Gå til innhold

Når er det greit å ikke gi foreldreansvar til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne vite deres meninger om en far som ønsker å ta del av barnets liv og ha foreldreansvar, barnet er baby og mor nekter han fordi hun vil han skal bevise han er god far først? Må det saklige grunner til å nekte far ansvar?

Anonymkode: 05b55...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far skal ta til takke med det mor går med på.

Anonymkode: f9c7a...f80

• Liker 1
Skrevet

Kansje mor heller skal bekymre seg om hun er egnet? Er det noen spesiell grunn til at hun er skeptisk til far? Hun har jo alt funnet han god nok til og ha sex med🤦‍♂️🤦‍♂️ Mødre som nekter ungen sin en far uten veldig god grunn burde ikke få lov og vær mødre.

Anonymkode: 4fbea...99a

• Liker 6
Skrevet

Psykopater, kriminelle og andre som ikke evner å se hvordan deres livsførsel påvirker de som er rundt. Dette er mennesker som ikke fortjener å ha kontakt med sine barn.

Anonymkode: 48491...005

• Liker 3
Skrevet

Altså, om far tar det til retten så får han foreldreansvar med engang. Regner med dem da ikke var samboere når barnet ble født. Ser ikke hvorfor mor skal nekte far å ha foreldreansvar så lenge han stiller opp.

Anonymkode: 690cd...fb3

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil gjerne vite deres meninger om en far som ønsker å ta del av barnets liv og ha foreldreansvar, barnet er baby og mor nekter han fordi hun vil han skal bevise han er god far først? Må det saklige grunner til å nekte far ansvar?

Anonymkode: 05b55...dd2

Hva er det konkret med denne mannen som gjør at han må bevise noe? 

Du bestemmer jo ikke hans rettigheter. En far har rett til å være pappa for sitt barn.

Anonymkode: 5d26f...ad1

• Liker 5
Skrevet

Er vel de samme grunnen som for kvinner som ikke har rett på å ha foreldreansvar for sine barn?

At han må bevise at han er en god far er jo bare tull og typisk sånt piss som man hører fra mødre som liker å bruke barn som våpen og pressmiddel.

• Liker 2
Skrevet

Tar han det til retten skal det ganske mye til for at han ikke får foreldreansvar. 

Anonymkode: 98870...3d4

• Liker 2
Skrevet

Dersom det ikke er en god tone og et godt samarbeid mellom mor og far, så bør man tenke seg godt om før man gir far foreldreansvar. Her hadde jeg det alene, til gutten var 8 år. Far var pappa kun når det passet ham. Da begynte han å argumentere for at han skulle ha foreldreansvar han også. Sa at det at han ikke hadde det var en grunn til at han ikke var så på banen. Jeg ga etter. 

Ved første korsvei der han kunne lage problemer, der gjorde han det. Vi skulle i bryllup i utlandet, og gutten trengte nytt pass for å bli med. Far nektet å skrive under, og siden jeg og min nye mann måtte reise (hans bror som skulle gifte seg), så måtte jeg la gutten bli igjen hjemme, med besteforeldre. Gutten var kjempelei seg, og sinna på meg og stefar, som dro uten ham. Han hadde gledet seg slik til turen. Det var ikke noe kjekt å reise fra ham! 

Anonymkode: 1e318...b62

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det konkret med denne mannen som gjør at han må bevise noe? 

Du bestemmer jo ikke hans rettigheter. En far har rett til å være pappa for sitt barn.

Anonymkode: 5d26f...ad1

Det er barnet som har rettigheter, ikke foreldrene. Barnet har rett til samvær med begge foreldrene, så fremt de ikke er uskikket. 

Anonymkode: 6cae1...170

• Liker 4
Gjest GiftMann38
Skrevet

Barnet har rett til å ha en far, uavhengig av hva mor måtte mene om dette. 

Dersom far tar mor til retten så får han foreldreansvar med mindre meget spesielle forhold tilsier noe annet. 

Foreldreansvar er ikke noe mor bestemmer etter eget innfall og forgodtbefinnende.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det ikke er en god tone og et godt samarbeid mellom mor og far, så bør man tenke seg godt om før man gir far foreldreansvar. Her hadde jeg det alene, til gutten var 8 år. Far var pappa kun når det passet ham. Da begynte han å argumentere for at han skulle ha foreldreansvar han også. Sa at det at han ikke hadde det var en grunn til at han ikke var så på banen. Jeg ga etter. 

Ved første korsvei der han kunne lage problemer, der gjorde han det. Vi skulle i bryllup i utlandet, og gutten trengte nytt pass for å bli med. Far nektet å skrive under, og siden jeg og min nye mann måtte reise (hans bror som skulle gifte seg), så måtte jeg la gutten bli igjen hjemme, med besteforeldre. Gutten var kjempelei seg, og sinna på meg og stefar, som dro uten ham. Han hadde gledet seg slik til turen. Det var ikke noe kjekt å reise fra ham! 

Krever du bidrag m de holdningene du har der- så vil jeg si du er en typisk mamma som bare er foreldre når det passer deg..

Anonymkode: 4034e...517

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krever du bidrag m de holdningene du har der- så vil jeg si du er en typisk mamma som bare er foreldre når det passer deg..

Anonymkode: 4034e...517

Det var han som kun var pappa når det passet ham. Jeg var mamma 24/7.

Å ha delt foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre. Han fikk treffe gutten hver gang han ønsket det. Det var ikke ofte. Vi var samboere til gutten var 1 år. Da vi gikk fra hverandre prioriterte han gutten bort. Det var ikke mitt valg, det var hans. Jobb var viktigere for ham, damer var viktigere, reiser var viktigere. ALT var viktigere enn å treffe gutten. Jeg har aldri nektet ham å være far. Tvert imot har jeg lagt til rette for det så godt som mulig, og det var jeg som måtte opprettholde et bånd mellom gutten og far, ved å vise bilder av ham og fortelle om ham. 

Bidrag ja, det fikk jeg kun i perioder. Minstebidrag fra NAV, fordi han ikke betalte. 

Om jeg var en "typisk mamma som bare er foreldre når det passer", vel det var som nevnt 24/7/365, om det passet meg eller ikke, om jeg var utslitt eller ikke, om jeg var syk eller ikke, om barnet var syk eller ikke. 

Men det er alltid mødrene som er vanskelig, er det ikke? 

• Liker 9
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du drar på passkontoret og sier at far ikke vil skrive under så sender dem ut krav til bf om at han enten må oppgi gyldig grunn (som kidnapping) for å ikke gi barnet pass. Svarer han ikke innen fristen så får barnet pass uten fars underskrift. Nå er det jo for sent, men sånn at du vet det til en annen gang.

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var han som kun var pappa når det passet ham. Jeg var mamma 24/7.

Å ha delt foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre. Han fikk treffe gutten hver gang han ønsket det. Det var ikke ofte. Vi var samboere til gutten var 1 år. Da vi gikk fra hverandre prioriterte han gutten bort. Det var ikke mitt valg, det var hans. Jobb var viktigere for ham, damer var viktigere, reiser var viktigere. ALT var viktigere enn å treffe gutten. Jeg har aldri nektet ham å være far. Tvert imot har jeg lagt til rette for det så godt som mulig, og det var jeg som måtte opprettholde et bånd mellom gutten og far, ved å vise bilder av ham og fortelle om ham. 

Bidrag ja, det fikk jeg kun i perioder. Minstebidrag fra NAV, fordi han ikke betalte. 

Om jeg var en "typisk mamma som bare er foreldre når det passer", vel det var som nevnt 24/7/365, om det passet meg eller ikke, om jeg var utslitt eller ikke, om jeg var syk eller ikke, om barnet var syk eller ikke. 

Men det er alltid mødrene som er vanskelig, er det ikke? 

Ingenting med samvær, men mye med rettigheter. Har man ikke foreldreansvar har man ingen rett på informasjon dersom barnet ligger på sykehuset, barnet kan bli levert til andre enn den andre forelderen dersom det skulle skje noe med mor/far og den som har foreldreansvar kan til og med adoptere bort barnet til ny mann/kone. 

Forklarer du sitasjonen med pass og kan vise til feks SMS der den andre forelderen nekter å signere får du pass uansett.

Anonymkode: 98870...3d4

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du drar på passkontoret og sier at far ikke vil skrive under så sender dem ut krav til bf om at han enten må oppgi gyldig grunn (som kidnapping) for å ikke gi barnet pass. Svarer han ikke innen fristen så får barnet pass uten fars underskrift. Nå er det jo for sent, men sånn at du vet det til en annen gang.

Første gang jeg hører om den muligheten. Ikke engang da jeg sto fortvilet på passkontoret og tryglet dem om at det måtte være en løsning kom de med informasjon om dette, men det er over ti år siden jeg sto i det problemet, så det er mulig det er en mulighet som har kommet etter det. (At muligheten finnes viser jo også at det er en del som faktisk misbruker den medråderett de har, for å være vanskelig.)

Han hevdet faktisk (ovenfor meg) at det var kidnapping han var redd for. Fullstendig latterlig, for selv om mannen min har familie i utlandet, så hadde vi hus, bil og jobber her, og mannen reiste flere ganger til sin familie med våre fellesbarn alene, uten at kidnapping var noe jeg eller andre ofret en tanke på. Men stesønnen skulle han kidnappe? Nei, det var kun for å være vanskelig! For å demonstrere makt! 

Slike fedre bør ikke ha foreldreansvar, for de har ikke barnas beste i tankene. Så jeg synes det er helt legitimt av en mor som har foreldreansvaret alene å se det an litt, og se at far tar sitt ansvar seriøst, og setter barnet først, før man frivillig skriver under på delt foreldreansvar. Ellers risikerer man at foreldreansvaret blir brukt til å vise foreldreuansvarlighet. 

Skrevet

Hvorfor er det mors "ansvar" å gi ansvar til far? Hva er vitsen med bevis når far går inn for å vise at han kan det å være far på egen hånd? Det er ikke så vanskelig eller???

Far skal være en far på eget initiativ.  

Anonymkode: eeb7b...d9e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg hører om den muligheten. Ikke engang da jeg sto fortvilet på passkontoret og tryglet dem om at det måtte være en løsning kom de med informasjon om dette, men det er over ti år siden jeg sto i det problemet, så det er mulig det er en mulighet som har kommet etter det. (At muligheten finnes viser jo også at det er en del som faktisk misbruker den medråderett de har, for å være vanskelig.)

Han hevdet faktisk (ovenfor meg) at det var kidnapping han var redd for. Fullstendig latterlig, for selv om mannen min har familie i utlandet, så hadde vi hus, bil og jobber her, og mannen reiste flere ganger til sin familie med våre fellesbarn alene, uten at kidnapping var noe jeg eller andre ofret en tanke på. Men stesønnen skulle han kidnappe? Nei, det var kun for å være vanskelig! For å demonstrere makt! 

Slike fedre bør ikke ha foreldreansvar, for de har ikke barnas beste i tankene. Så jeg synes det er helt legitimt av en mor som har foreldreansvaret alene å se det an litt, og se at far tar sitt ansvar seriøst, og setter barnet først, før man frivillig skriver under på delt foreldreansvar. Ellers risikerer man at foreldreansvaret blir brukt til å vise foreldreuansvarlighet. 

Mulig det er blitt endret på i senere tid ja! :) Vet hvertfall at det er mulig nå. Dersom far mistenker kidnapping må dette også bevises for at han skal få medhold. Svarer han ikke politiet innen fristen så lar dem barnet få pass uansett :) Veldig bra at det er sånn nå, synd om barnet skal gå glipp av utenlandsreiser bare forsi far skal være vanskelig!

Skrevet
På 27.2.2018 den 1.33, AnonymBruker skrev:

Dette er overhode ikke greit, hadde aldri godtatt det, og aldri reist fra han.

Anonymkode: 390fd...8d4

Skrevet

Hvis han har rusproblemer eller andre ting som gjør ham dårlig skikket til å ta vare på barnet sitt kan han nektes foreldreansvar.

Anonymkode: b9213...31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...