Gå til innhold

Slanking med diett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen som har en anbefaling på god diett for slanking? og som virkelig fungerer? 

Anonymkode: caf3a...70a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å gå ned i vekt, må du spise mindre (og bevege deg mer). Du kan spise mindre av hva som helst. "Diett" betyr egentlig bare det du spiser. Antallet kommersielle dietter sier sitt om hvor enkelt det er å koke sammen en plan for å spise mindre. Utfordingen er å fortsette med det. De fleste klarer ikke å forsette å spise mindre særlig lenge. En diett som virkelig fungerer, er hvilken som helst diett du både klarer og ønsker å holde deg til resten av livet. Det er noe du må finne fram til selv.

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser du nå?

Fete dressinger og sauser er som regel kaloribomber som folk spiser mye av. Om man lærer seg av at alt skal smake fett og salt, vil man over tid lære opp smakssansene på nytt og bli i bedre stand til å smake mat som ikke er dynket i dette. Bli heller bedre på krydring, lær deg å bruke paprikakrydder, oregano, kummin, chilli, rosemarin, muskat, gurkemeie, basilikum, fennikel, ingefær osv. Eddik, sitron, soyasaus og små mengder kokosfett eller virgin olivenolje kan gi den lille ekstra smaken også. Men husk at fett er veldig kaloririkt. 

Spiser du mye brød hver dag er det mat som ikke metter noe særlig. Forsøk å bytte det ut med en liten proteinkilde og noe grønt. Om du kan spise bønnesalat på jobb er det perfekt. 

På samme måte kan det være lurt å skifte til fullkorn eller pasta laget av annet enn hvete når du skal ha det til middag

Forsøk å kutte ned på snacking i hverdagene. Ta deg en kopp vann, kaffe eller te istedet. Eller gå en tur om du får sterke cravings. Husk at om det er 1 time siden du sist spiste, så er det sannsynligvis ikke sult du kjenner, det er behov for å putte noe i kroppen. Det er forskjell på disse to, men kan være vanskelig å skille de fra hverandre. 

Tren 15 minutt med styrkeøvelser hver dag. Dette kan du gjøre hjemme. Kjøp gjerne en treningsmatte du kan ta situps og pushups på. Tren til det skriker i musklene dine. Og husk å ta noen knebøy e.l for å trene beina. Dess større muskler, dess mer av det du spiser går til musklene, ikke til mer kroppsfett. Er du veldig overvektig burde du fokusere på å spise annerledes og miste vekt før du belaster leddene dine for mye med din høye vekt. 

Husk at det tar tid å gå ned i vekt, men en dag vil du plustelig merke at du ser mer stram ut og at du har mistet fett på noen steder av kroppen. Man merker det ikke alltid mens det skjer, men etterhvert merker man at det har skjedd en endring. Ta gjerne bilde av deg selv med undertøy nå slik at du kan sammenligne med deg selv om 2 mnd. 

Og drikk nok vann. Vann er viktig for mange prosesser i kroppen. 

Lykke til, dette vet du at du klarer !

Anonymkode: 139ea...803

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Pringle skrev:

For å gå ned i vekt, må du spise mindre (og bevege deg mer). Du kan spise mindre av hva som helst. "Diett" betyr egentlig bare det du spiser. Antallet kommersielle dietter sier sitt om hvor enkelt det er å koke sammen en plan for å spise mindre. Utfordingen er å fortsette med det. De fleste klarer ikke å forsette å spise mindre særlig lenge. En diett som virkelig fungerer, er hvilken som helst diett du både klarer og ønsker å holde deg til resten av livet. Det er noe du må finne fram til selv.

Okey, takk for svar. Mener du at jeg kan spise hva som helst akkurat som nå bare jeg beveger meg mer og spiser mindre av det? er det noe jeg ikke kan spise f.eks om jeg skal gå ned i vekt? 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva spiser du nå?

Fete dressinger og sauser er som regel kaloribomber som folk spiser mye av. Om man lærer seg av at alt skal smake fett og salt, vil man over tid lære opp smakssansene på nytt og bli i bedre stand til å smake mat som ikke er dynket i dette. Bli heller bedre på krydring, lær deg å bruke paprikakrydder, oregano, kummin, chilli, rosemarin, muskat, gurkemeie, basilikum, fennikel, ingefær osv. Eddik, sitron, soyasaus og små mengder kokosfett eller virgin olivenolje kan gi den lille ekstra smaken også. Men husk at fett er veldig kaloririkt. 

Spiser du mye brød hver dag er det mat som ikke metter noe særlig. Forsøk å bytte det ut med en liten proteinkilde og noe grønt. Om du kan spise bønnesalat på jobb er det perfekt. 

På samme måte kan det være lurt å skifte til fullkorn eller pasta laget av annet enn hvete når du skal ha det til middag

Forsøk å kutte ned på snacking i hverdagene. Ta deg en kopp vann, kaffe eller te istedet. Eller gå en tur om du får sterke cravings. Husk at om det er 1 time siden du sist spiste, så er det sannsynligvis ikke sult du kjenner, det er behov for å putte noe i kroppen. Det er forskjell på disse to, men kan være vanskelig å skille de fra hverandre. 

Tren 15 minutt med styrkeøvelser hver dag. Dette kan du gjøre hjemme. Kjøp gjerne en treningsmatte du kan ta situps og pushups på. Tren til det skriker i musklene dine. Og husk å ta noen knebøy e.l for å trene beina. Dess større muskler, dess mer av det du spiser går til musklene, ikke til mer kroppsfett. Er du veldig overvektig burde du fokusere på å spise annerledes og miste vekt før du belaster leddene dine for mye med din høye vekt. 

Husk at det tar tid å gå ned i vekt, men en dag vil du plustelig merke at du ser mer stram ut og at du har mistet fett på noen steder av kroppen. Man merker det ikke alltid mens det skjer, men etterhvert merker man at det har skjedd en endring. Ta gjerne bilde av deg selv med undertøy nå slik at du kan sammenligne med deg selv om 2 mnd. 

Og drikk nok vann. Vann er viktig for mange prosesser i kroppen. 

Lykke til, dette vet du at du klarer !

Takk for svar.

Jeg sliter vel med å finne noe som er godt og enkelt å spise over lenger tid.. Jeg synes det er vanskelig å finne sunn god mat. Ser mye om slanking her og der og hva man skal spise og ikke spise, men synes det er slitsomt å finne noe som er enkelt å lage og holde seg til. Og det å få i seg nok næring f.eks , 5 om dagen. Hva er nok liksom...Er det lurt å få i seg kosttilskudd også? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Jeg sliter vel med å finne noe som er godt og enkelt å spise over lenger tid.. Jeg synes det er vanskelig å finne sunn god mat. Ser mye om slanking her og der og hva man skal spise og ikke spise, men synes det er slitsomt å finne noe som er enkelt å lage og holde seg til. Og det å få i seg nok næring f.eks , 5 om dagen. Hva er nok liksom...Er det lurt å få i seg kosttilskudd også? 

Hva ser du på som sunn mat?

Hva spiser du nå som du synes er usunt?

Om mat er godt eller ikke handler 80% om krydder og smak. Å spise et kjøttstykke uten krydder er kjedelig, tilsett salt, pepper og litt annen krydder så smaker det himmelsk. Så handler det også litt om hvilke matvarer du setter sammen.

Derfor er en av de viktigste tingene du kan gjøre å lære deg å krydre og tilsette greier som soyasaus, eddik og sitronsaft for å heve smak (selvsagt ikke alle 3 i samme rett). 

Du kan sannsynligvis spise ganske likt som du gjør nå, bare at du spiser større posjoner med grønt til middagen, eller du begynner å legge til salat eller annet grønt til det su spiser nå. Man kan for eks spise salat til pizza. 

Spiser du et kjøttstykke til middag, wok noen grønnsaker som du krydrer. Spis 2/4 grønnsaker, 1/4 ris eller poteter og 1/4 kjøtt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ser du på som sunn mat?

Hva spiser du nå som du synes er usunt?

Om mat er godt eller ikke handler 80% om krydder og smak. Å spise et kjøttstykke uten krydder er kjedelig, tilsett salt, pepper og litt annen krydder så smaker det himmelsk. Så handler det også litt om hvilke matvarer du setter sammen.

Derfor er en av de viktigste tingene du kan gjøre å lære deg å krydre og tilsette greier som soyasaus, eddik og sitronsaft for å heve smak (selvsagt ikke alle 3 i samme rett). 

Du kan sannsynligvis spise ganske likt som du gjør nå, bare at du spiser større posjoner med grønt til middagen, eller du begynner å legge til salat eller annet grønt til det su spiser nå. Man kan for eks spise salat til pizza. 

Spiser du et kjøttstykke til middag, wok noen grønnsaker som du krydrer. Spis 2/4 grønnsaker, 1/4 ris eller poteter og 1/4 kjøtt. 

Grønnsaker og sånn. Jeg er kanskje dårlig på å sette sammen mat. og krydre. er ikke det at jeg er kresen vil jeg si, men det å skal sette sammen mat helt alene er vanskelig. Kjøtt, kylling, fisk å grønnsaker. Frukt og grønt. og sette sammen riktig porsjoner. Jeg spiser vel for mye av ferdig mat og pizza.. det er så enkelt. Vil jo selvfølgelig lage maten selv, men klarer ikke finne inspirasjonen til å lage enkel mat.. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Grønnsaker og sånn. Jeg er kanskje dårlig på å sette sammen mat. og krydre. er ikke det at jeg er kresen vil jeg si, men det å skal sette sammen mat helt alene er vanskelig. Kjøtt, kylling, fisk å grønnsaker. Frukt og grønt. og sette sammen riktig porsjoner. Jeg spiser vel for mye av ferdig mat og pizza.. det er så enkelt. Vil jo selvfølgelig lage maten selv, men klarer ikke finne inspirasjonen til å lage enkel mat.. 

https://www.youtube.com/results?search_query=simple+healthy+food

Velg de du tenker har flest sunnest ingridienser her https://meny.no/Kampanjer/Hverdagsmiddag/

http://iform.nu/sunne-oppskrifter/sunn-rask-middag-pa-30-minutter

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at jeg kan spise hva som helst akkurat som nå bare jeg beveger meg mer og spiser mindre av det? er det noe jeg ikke kan spise f.eks om jeg skal gå ned i vekt? 

Ja, jeg mener det. Nei, det er ikke noe mat du må unngå. Du skal bare unngå å spise for mange kalorier over tid. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp overfloden av informasjon som gjør det vanskelig. "5 om dagen" er ment å være til hjelp, ikke en tvangstrøye, men mange reagerer på alle rådene med forvirring, utilstrekkelighetsfølelse og apati. Tips om hva man skal spise og ikke spise går ikke på hvorvidt man vil gå ned i vekt med den eller den maten (selv om det er meningen at mottakeren skal oppfatte det sånn), men på "metthet", noe som er temmelig irrelevant; når man slanker seg på en fornuftig måte (ikke sulter seg), har man et så romslig kaloribudsjett at man kan spise helt vanlig mat. Ingen mat er i seg selv sunn eller usunn - det handler om mengder, frekvens, kontekst. Enkel mat kan være sunn. Men kjedelig mat er vanskelig å holde seg til. Hva som er kjedelig og enkelt er subjektivt. De fleste har både sine favoritter, og et behov for variasjon. Et sunt kosthold (variert og balansert og ikke restriktivt) smaker godt (når du er vant til det, og ikke bekymrer deg om du spiser sunt nok). 

Du skal ikke behøve kosttilskudd hvis du spiser balansert og variert.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sette sammen mat er ikke så vanskelig. Inspirasjon? Det er ikke noe du trenger å lete etter. Enten finner og følger du en oppskrift, eller så bruker du bare smakssansen din. Hva høres godt ut sammen? Hva gir deg vann i munnen? Hvis det høres rart ut, tenk etter hvordan du velger når du er på restaurant. Du kan gjøre akkurat det samme når du planlegger måltider du lager selv. Som en huskeregel for balanserte måltider kan du tenke protein, stivelse, grønnsaker. "Protein" er kjøtt, fisk, egg, bønner, "stivelse" er ris, poteter, pasta, brød. Holder du deg til balanserte måltider du liker, vil du kanskje komme til å oppleve at det er gøy å lage mat og føles naturlig å spise normale porsjoner.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Keto. Lavkarbo-høy fett diett. Når du ikke gir kroppen din karbohydrater så begynner den å lage ketoner som har fett som energikilde. Det er en natulig tilstand for kroppen og den kan da ta i bruk fettlagrene dine lett om den trenger det. 

Funka kjempebra for meg (gått ned 5 kg siden midten av januar) . Og det folk sier, spis mindre-beveg deg mer er tull. Hvor kaloriene kommer fra er viktig. Om du får i deg alle kaloriene fra drittmat, så bygger du ikke en sunn og sterk kropp. Og siden det er et høyfett kosthold er det vanskelig å overspise siden fett gjør det raskt mett og holder deg mett lenge. 

Endret av mlifjeld
  • Liker 1
Skrevet

Et høyfett kosthold øker risikoen for å utvikle hjertesykdommer og diabetes

• 2 måneder senere...
Skrevet
På ‎27‎.‎02‎.‎2018 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Et høyfett kosthold øker risikoen for å utvikle hjertesykdommer og diabetes

Det kommer ann på hva slags fett det er snakk om. Om du kun spiser ting fritert i solsikkeolja og liknende tå stor jeg alle er enige om at det ikke er sunt. Men en low carb - high/healty fat diett er ikke farlig. Da spiser du store mengder grønnsaker (ikke så mye rotgrønnsaker men alt annet) kjøtt med naturlig fett og sunne fetttyper som olivenolje avokado nøtter kanskje noen oster om du tåler det. 

Er så frustrerende at folk tror at du bare spiser farlig fett på en ketogen diett. Har gjort det nå siden nyttår og har aldri spist så mye grønt før. Nesten alt på tallerkenen min er grønnsaker, man trenger ikke spise mye fett for at det er nok fett. 2 SS olivenolje på grønnsakene til et måltid og kjøtt som er stekt i smør holder. (evt droppe oljen og heller lage en god saus) Spiser så mye god mat nå. 

Har også hjulpet meg med å gå ned 8 kg i fett uten endring i trening. (trener 1-2 ganger i uken) Har heller aldri følt meg bedre energimessig. 

Folk har bare en innebygd frykt for fett. Det er sukker som er farlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, mlifjeld said:

Det kommer ann på hva slags fett det er snakk om. Om du kun spiser ting fritert i solsikkeolja og liknende tå stor jeg alle er enige om at det ikke er sunt. Men en low carb - high/healty fat diett er ikke farlig. Da spiser du store mengder grønnsaker (ikke så mye rotgrønnsaker men alt annet) kjøtt med naturlig fett og sunne fetttyper som olivenolje avokado nøtter kanskje noen oster om du tåler det. 

Er så frustrerende at folk tror at du bare spiser farlig fett på en ketogen diett. Har gjort det nå siden nyttår og har aldri spist så mye grønt før. Nesten alt på tallerkenen min er grønnsaker, man trenger ikke spise mye fett for at det er nok fett. 2 SS olivenolje på grønnsakene til et måltid og kjøtt som er stekt i smør holder. (evt droppe oljen og heller lage en god saus) Spiser så mye god mat nå. 

Har også hjulpet meg med å gå ned 8 kg i fett uten endring i trening. (trener 1-2 ganger i uken) Har heller aldri følt meg bedre energimessig. 

Folk har bare en innebygd frykt for fett. Det er sukker som er farlig. 

Å spise mye kjøtt er dårlig for helsen. Smør er ikke sunt. 

Om du spiser mye plantefett som avokado og mandler, så kan jeg være med på at det er sunt. Men om du heller nedpå med oljer, kjøtt og smør så er det ikke sunt. Å gå ned i vekt eller føle seg bedre betyr ikke at kostholdet er sunt, det kan bety at du spiser bedre enn du gjorde før. Noe man gjør om man kutter ut grandiosa, boller og brus

Anonymkode: cdd5e...c9c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å spise mye kjøtt er dårlig for helsen. Smør er ikke sunt. 

Om du spiser mye plantefett som avokado og mandler, så kan jeg være med på at det er sunt. Men om du heller nedpå med oljer, kjøtt og smør så er det ikke sunt. Å gå ned i vekt eller føle seg bedre betyr ikke at kostholdet er sunt, det kan bety at du spiser bedre enn du gjorde før. Noe man gjør om man kutter ut grandiosa, boller og brus

Anonymkode: cdd5e...c9c

Har alltid spist et vanlig norsk kosthold. Eller kanskje et "sunt" norsk kosthold. Med vanlige matvarer. Holdt meg unna godis og fastfood.

Selvfølgelig er de aller fleste dietter bedre enn å spise boller og brus. Så om man er veganer eller spiser keto kommer man nok til å gå ned i vekt om man kutter ut raske karbohydrater og fastfood. 

Tror du misforstod litt. Keto er lav karbo høy fett og moderat protein. Et par egg til frokost og en kotelett til middag er ikke enorme mengder. Det er mer å spise store mengder grønne grønsaker og sunt fett. (Kokosolje olivenolje nøtter avokado) Sitter ikke å drikker oljer. Det er heller en eller to ss olje til matlaging og en ss olivenolje på salaten. Eller kanskje en fløtesaus. 

Men merker at veldig mange er veldig imot å spise sånn. Selv om det er godt dokumentert at det hjelper mot både diabetes og pcos. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kostholdsendringer som virkelig fungerer på både vektnedgang og mye annet er juicing og/eller raw veganer. Da kan du spise/drikke så mye du bare klarer uten å måtte bekymre deg for å få i deg for mange kalorier. Og så mye godt man kan spise å 😋 veldig bra for helsa i tillegg.

Mange bra dokumentarer på blant annet Netflix og andre steder for å komme igang å få masse motivasjon. 

Anonymkode: 2bc00...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Liker også lavkarbo :) Høyfett/moderat protein metter godt og gjør det mye lettere for meg å spise passe mye.

Anonymkode: 3bb6a...c3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...