Gå til innhold

Frysing av sopp

blå

Anbefalte innlegg

Jeg er en soppelsker, og bruker mye sopp i matlaging. Men jeg er ikke så glad i denne boksesoppen, og vil helst ha fersk sopp. Men om jeg skal ha det blir det tur i butikken veldig ofte. jeg prøver å handle en gang i uka, men da blir det ikke soppmiddager i slutten.

Har noen erfaring med frysing av sopp? Frysing av fersk eller frysing av stekt sopp???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fryse både stekt og fersk sopp, men jeg synes at resultatet blir bedre om man skjærer de i skiver og tørker dem. Når de skal benyttes er det bare til å legge de i vann slik at de får svelle før du kan ta de i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på typen sopp om det er best å forvelle eller tørke den. Noen egner seg best for forvelling, som kantarell, mens andre blir gode tørket, som steinsopp.Hvis det er sjampinjong som skal spises i slutten av uka det er snakk om så blir det vel litt voldsomt å sette i gang med tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skjære de i skiver og legg de på rist i stekeovnen. 50 grader blir nok bra. Du får kjenne på de etterhvert, men kanskje en time... Det kommer litt ann på hva slags sopp og hvor mye fukt de har i seg.

Du kan også skjære de i skiver og tre de på tråd og henge de opp i ett varmt, tørt og godt ventilert rom - men det tar da litt lengre tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler og bare en gang i uka, men halvveis supplerer vi med litt ferskvarer. Sopp holder seg fint tre-fire dager i papirpose i kjøleskapet.

Blir litt for omstendelig å tørke eller forvelle sopp til forbruk i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er jo enig at det blir litt mye ordn å tørke sopp for en uke. Er det ingen som pleier å fryse den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...