Gå til innhold

Unormalt stort behov for å forberede samtaler i detalj (f eks med rekrutterer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er for tiden i en jobbsøkingsprosess. Dette medfølger at jeg må ta kontakt med rekruttere og selskaper for å prøve å finne ledige stillinger. Hver gang jeg skal ta en telefon eller møte til en samtale, føler jeg behov for å forberede meg ekstremt mye. Jeg kan sitte og skrive ned side opp og side ned, og forberede ulike utfall. Dette gjør jo også at jeg lettere kan bli satt ut hvis det ikke går etter min "plan".

Jeg har alltid fått gode karakterer, har tatt høy utdannelse og har også gjort det bra i jobbene jeg har hatt. Men jeg kjenner at muntlig kommunikasjon/presentasjon er vanskelig og jeg føler ofte ubehag/usikkerhet. Jeg klarer fint å snakke for meg når jeg selv tar initiativ til det, men hvis det er forventet at jeg skal holde en presentasjon for eksempel er det mye verre.

Er det noen som har det som meg, eventuelt har noen gode tips til å bli tryggere på muntlig kommunikasjon?

Anonymkode: ff484...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper det å snakke med noen face to face? Går det bedre enn en telefonsamtale kan du heller ringe for å avtale et møte der du får presentert deg.

Anonymkode: c4a7f...5b2

Skrevet

Det går alltid bedre når jeg møter noen face to face, jeg tror det gjør meg usikker at jeg ikke kan se dem når man snakker på telefon. Trives mye bedre med å møtes, da føler jeg at man forstår hverandre bedre. Det blir også mer naturlig når jeg ikke følger et manus jeg har laget.

Var hos en rekrutterer her om dagen, og det gikk superbra. Han ga meg veldig gode tilbakemeldinger. Hvis det blir en naturlig samtale og personen er hyggelig er det ikke noe problem, er verre hvis det er noen som er kalde/setter meg ut.

Det skal også sies at jeg forbereder meg ekstremt mye til intervjuer. Andre jeg kjenner forbereder seg en time tid og er superflinke til å svare naturlig på alle spørsmål, mens jeg føler jeg må forberede meg på ALT og kan sitte i maaaange timer med dette før jeg drar i intervju... Er nok litt preget av "flink pike"-syndromet, og er alltid redd for å ikke levere bra selvom det som oftest går bra :-)

Anonymkode: ff484...3a1

Skrevet (endret)

Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier. Jeg klarer nesten ikke komme på en eneste setning hvis jeg må snakke spontant.

Allikevel fikk jeg jobb via intervju. I tillegg til å ha de rette kvalifikasjonene, fikk jeg god kjemi med intervjuerne. Det var fin stemning. Jeg brukte tid til å tenke meg om når jeg trengte det, og sa også det i intervjuet, at jeg av og til må tenke litt. 

I ettertid har jeg selv vært med å intervjue, og da ser jeg at når kvalifikasjonene er på plass, er det kjemi og følelsen av at dette er en person vi liker og har lyst til å jobbe sammen med, som teller.  Da er det ikke nødvendigvis viktigst å få det perfekte svaret på spørsmålene, men å få kontakt med mennesket bak.  

Jeg håper dette kan hjelpe deg til å slappe av litt.  Du og jeg trenger nok å forberede oss mer enn de fleste, men samtidig stole på at vi er gode nok og en de ønsker å ha på laget.  

Endret av Kalevala
la til et manglende ord i siste setning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...