AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Jeg selger noe og opplever at mange sier et bud, som jeg takker ja til, så svarer de ikke. Har skjedd tre ganger. Har gitt de noen dager hver. Kolleger skjønner ikke at jeg gir de så god tid. Men når man har takket ja til et bud, ikke møtested o.l, så er man bundet. Men hvor lenge kan det gå før jeg kan selge med god samvittighet? Men sendte meld Igår: kjøper: «xxx,-« 25.02 kl 22.00 meg: «okei» 25.92 kl 22.03 Meg: «hvor er du fra? Møttes i by 1 eller by 2?» 26.02 08.00 meg: «...?» 15.06 Nå har jeg fått ett nytt bud jeg vil takke ja til, men syntes det er vanskelig. Hater dette. Hva mener dere? Anonymkode: a9e2d...b01 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Hva om du aksepterer budet og at du forventer å få svar innen en viss tid etter det sånn at du kan gå videre til neste dersom personen ikke følger opp etter ditt "ja"? I stedet for å bare skrive okei, så skriver du at budet er akseptert og at du vil ha svar om når de kommer og henter eller når og hvor dere skal møtes, og at du vil ha svar innen et visst klokkeslett før aksepten blir trukket tilbake? Anonymkode: 840ee...d84 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva om du aksepterer budet og at du forventer å få svar innen en viss tid etter det sånn at du kan gå videre til neste dersom personen ikke følger opp etter ditt "ja"? I stedet for å bare skrive okei, så skriver du at budet er akseptert og at du vil ha svar om når de kommer og henter eller når og hvor dere skal møtes, og at du vil ha svar innen et visst klokkeslett før aksepten blir trukket tilbake? Anonymkode: 840ee...d84 Ja det er det smarteste, og jeg har herved lært av mine feil! Men hva gjør jeg nå da med denne personen og en person som skal komme å se på gjenstanden i kveld? Anonymkode: a9e2d...b01
LoneWolf Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Jeg gir vekk eller selger til den første som kommer og henter det. Med ting jeg gir vekk så snakker jeg med alle som vil ha det og gir det til den første som dukker opp. Ved salg avtaler jeg en dag, men fortsetter å prate med andre frem til jeg er kvitt tingen. Dvs har du ikke fått svar nå så selger du til person nr 2. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Aksepter det andre budet. Byr man på så må man for faen følge opp. Anonymkode: bd4cf...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 1 minutt siden, LoneWolf skrev: Jeg gir vekk eller selger til den første som kommer og henter det. Med ting jeg gir vekk så snakker jeg med alle som vil ha det og gir det til den første som dukker opp. Ved salg avtaler jeg en dag, men fortsetter å prate med andre frem til jeg er kvitt tingen. Dvs har du ikke fått svar nå så selger du til person nr 2. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Aksepter det andre budet. Byr man på så må man for faen følge opp. Anonymkode: bd4cf...8c5 Ja! Jeg har bydd selv på ting på Finn og «overvåker» nesten telefonen da jeg venter svar ift møtested osv. Blir veldig frustrert av dette. Samtidig som jeg vet det er «bindende» når jeg har akseptert. Men nå er det snart 24 timer siden budet kom inn så. Takk for enigheten! Anonymkode: a9e2d...b01
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er det smarteste, og jeg har herved lært av mine feil! Men hva gjør jeg nå da med denne personen og en person som skal komme å se på gjenstanden i kveld? Anonymkode: a9e2d...b01 Er det to personer du har sagt ja til som skal komme? Eller to forskjellige som har gitt bud som du ikke har gitt svar til enda? Da svarer du begge to at du har akseptert budet, men at de er to som byr samtidig og at førstemann som sier at de kommer får kjøpe den tingen. Jeg syns det høres slitsomt ut med bud. Jeg pleier å sette en pris og hvis noen pruter så forholder jeg meg til det da. Anonymkode: 840ee...d84 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg selger noe og opplever at mange sier et bud, som jeg takker ja til, så svarer de ikke. Har skjedd tre ganger. Har gitt de noen dager hver. Kolleger skjønner ikke at jeg gir de så god tid. Men når man har takket ja til et bud, ikke møtested o.l, så er man bundet. Men hvor lenge kan det gå før jeg kan selge med god samvittighet? Men sendte meld Igår: kjøper: «xxx,-« 25.02 kl 22.00 meg: «okei» 25.92 kl 22.03 Meg: «hvor er du fra? Møttes i by 1 eller by 2?» 26.02 08.00 meg: «...?» 15.06 Nå har jeg fått ett nytt bud jeg vil takke ja til, men syntes det er vanskelig. Hater dette. Hva mener dere? Anonymkode: a9e2d...b01 Slutt å dingle med bud. Sett en fast pris. Slutt å dingle ,ed møtested, gi klar beskjed. Enkelst mulig raskest mulig. Anonymkode: 9be13...77c 1
Emmelise Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 (endret) Jeg har mer opplevd at folk ikke møter opp, og de sier ikke ifra at de ikke kommer til å møte opp. Da gir jeg dem rundt en time etter avtalt tid også går det til nestemann på lista som har meldt sin interesse. Ingen nåde. Jeg gidder ikke sitte som gissel i mitt eget hjem fordi folk ikke eier folkeskikk og ikke sier ifra at de ikke kommer alikevel. Å vente 24 timer på at de skal følge opp med budet sitt går bare ikke. Men jeg vil nok anbefale at du slutter med bud og bare setter en fast pris. Hvis noen vil tilby mer penger for å garantere at de får tingen er det opp til dem selv. Endret 26. februar 2018 av Emmelise 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det to personer du har sagt ja til som skal komme? Eller to forskjellige som har gitt bud som du ikke har gitt svar til enda? Da svarer du begge to at du har akseptert budet, men at de er to som byr samtidig og at førstemann som sier at de kommer får kjøpe den tingen. Jeg syns det høres slitsomt ut med bud. Jeg pleier å sette en pris og hvis noen pruter så forholder jeg meg til det da. Anonymkode: 840ee...d84 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt å dingle med bud. Sett en fast pris. Slutt å dingle ,ed møtested, gi klar beskjed. Enkelst mulig raskest mulig. Anonymkode: 9be13...77c Akkurat nå, Emmelise skrev: Jeg har mer opplevd at folk ikke møter opp, og de sier ikke ifra at de ikke kommer til å møte opp. Da gir jeg dem en times etter avtalt tid også går det til nestemann på lista som har meldt sin interesse. Ingen nåde. Jeg gidder ikke sitte som gissel i mitt eget hjem fordi folk ikke eier folkeskikk og ikke sier ifra at de ikke kommer alikevel. Å vente 24 timer på at de skal følge opp med budet sitt går bare ikke. Men jeg vil nok anbefale at du slutter med bud og bare setter en fast pris. Hvis noen vil tilby mer penger for å garantere at de får tingen er det opp til dem selv. Jeg har satt fast pris men folk pruter i hytt å gevær. Solgte noe til 2000,- fikk et bud fra en fyr «byr 1000,- også kan jeg spandere kaffe og kake på deg». Jeg har satt fast pris og skrevet i annonsen at jeg kan møttes i by 1 eller by 2. Kjøper betaler frakt og at prisen er satt. Anonymkode: a9e2d...b01
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 Jeg pleier ikke si ja til bud om jeg har satt fast pris, syns det er litt uhøflig å by slik som noen gjør. Noe annet er om de sender en høflig meldig og sier de er interessert men syns det er litt dyrt pga sånn og sånn. Solgte en gitar en gang som jeg visste var litt overpriset, og når han som prøvde den ymtet om å få den billigere, sa jeg ja. Det er ikke urimelig å prute, men en melding som består av bare et bud syns jeg vitner om så lite interesse at jeg gidder ikke svare. Da venter jeg heller litt og ser om jeg får prisen jeg vil ha, om jeg ikke får det, setter jeg ned prisen. Anonymkode: 77095...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har satt fast pris men folk pruter i hytt å gevær. Solgte noe til 2000,- fikk et bud fra en fyr «byr 1000,- også kan jeg spandere kaffe og kake på deg». Jeg har satt fast pris og skrevet i annonsen at jeg kan møttes i by 1 eller by 2. Kjøper betaler frakt og at prisen er satt. Anonymkode: a9e2d...b01 Folk prøver seg med bud. Men du er sjefen. Skal du ha tingen raskt ut, så er det å godta bud en del av leken, for enkelte. Jeg skriver ferdig prutet på det jeg selger. Min erfaring er at folk som får for mange valg, de prøver seg med å diktere prisen, for så å aldri dukke opp. Jeg venter heller på rette kjøperen enn jeg holder på å svare budgivere. De som får beskjed om å hente til fast tid og på fast sted kommer gjerne lettere enn de som kan komme når det passer dem. Da er det lettere for dem å utsette. Spør noen derimot fint om de kan få møtes ute, så er jeg ikke vanskelig på det. Men også da fast sted og fast tid. Seriøse folk kommer da. Det jeg også har begynt å gjøre nå, er å se på hva andre gir personen av bedømmelse på finn. De med fem stjerner og som er enkle å handle med, stiller nå først i køen når flere melder seg. Første mann til mølla når vi gir bort er det helt slutt på. I dag ble det sistemann som fikk. Anonymkode: 9be13...77c 1
Million Skrevet 27. februar 2018 #13 Skrevet 27. februar 2018 (endret) På 26.2.2018 den 20.05, AnonymBruker skrev: Ja det er det smarteste, og jeg har herved lært av mine feil! Men hva gjør jeg nå da med denne personen og en person som skal komme å se på gjenstanden i kveld? Anonymkode: a9e2d...b01 Jeg ville solgt til førstemann som svarer og kommer på døra for å gjøre avtale. Du har ingen forpliktelse mht å sitte en evighet og vente på svar fra folk som enten er useriøse, tuller med selgere (har det som hobby og fucke opp salgsavtaler hos folk de finner på nett) eller rett og slett har ombestemt seg eller glemt deg. De fleste har ombestemt seg og har ikke normal høflighet nok til å si i fra på en ordentlig måte. Jeg ville ventet MAKS et døgn på svar. Får jeg ikke noe svar innen det, så går jeg videre til nestemann på lista. Den som kommer først, får kjøpe. Endret 27. februar 2018 av Million
Ny Bruker Skrevet 28. februar 2018 #14 Skrevet 28. februar 2018 (endret) Jeg tror det er på grunn av det korte svaret ditt "okay". Det sier jo ingenting om når og hvor varen kan hentes. Kommer folk med bud, så svarer du i den første meldingen om at "Da er det ditt. Jeg tar vipps eller kontant. Varen kan hentes på adresse... Når passer det for deg å komme? Jeg har mulighet i morgen mellom kl. ... og ..." Endret 28. februar 2018 av Ny Bruker 4
Fjompen Skrevet 28. februar 2018 #15 Skrevet 28. februar 2018 Nå er alle situasjoner hvor kommunikasjonen ikke er "Jeg kjøper herved X" og ditt svar "Ja, da har vi en avtale på at du kjøper X" utfordrende. I denne situasjonen har kjøper kommet med et bud, du har godtatt og kjøper har gått over til å diskutere betingelser for levering av kjøpt vare. Jeg tror du må lese deg opp på kjøpslovens virkemåte i avtalt salg og dekningssalg. Du kan, så klart om kjøpssummen er stor nok til at det er verdt bryet, nå kommunisere tydelig til selger at du forventer at gjenstanden hentes/kjøpes til avtalt pris, om ikke vil du gjennomføre et dekningssalg og kreve denne kjøper for et eventuelt mellomlegg. På samme måte vil kjøper kunne forvente at du gjennomfører salget, og om du selger til noen annen, gjennomføre et dekningskjøp og kreve deg for et eventuelt mellomlegg om kjøper må betale mer for samme produkt annet sted.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 #16 Skrevet 28. februar 2018 Du må forvente å få avklart budet innen samme dag, ellers ville jeg tatt imot andre bud. Men ikke vær en drittsekk. Har opplevd selgere som har sagt "ok, solgt", jeg har bestillt varebil (som koster endel penger), også har selger dagen etterpå ombestemt seg med å mottatt et annet bud. Herregud så fjernt altså.. skulle vært skuddpremie på slike folk. Anonymkode: f6052...678
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå