AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Jeg skal ta koloskopi om ikke så lenge, og i den anledning er det jo visse "forberedelser" som må gjøres. De som svarer i denne tråden vil nok vite hva jeg snakker om. Regner med at hoveddelen av tømmingen vil foregå dagen før, men jeg leser i innkallingen jeg har fått at jeg skal ta to doser av dette avføringsmiddelet, én på ettermiddagen dagen før og én på morgenen samme dag. Noen som har vært igjennom dette, og kan fortelle meg om man må regne med å være periodevis mye på do dagen etter også? Tok dere fri fra jobb? Timen min er ikke før etter arbeidstid, så i utgangspunktet vil jeg helst slippe å ta fri. Samtidig har jeg ikke særlig lyst til å være på jobb mens det foregår en rensing av tarmen, for å si det pent. Tenker også det kan være tøft å holde konsentrasjonen oppe uten å få spist, men det tror jeg skal gå greit. Noen som har erfaringer? Anonymkode: 681ce...19c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Hei. Hold deg hjemme fra jobb disse dagene. Du må ha toalettet i nærheten hele tiden Anonymkode: 78144...351 9
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Dette tror jeg er veldig individuelt. Jeg ble mer eller mindre ferdig dagen før og brukte maks 5 minutter på do dagen etter. Hos samboeren min, derimot, kom det nesten ingenting den første dagen, men han satt på do hele andre dagen og måtte ha på seg bind på vei til sykehuset fordi det ikke ville slutte. Personlig hadde jeg nok tatt meg fri dersom det finnes noen mulighet for det, spesielt hvis du har en jobb hvor det er vanskelig å kunne gå fra, langt til toalettet og/eller få toaletter på mange personer. Jeg ville også vurdert hvor lang arbeidsveien er og hvorvidt du må bruke kollektivtransport eller ikke. Det er kjipt å sitte på bussen hvis trangen blir stor. Anonymkode: 0bd06...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #4 Skrevet 27. februar 2018 Takk for svar, dere! Høres ut som om det beste er å holde seg hjemme den dagen for å være helt sikker. ts Anonymkode: 681ce...19c 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 Hvis du har vanlig jobb fram til kl. 1600 så er det ingen problem siden du skal ta første dose på ettermiddagen. MEN hadde tatt fri den dagen du skal gjøre det i tilfelle du blir springenes på do. Jeg har gjort dette 2 ganger. Ja du vil nok være litt slakk siden en ikke skal spise men det går som regel bra. Anonymkode: dea57...65d
petterm Skrevet 28. februar 2018 #6 Skrevet 28. februar 2018 Et par råd: Du kan drikke Juice basert næringsdrikk fra apoteket når du faster. Den er fri for fiber. Da får du i deg litt næring. Jeg liker Resource Adders Plus m appelsin, evt appelsin/ananas.. Må sannsynligvis bestilles. Noen av de andre juicebaserte smaker dårlig.. Første gang jeg var igjennom tømming var jeg plaget med svie rundt anus. Har erfart at det hjelper å smøre med sånn salve som man bruker å smøre babyromper med. Smører etter hver avføring. Det beskytter området bak. 1
Gjest Sprettballen Skrevet 28. februar 2018 #8 Skrevet 28. februar 2018 Dette er første gangen min med Picoprep/citrafleet, tidligere har jeg bare brukt endofalk. Jeg tok første dose i går ettermiddag, og har akkurat tatt siste dose nå. Min erfaring så langt er at du ikke bør være langt unna toalettet så lenge du drikker regelmessig, og at du bør ta fri dag 2.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #9 Skrevet 28. februar 2018 Fri fra jobb wtf? Nei. Jeg tok på kvelden før, gikk 12 minutter så måtte jeg tømme meg. Det var over på 2 minutter (kommer ut som en foss, og er ikke sånn at man må flere ganger etter det). På morgenen rett før avreise til sykehuset samme prosedyre. Måtte ikke på do resten av dagen, var helt fin og dro tilbake på jobb. Følte meg faktisk piggere og nyrenset og fresh Anonymkode: 28b10...573
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #10 Skrevet 28. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fri fra jobb wtf? Nei. Jeg tok på kvelden før, gikk 12 minutter så måtte jeg tømme meg. Det var over på 2 minutter (kommer ut som en foss, og er ikke sånn at man må flere ganger etter det). På morgenen rett før avreise til sykehuset samme prosedyre. Måtte ikke på do resten av dagen, var helt fin og dro tilbake på jobb. Følte meg faktisk piggere og nyrenset og fresh Anonymkode: 28b10...573 Men mange flyr på do flere ganger, så dette vet man ikke på forhånd. Det er veldig vanlig at man flyr på do i mange timer etter man har drukket alt. Anonymkode: 853a3...bfa 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #11 Skrevet 28. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fri fra jobb wtf? Nei. Jeg tok på kvelden før, gikk 12 minutter så måtte jeg tømme meg. Det var over på 2 minutter (kommer ut som en foss, og er ikke sånn at man må flere ganger etter det). På morgenen rett før avreise til sykehuset samme prosedyre. Måtte ikke på do resten av dagen, var helt fin og dro tilbake på jobb. Følte meg faktisk piggere og nyrenset og fresh Anonymkode: 28b10...573 Da har du gjort noe feil. Om du drikker slik som det står i bruksanvisningen, skal du «skylle» tarmen med veske og løper på do hele tiden. Er jo hensikten med forberedelsene, nemlig og få ren tarm slik at undersøkelsen blir nøyaktig. TS: om du først skal ta første dosen dagen før undersøkelse på ettermiddagen, kan du dra på jobb. Men, hold deg hjemme undersøkelsesdagen da du må regne med løpe på do fram mot undersøkelsen. Anbefaler klar buljong (kjøpes som terninger) da det gir deg salter og litt metthetsfølelse! Lykke til! Anonymkode: b5812...25d 2
petterm Skrevet 28. februar 2018 #12 Skrevet 28. februar 2018 Tømmemiddel er forresten vesentlig rimeligere på nettapotek, evt kan man bestille på apotek1.no og hente på apoteket etter en time. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå