Gå til innhold

Bytte adresse i folkeregisteret etter nesten 1 år - form for svindel?

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd i egen leilighet siden april i fjor. Jeg har ennå ikke byttet adresse fordi jeg stort sett får veldig lite post i fysisk format, så har ikke følt behovet (jeg bor 10 min unna min folkeregistrerte adresse, så henter posten 1x i uka). Jeg jobber for tiden som pleiemedarbeider, men skal begynne som lærling igjen etter sommeren. Da har jeg bl.a. rett på bostøtte fra kommunen, har jeg funnet ut, men da må den registrerte adressen min oppdateres. Da må jeg også legge ved kopi av leiekontrakten min, men der står det da oppført at jeg flyttet inn i april i 17. Jeg har hørt at dersom man ikke bytter adresse i folkeregisteret innen to måneder etter flytting, så er det regnet som en form for svindel. Er dette reelt?

Er det i så tilfelle mulig å bytte adresse nå uten at det får særlige konsekvenser?

Anonymkode: c698c...873

Fortsetter under...

Dette tviler jeg er noe som noen vil ønske å forfølge, så bare bytt adresse og tenk ikke mere på det. Du får bare si at "jeg glemte det" eller "jeg visste ikke at det var viktig" om noen skulle stille spørsmål. Men det vil det helt sikkert ikke. Folk slurver med adresseendringer hver dag i dette landet, så hvorfor skulle de plukke ut akkurat deg?

Det er jo bare en form for svindel så lenge du på uriktig vis ville forsøkt å svindle til deg økonomiske fordeler ved å IKKE melde adresseendringen dette året?

Det er enkelt å registrere ny adresse, det gjøres på nett. Da oppdateres folkeregistrert adr. Men du må selv kontakte hver enkelt som sender deg post og melde fra om din nye adresse til dem, Noen firmaer henter adr info fra folkeregisteret og vasker disse opplysningene opp mot sine egne kundeadresser for å oppdatere, men ikke alle gjør dette. Bankene gjør det f.eks., men små klubber etc du er medlem av, må du selv melde adr endr til.

Endret av Million

Det er vel bare svindel hvis du har utnyttet dette til din fordel økonomisk? F eks mtp skatt, trygdeytelser, snike deg unna kreditorer. Er ganske sikker på det...

Pokker, nå posta jeg visst som anon. TS her.

Nei, noen fordel har det ikke verdt, strengt tatt tvert i mot når jeg i seinere tid har funnet ut at det går an å få støtte når man har så-og-så lav inntekt. Husker ikke hvem som påsto at det var svindel, men da tar jeg bare å bytter.

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i egen leilighet siden april i fjor. Jeg har ennå ikke byttet adresse fordi jeg stort sett får veldig lite post i fysisk format, så har ikke følt behovet (jeg bor 10 min unna min folkeregistrerte adresse, så henter posten 1x i uka). Jeg jobber for tiden som pleiemedarbeider, men skal begynne som lærling igjen etter sommeren. Da har jeg bl.a. rett på bostøtte fra kommunen, har jeg funnet ut, men da må den registrerte adressen min oppdateres. Da må jeg også legge ved kopi av leiekontrakten min, men der står det da oppført at jeg flyttet inn i april i 17. Jeg har hørt at dersom man ikke bytter adresse i folkeregisteret innen to måneder etter flytting, så er det regnet som en form for svindel. Er dette reelt?

Er det i så tilfelle mulig å bytte adresse nå uten at det får særlige konsekvenser?

Anonymkode: c698c...873

Folkeregister adresse og postadresse er to ulike ting du ikke kan blande sammen. 

Hvor du velger å få papirposten din, bryr ikke folkeregisteret seg om. Det folkeregisteret bryr seg om er hvor du regelmessig rar din døgnhvile i minst 4 av ukens 7 døgn. 

Den viktigste grunnen til at folkeregistereradressen din skal være oppdatert til enhver tid, er dersom huset du bor i brenner ned. Vet ikke brannvesenet og politiet at du bor der, så leter de heller ikke etter deg i ruinene før forledrene dine eller andre gir beskjed om at jo du bodde i det nedbrente huset. 

En annen viktig grunn til å ha oppdatert folkeregisteradresse er innboforsikring. Skjer det noe med boligen din, enten innbrudd eller vannskade, brann el. så får du ingenting på forsikringen fordi du ikke er registrert bosatt der du hevder du bor/bodde. Men du lever gjerne farlig også med hensyn til innboforsikring fordi du tror du ikke eier så mye? 

Overfor er noen eksempler på grunner til å være oppført i folkeregisteret der man faktisk bor. Folkeregisterforskriften er der for en grunn. Det er en fordel å klare å forholde seg til noe så enkelt som å endre addressen sin til der man faktisk har bosatt seg. 

Anonymkode: 5cb42...d3f

• Liker 3
2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Pluss evt hvis f eks politiet er etter deg og ikke finner deg på grunn av dette...

Politiet bruker ikke utelukkende folkeregisteret når de leter ette folk de skal pågripe. 

Anonymkode: 5cb42...d3f

• Liker 2
2 hours ago, jillyo said:

Pokker, nå posta jeg visst som anon. TS her.

Nei, noen fordel har det ikke verdt, strengt tatt tvert i mot når jeg i seinere tid har funnet ut at det går an å få støtte når man har så-og-så lav inntekt. Husker ikke hvem som påsto at det var svindel, men da tar jeg bare å bytter.

Ved brann f.eks. er det viktig, og om du skatter til samme kommune? Pluss innboforsikringen.

17 minutter siden, Raiu said:

Har gjort det samme selv, glemte å bytte. Hun jeg snakket med på tlf om det brydde seg ikke i det hele tatt og sa det var bare å gjøre så fort jeg hadde mulighet.

Samme her. Glemte det rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...