Tiril86 Skrevet 27. februar 2018 #1 Skrevet 27. februar 2018 Hei! Nå sitter jeg her med et spørsmål som selv ikke Google kan hjelpe meg med, og da legger jeg min lit til dette forumet! Er det noen som vet hvor i landet det er lettest å komme inn på praktisk pedagogisk utdanning / PPU? Og om det er størst sjans for å få plass på heltidsstudie eller deltids? Jeg har ikke mastergrad så det er siste gang jeg kan søke nå, så er ganske desperat etter å komme inn :/ Så selv om jeg bor i Østfold kan jeg gjerne søke et sted jeg har sjans til å komme inn som er langt unna og heller flytte / pendle! Noen som har peiling? Hadde satt sinnsykt pris på noen tips! Tiril
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #2 Skrevet 27. februar 2018 Hvorfor ikke bare søke på alle aktuelle? Du trenger jo ikke å søke på kun ett sted. Jeg går PPU deltid på UiO nå. Her var det omtrent dobbelt så mange søkere som det var plasser, jeg er fortsatt i sjokk over at jeg kom inn. Anonymkode: e583c...ff1 2
Tiril86 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2018 Tusen takk for svar, og gratulerer med PPU i Oslo, wow! Jeg skal så klart gjøre som du sier og søke bredt, men siden det bare går an å søke 10 steder, og det er flere enn 10 steder som tilbyr PPU, så vil jeg gjerne passe på å sette opp de 10 jeg har sjans på! (Jeg hadde håpt at det kanskje var noen som visste om et studie på en eller annen obskur rar liten høyskole innerst i en dal som få søkte på som det var lettere å komme inn på enn Oslo eller Bergen!) Ha en god dag!
Neutral90 Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 Har du søkt på nord universtet? Vanskelig i Volda vet jeg... Ellers aner jeg ikke. Søk alle plasser!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 Notodden er i hvert fall av de letteste å komme inn på. Bare søk på alle mulige du, det er ikke såååå mange PPU-studier i landet. Da kan du velge mellom de du eventuelt kommer inn på. Anonymkode: ff815...2f6 1
Tiril86 Skrevet 27. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2018 Takk skal dere ha for tips! Jeg søker på absolutt alle og krysser fingrene!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 Jeg søkte overalt i fjor, og kom bare inn på Høgskolen i Østfold. Går deltid. De har både heltid og deltid. Lykke til! Anonymkode: 5c85c...ec3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Studiestedene he ulike måter å rangere søkere på, så det er dessverre ikke slik at man enkelt kan sammenligne. Det beste er nok å søke på så mange som mulig. Da jeg kom inn i Oslo i 2014 mener jeg at rangeringen var noe ala dette: 1) de med to undervisningsfag 2) mastergrad 3) antall studiepoeng 4) karakterer. (Litt usikker på hva rekkefølgen av de to første, ganske sikker på at karakterer telte minst (!)) I tillegg er jo kapasiteten på hvert fag litt ujevn. På UiO mener jeg å huske at hovedfagene som norsk, engelsk også videre var dobbelt så stor som i mindre fag. I tillegg ble det for eksempel vanskeligere å komme inn på realfagsdidaktikk etter oljekrisen på grunn av mange realister som skulle videreutdanne seg. Men som de andre råder deg: søk bredt! Kanskje er du heldig med din kombinasjon i forhold til opptakskriterier Anonymkode: 60b8f...9fe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 Jeg går i Notodden. Går sammen med folk som pendler timesvis fordi det var eneste stedet de kom inn. Anonymkode: 52aae...9ff
missbanana Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Noen av Høgskolene opererer med egne kvoter for de som har tatt sin bachelorgrad på egen skole. Det ville jeg sjekka ut, og da evt satt "din" skole på førsteplass. Jeg tok min bachelorgrad på HSN Bø i Telemark, kom ikke inn i 2016 (sto på vplass nr 400 eller noe?!) Men da de begynte med egen kvote for "egne" studenter i 2017 , kom jeg inn på HSN Notodden.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Hvor enkelt du kommer inn varierer nok veldig på fag, antall fag og hvor stort studiested det er. Jeg går i Stavanger og kom lett inn her (men ikke andre steder) fordi de her prioriterer master og flere fag. Første pri: master og 3 fag Andre pri: master og 2 fag Tredje pri: master og 1 fag Fjerde pri: bachelor og 3 fag, osv osv. Så tar de selvsagt inn basert på andre krav også, og har vel noen fag og kvoter å fylle opp. Anonymkode: e99db...f4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå