Gå til innhold

Kne som låser seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever i ny og ne at kneet mitt låser seg. Det er alltid høyre kne og fy det er vondt. Tør ikke strekke den ut når det skjer fordi det er så vondt, så jeg presser det heller innover og håper på at jeg skal klare å røre på det igjen. 

Noen som vet hva årsaken kan være? Jeg sitter kanskje en del med føttene i kryss osv, men jeg vet om mange som gjør det og som ikke opplever at kneet låser seg.

Anonymkode: 118fe...68f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme skjedde her, kneet låste seg mens jeg satt på huk, kom meg ikke opp igjen selv. 
Etter en tur til legen endte det med operasjon 2 dager etterpå, de sa det var menisken :roll:

Anonymkode: 902f2...54a

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme skjedde her, kneet låste seg mens jeg satt på huk, kom meg ikke opp igjen selv. 
Etter en tur til legen endte det med operasjon 2 dager etterpå, de sa det var menisken :roll:

Ææh, men hadde du opplevd ofte at kneet låste seg før du opererte? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ææh, men hadde du opplevd ofte at kneet låste seg før du opererte? 

Det låste seg noen ganger, hvis jeg var aktiv og særlig hvis jeg spilte fotball så skjedde dette. Men kunne etterhvert kjenne på kneet "når det var nok", da det var smerter som strålte utover i kneskålen. Om jeg ga meg i tide og tok det rolig så gikk det greit.

Skrevet

Når kneet låser seg skal lege kontaktes og ikke vente. Hos meg var det menisken og ble operert etter noen med. Tok MR av kneet. 

Anonymkode: ccd41...128

• Liker 1
Skrevet

Hei du! Når samme kneet stadig låser seg, er det som regel snakk om en av tre ting:

1: Som det nevnes over her: Menisken. Den ligger vanligvis som en fin flat støtpute oppå leggbeinet ditt inni kneet. Hvis den får en rift kan den bøye seg opp og brette seg dobbelt inni kneet, da fungerer den litt som en sånn dørstopp, og kiler kneet fast i en stilling. De som har en slik menisk har ofte noen spesielle små bevegelser de gjør med kneet som lirker menisken tilbake i flatt leie, så funker kneet som normalt. Som det også skrives her - hvis menisken ikke går på plass og kneet er låst i flere timer bør en lege se på kneet med en gang. Da kan det bli haste-operasjon, siden menisken dør av å ligge brettet dobbelt for lenge. 

2: Slitasje. Jeg vet ikke hvor gammel du er eller om du har slitasje i kneet, men noen ganger kan slitasje i kneet gi slike kortvarige låsningsfenomener.

3: Løst legeme. Hvis man etter skade eller som del av slitasje får en løs bit som flyter rundt inni kneet kan en slik også kile kneet fast hvis den legger seg på spesielle plasser.

Uansett - dette høres plagsomt ut for deg, og jeg ville ha gått til legen og forklart saken. Sannsynlig vil du i første omgang bli henvist til et røntgen av kneet. Deretter kan legen og du vurdere om dette er plagsomt nok for deg til at du ønsker en henvisning for vurdering av operasjon hos en ortoped. Kanskje tas det en MR, men det varierer om ortopeden trenger det for å avgjøre om kneet skal opereres. Hvis det blir snakk om en operasjon vil det mest sannsynlig være en kikkhullsoperasjon der man fjerner deler av menisken. 

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...