Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på jussen i Oslo, begynte for et år siden, men hoppet inn på andreåret. Hadde fadderuke med mitt eget kull. Jeg fikk dermed venner i førsteklasse, men begynte selv i andre.. Har blitt litt kjent med noen på kurs, men syntes det er skikkelig ubehagelig. Alle har allerede sine faste kollokviegrupper, venner de diskuterer kursoppgavene i forkant av kurset. Jeg sitter bare alene og venter på at det skal begynne. Utrolig ubehagelig, alle kurs er det perioder hvor man "skal gå sammen to og to", og jeg ser desperat rundt meg, men alle har jo noen. I stedet blir jeg sittende og late som jeg egentlig ikke følger med, og er på pcn min.. Både flaut og skjemmende. Pleier å sette meg på første rad i det minste, så jeg ikke havner "midt i gruppa" 

Syntes det er vanskelig å holde kontakten med de i førsteklasse og, ettersom vi har helt forskjellig timeplan, og mye å gjøre.

Hver gang jeg tror jeg får en venn, og tvinger meg litt på, så kan jeg uansett ikke opprettholde det SÅ mye. Jeg jobber mye ved siden av skolen, og har dermed lite fritid til å "kaste bort"... 

Noen som har vært i samme situasjon med tips? Eller hvor det bare løste seg? Er det greit å gå igjennom studiet helt venneløst, eller vil jeg angre på det? Jeg har vanlige venner utenom studiet, og gode kollegaer på jobb, så det er kun på skolen jeg virkelig føler meg ensom. 

Anonymkode: 80a51...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist at du har det sånn! 

Forstår det er ubehagelig, men kanskje du burde gjøre deg mer tilgjengelig nettopp ved å sette deg i gruppen av folk? 

Da jeg gikk på UIO var det en jente som kom inn senere. Hun gikk rakt bort til noen andre jenter og sa «Hei! Jeg er ny og kjenner ingen her. Kan jeg stå/jobbe med dere?» 

Husker jeg syntes hun var utrolig modig!

• Liker 5
Skrevet

Du er nok ikke alene om å være venneløs på kurs, hvis du ser deg rundt. Når du går videre vil du også havne på kurs med helt nye folk. På tredjeåret blir det valgfag, da er de fleste fremmede for hverandre igjen, og folk er mer åpne for å skaffe seg nye venner.  

Anonymkode: f9a7c...070

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor hoppet du inn i 2.klasse? Er de i din klasse jevnaldrende med deg?

Anonymkode: b7723...f49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 24, så de er passe jevnaldrende. Jeg hoppet inn i andreklasse fordi jeg hadde tatt et årsstudium før :)

Anonymkode: 80a51...649

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har folk utenfor studiet så går det vel fint? Tror det beste er å ikke stresse det og heller ta ting som det kommer. Men jeg antar du må "tvinge deg litt på" når det kommer til gruppearbeid og slikt. Jeg studerer selv på universitetet, begynte på andre semester siden jeg har fag fra før og jeg har ikke blitt kjent med noen. For min del er det ikke krise siden jeg er 32år og har ett liv utenom studiet. Men jeg vet jeg må tvinge meg på noen snart pga gruppearbeid. Men det er nok flere som er som deg, se om du ser noen andre som er alene? 

Anonymkode: 2fa22...433

Skrevet

Å, jeg kjenner meg så igjen 💔 jeg hadde det slik som deg da jeg starta studier i Oslo. Jeg er en utadvendt person som lett får meg venner, men det var helt umulig å få seg venner på studiet mitt. 

Jeg endte opp med å ta meg en ekstrajobb på mmi (telefonundersøkelser) drittjobb, men mange unge studenter som jobber der, og jeg var skikkelig på tilbudssida. (Les desperat) fikk meg etter noen mnd der en venn som introduserte meg for sine venner som til slutt ble en god gjeng med folk. Å få seg venner i Oslo opplevde jeg som kjempevanskelig, men da jeg til slutt fikk noen, ble det veldig gode venner som jeg har kontakt med enda, 15 år etter. 

Ikke gi opp jakten på en omgangskrets! Det vil nok ordne seg, men gå utenfor klassen. Dra på studentfester, åpne arrangementer etc. Vær litt frampå og snakk med folk du ikke kjenner. Til slutt vil du nok finne noen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...