikke har noe å si så dropper jeg jo heller de to turene. Men som sagt vil jeg unngå å bli så stiv og støl den første tiden når jeg starter opp som normalt igjen. 

Skrevet

Jeg vil tro at du vil vedlikeholde formen fint med to turer på 5 km.

For å bruke meg selv som eksempel: Jeg ble skadet i fjor. Løp da regelmessig ca 3 turer i uken, og klarte 1 mil på 50 min. Etter skaden måtte jeg ta det med ro i 5 måneder. Null løping og lite trening. Etter 4 måneder begynte jeg å trene meg opp igjen. Første turen på 1 mil hadde jeg tapt 8 minutter (løp på 58 min) og det tok meg 4 uker på å finne tilbake til den formen jeg hadde før skaden. Alt i alt ikke så lang tid. 

Anonymkode: 76c23...714

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...