AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hei Jeg har tenkt i noen mnd nå på hva jeg skal gjøre. I juni har jeg forhåpentligvis en Bachelorgrad hvis jeg består eksamen. Jeg studerer i en by og leier en leilighet, jeg har også en deltidsjobb ved siden av studiene. Det jeg tenker på er hva jeg skal gjøre etter eksamen. Jeg drømmer om å flytte tilbake til foreldrene mine for å søke arbeid og spare penger i noen mnd, men jeg er redd for at folk skal snakke om meg som en taper, som snart er 30 år, og som flytter hjem til mamma og pappa. Men jeg ser liksom ikke vitsen i å fortsette å bo i en by, å betale husleie, buss og diverse utgifter, når jeg egentlig kan bo gratis og leve et enkelt liv i bygda. Jeg tenker også på studielånet, som jeg ikke vil skal bli høyere. Jeg vurderer å ta en master, men jeg vet ikke om jeg vil ha mer studielån + at jeg er dritt lei av å bo i en by. Jeg skulle så ønske jeg kunne kjøpe meg et hus på landet men det har jeg økonomi til. Jobben jeg har nå kan jeg fortsette å ha, men jeg tjener ikke nok til husleia en gang så jeg er avhengig av stipend, med mindre jeg får meg enda en jobb - men jeg sliter litt med psyken så det er såvidt jeg klarer å ha en jobb i det hele tatt. Jeg vurderer å si opp leilighet å jobb, dette må skje innen snart dersom jeg skal slippe å betale husleie i sommer. Hvordan kan jeg finne ut av dette? Det er så vanskelig. Jeg skulle ønske jeg ga mer faen i hva folk tenker om hva jeg gjør, det er jo mitt liv.. Men hva om jeg flytter hjem og angrer bittert på at jeg sa opp jobben (som ikke er relatert til studiet, men veldig trivelig i grunn). Og tenk om jeg angrer kjempe mye på at jeg ikke velger å ta master? Har noen et tips til hva jeg burde gjøre, eller hvordan jeg kan finne det ut? Hilsen lettere fortvilet jente Anonymkode: 5d5c1...8c0
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Jeg hadde flyttet hjem til bygda, men ikke inn hos foreldrene. Når man er 30 får man klare seg selv, tross av at man kan "bo gratis". Her har de jobba hele livet, også skal du med utdanning snylte som 30åring? Nei as Anonymkode: 8e03b...14a 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jeg hadde flyttet hjem. Det er smart mtp arbeidserfaring og økonomisk sett. Er vel ingen i bygda som bryr seg.. Anonymkode: c85ba...be4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Med de stigende boligprisene, så er det et høyst reelt alternativ for mange nyutdannede å "ofre" et par år hjemme eller på bygda. Med mindre du har en jobb som betaler over 500000 kr i lønn, så har det lite for seg (økonomisk sett) å betale 12000-15000 kr for en leilighet i de største byene, mens du sparer opp til egenandel. For meg var valget såre enkelt: A) Bo i en større by, der jeg studerte, og betale 12000 kr i husleie for en helt ok leilighet. Kunne dog fått noe bedre lønn fra arbeidsgiverne her: kontra B) Gå litt ned i lønn (men likevel fult relevant jobb), men bare betale 4500 kr i husleie, samt få avskrevet 25000 kr i året på studielånet, OG betale litt lavere skatt (Som dere skjønner: Finnmark). Jeg regne på det, og sparte rundt 100000 kr - 130000 kr / året å gjøre det slik. Nei, jeg ville aldri blitt boende der, men det gikk helt fint å bo der 5 år. Jeg var uansett mye opptatt med jobb, hadde mine hobbyer, og gjorde det jeg ville gjort i storbyene. Jeg brukte jo uansett 80%-90% av døgnet på jobb og hjemmet. Men! Alt er ikke bare dans på roser, det finnes mer til livet enn bare penger. Du oppdager fort at dating i bygda er ganske dødt. Ellers er det også veldig dyrt å bare ta en "svipptur" hvor som helst. For min del ville en helgetur til Europa kostet 7000-8000 kr mer enn hva dem i Oslo betaler. Ellers er det jo også små ting, som utvalg (mat, butikker, osv.). De fleste må bar ta seg til takke med en veldig mager dagligvarebutikk, og kanskje det lokale gatekjøkkenet. Men, hadde jo ingen planer om å bli boende for alltid - Bare å bygge erfaring / sparekonto. Etter 5 år hjemme, så hadde jeg penger nok til langt finere førstegangsbolig. Har du dog planer om å jobbe innen Finans, Konsultering, Advokat, Teknologi, eller liknende, så har du svært få valg. Anonymkode: 1d4cc...3f3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 Ts her. Takk for svar! Jeg tror jeg kommer til å flytte tilbake til bygda, det virker mest realistisk. Samtidig så er jeg jo litt redd for å isolere meg, ettersom jeg ikke har noen venner der, men jeg har jo litt familie. Jeg gruer meg mest til å si opp jobben, for jeg og sjefen kommer veldig godt overens. Anonymkode: 5d5c1...8c0
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 Siden du tjener for lite på den jobben du har der du bor nå, må du uansett finne deg noe nytt for å få det til og gå rundt. Har du noen sjans til å få en relevant jobb (bacheloren din) på bygda? Om du har det, ville jeg flyttet hjem, men leid egen leilighet. Da kan du spare opp litt penger, samtidig som du får jobberfaring. Siden du sliter med psyken bør du prioritere å få gjort noe med det også. Nissen flytter med på lasset samme hvor du drar. Anonymkode: 3e785...c83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå