AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hei, for 2 år siden kjøpte jeg en 3-romsleilighet på ca 55-60 kvm. Jeg er fortsatt student, så er avhengig av å leie ut et av soverommene for å dekke opp lånet. For en 6 mnd tilbake i tid fikk min romkamerat seg kjæreste. De har vekslet på å sove her og i hans bolig. I helgen var kjæresten på besøk og det kom fram at han hadde sagt opp sin leilighet fordi han skulle flytte sammen med min romkamerat. Oi, da må jeg skyndte meg å finne ny leietaker, tenkte jeg. Men før jeg i det hele tatt fikk nevnt noe sier min leietaker at kjæresten skal flytte inn i min leilighet. Dette var begrunnet i at det ville gagne de begge økonomisk og sa at hun hadde lest i ulike lovverk at hun som leietaker hadde rett til dette. Jeg kjenner jeg ikke er særlig gira på å dele en nokså liten leilighet med enda en person til, av ulikt kjønn, som benytter mer strøm, mer slitasje på leiligheten, samt at jeg ikke føler meg komfortabel med å bo sammen med et kjærestepar - i min egen leilighet. Vi har selvfølgelig kontrakt, det er denne standardkontrakten man får hos huseierens landsforening. Hva skal jeg gjøre? Har hun rett til dette? Anonymkode: 6f18d...295 5
Nuttery Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Jeg tror faktisk hun har lov til det, i følge lovverket. Jeg ville ikke fornyet kontrakten når det ble aktuelt.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Du har din fulle rett til å si nei. Anonymkode: 2e7b3...671 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Du kan legge på prisen? Anonymkode: 5341f...979 2
GammelKaktus Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Jeg trodde ikke man kunne gjøre det på denne måten når man var i et "bofellesskap" og det er jo det dere er. Er noe annet hvis du hadde hus og hun leide leilighet hos deg. Hadde ikke villet bo sammen med et par, ville gjort mitt beste for å få de ut. 26
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 3 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg tror faktisk hun har lov til det, i følge lovverket. Jeg ville ikke fornyet kontrakten når det ble aktuelt. Nei der tenkte ikke leietakeren langt. Med mindre dette stedet bare er midlertidig frem til de finner seg et nytt sted. Selv om det kanskje er lov (jeg vet ikke) så er det veldig sleipt og ufin gjort. Anonymkode: 4e01c...81a 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Hjelp, så frekt.. Sjekk første post i denne tråden: Anonymkode: e570f...3e4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Hun har rett til det dersom boligen ikke blir overbefolket ved opptak i husstand, og det kan det vel hende at den blir med 3 voksne på så liten plass? Anonymkode: f3027...669 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 siden du selv bor i samme husstand, kan du si opp leietaker uten saklig grunn Anonymkode: 93aa8...f30 25
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Du kan si henne opp med 1 måneds oppsigelse. Vanlig oppsigelsesvern gjelder ikke ved utleie av 1 rom i egen leilighet Anonymkode: 22b3e...5a8 18
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 De har rett, men du kan si opp kontrakten, eller velge å ikke fornye kontrakten Anonymkode: 1c5ed...016
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 Makan til frekke folk som ikke avklarte dette med deg før han sa opp leiligheten sin. Dårlig med sosiale antenner der i gården. Anonymkode: e8199...bac 16
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 Den regelen har unntak, dersom enheten er for liten til mer enn en person kan du si nei, dette med unntak av om hun får barn. Ta kontakt med huseiernes landsforening imorgen den dag. med tanke på oppsigelse må du få gitt henne den før første mars. Anonymkode: 1ef52...ccf 10
FactsOverFeelings Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 Det der hadde jeg aldri godtatt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 Må vel være lov å si opp/si nei av utallige grunner når du selv bor der tenker jeg? Anonymkode: 25f4f...497 10
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #16 Skrevet 26. februar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, for 2 år siden kjøpte jeg en 3-romsleilighet på ca 55-60 kvm. Jeg er fortsatt student, så er avhengig av å leie ut et av soverommene for å dekke opp lånet. For en 6 mnd tilbake i tid fikk min romkamerat seg kjæreste. De har vekslet på å sove her og i hans bolig. I helgen var kjæresten på besøk og det kom fram at han hadde sagt opp sin leilighet fordi han skulle flytte sammen med min romkamerat. Oi, da må jeg skyndte meg å finne ny leietaker, tenkte jeg. Men før jeg i det hele tatt fikk nevnt noe sier min leietaker at kjæresten skal flytte inn i min leilighet. Dette var begrunnet i at det ville gagne de begge økonomisk og sa at hun hadde lest i ulike lovverk at hun som leietaker hadde rett til dette. Jeg kjenner jeg ikke er særlig gira på å dele en nokså liten leilighet med enda en person til, av ulikt kjønn, som benytter mer strøm, mer slitasje på leiligheten, samt at jeg ikke føler meg komfortabel med å bo sammen med et kjærestepar - i min egen leilighet. Vi har selvfølgelig kontrakt, det er denne standardkontrakten man får hos huseierens landsforening. Hva skal jeg gjøre? Har hun rett til dette? Anonymkode: 6f18d...295 Herregud så frekk??? Er det mulig? må vel være egne regler i kollektiv som dere har, enn alene-leiligheter. Hadde nekta og sagt opp kontrakten hennes. Deretter hadde jeg skrevet i kontrakt til neste leietaker at dette ikke var lov. Folk er bare så jeskla frekke at jeg får bakoversveis!! Anonymkode: 88d18...675 7
altflyter Skrevet 26. februar 2018 #17 Skrevet 26. februar 2018 Folk er så frekke at jeg blir helt matt! Her ville jeg prøvd å vise til lovverket og at leiligheten tydelig blir overbefolket og at du dermed må si nei basert på det. Hvis de gjør seg vanskelig, så sier du rett og slett opp leiekontrakten. Enkelte er frekkere enn flatlusa altså! Lykke til TS. Dette hadde ikke jeg funnet meg i! 7
Gjest Gaea Skrevet 26. februar 2018 #18 Skrevet 26. februar 2018 Du trenger ikke å bevise at husrommet blir overbefolket, bare si opp leieavtalen. Det er ikke krav om saklig begrunnelse når man leker ut ett enkelt rom i egen leilighet. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1036/1037
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #19 Skrevet 26. februar 2018 Dette er en veldig uryddig og frekk måte å gjøre ting på. Hun skulle ha pratet med deg om dette først og hørt om det var greit for deg å få en beboer til, uansett om retten var på hennes side eller ikke. Men du har også retten på din side til å si opp kontrakten, og var jeg deg ville jeg gjort det. Du kan fortelle henne at kontrakten hennes bare blir sagt opp om han flytter inn, men så frekk og lite hensynsfull hun viser seg å være hadde jeg ikke orket bryet med å bo med henne. Sett deg ned og ta en ordentlig prat med henne om at det er uaktuelt at han flytter inn, og minn henne på at dere bor to sammen i en leilighet og derfor må ta hensyn til hverandre før slike avgjørelser blir tatt. Vis henne linken en annen kom med over her (http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1015/1036/1037) og fortell henne at du sier opp kontrakten hennes om kjæresten hennes flytter inn. Anonymkode: c100a...5e3 11
Maleficenta Skrevet 26. februar 2018 #20 Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, for 2 år siden kjøpte jeg en 3-romsleilighet på ca 55-60 kvm. Jeg er fortsatt student, så er avhengig av å leie ut et av soverommene for å dekke opp lånet. For en 6 mnd tilbake i tid fikk min romkamerat seg kjæreste. De har vekslet på å sove her og i hans bolig. I helgen var kjæresten på besøk og det kom fram at han hadde sagt opp sin leilighet fordi han skulle flytte sammen med min romkamerat. Oi, da må jeg skyndte meg å finne ny leietaker, tenkte jeg. Men før jeg i det hele tatt fikk nevnt noe sier min leietaker at kjæresten skal flytte inn i min leilighet. Dette var begrunnet i at det ville gagne de begge økonomisk og sa at hun hadde lest i ulike lovverk at hun som leietaker hadde rett til dette. Jeg kjenner jeg ikke er særlig gira på å dele en nokså liten leilighet med enda en person til, av ulikt kjønn, som benytter mer strøm, mer slitasje på leiligheten, samt at jeg ikke føler meg komfortabel med å bo sammen med et kjærestepar - i min egen leilighet. Vi har selvfølgelig kontrakt, det er denne standardkontrakten man får hos huseierens landsforening. Hva skal jeg gjøre? Har hun rett til dette? Anonymkode: 6f18d...295 Vet ikke om det ikke er lov men et uhyre respektløst av han å bare bestemme at kjæresten skal flytte inn uten å rådføre seg med deg først. Det er jo ikke sånn at han leier egen leilighet i ditt hus. Det er jo slik at dere bor sammen som romkamerater og spesielt du da som faktisk eier leiligheten må jo få være med på å bestemme om det skal flytte flere folk inn. Du skal jo ha siste ordet her. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå