Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå snart jobbet 1,5 år på den arbeidsplassen jeg jobber på nå. Jeg begynte med ett år vikariat på en avdeling og søkte på fast ved en annen avdeling på samme arbeidsplass da vikariatet gikk ut og fikk jobben. Jeg søkte andre steder rundt omkring i landet, men fikk bare et vikariat i en helt annen by. Derfor tenkte jeg å ta den faste jobben i den byen jeg bodde i tenkte å fortsette å søke andre jobber. Da jeg tok vikarjobben, flyttet jeg fra venner og familie fordi jeg ikke hadde så mye arbeidserfaring. I den byen jeg bor og jobber i, har jeg ingen familie og veldig få venner. De vennene jeg har her har familie og veldig lite tid til å treffe meg. Jeg er rett og slett ikke fornøyd med det sosiale livet jeg har. Jobben er fin, men jeg trenger noe mer enn bare jobb. Jeg har derfor tenkt over lengre tid å flytte fra byen når jeg får ny jobb et annet sted. Jeg har litt dårlig følelse overfor den avdelinga jeg begynte i for et halvt år siden ved at jeg skal begynne å søke jobb. Hva blir de å si og hvordan er det å bruke noen av dem som referanse når jeg skal søke ny jobb osv... 

Noen som har vært i en lignende situasjon? I så fall. Hva gjorde du? Kanskje litt rotete tråd...

Anonymkode: cd3b8...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har vært i lignende situasjon. Hadde nettopp fått fast jobb etter et engasjement da jeg fikk tilbud om drømmejobben. Brukte en kollega som sitter i ledelsen til referanse (ikke min leder), samt en tidligere sjef. Det var heldigvis nok 😊 Min leder syns det var synd at jeg sluttet men det gikk greit. Slik er det å være leder...

Masse lykke til. 

Anonymkode: 6f181...0ea

Skrevet

Jeg mener at du bør tenke på egen trivsel. Arbeidsgiver tenker kun på seg selv, så hvorfor skal ikke du gjøre det? Om det ikke skulle være behov for deg på arbeidsplassen lenger vil ikke sjefen beholde deg for å være snill, om du skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 715be...0b5

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg har vært i lignende situasjon. Hadde nettopp fått fast jobb etter et engasjement da jeg fikk tilbud om drømmejobben. Brukte en kollega som sitter i ledelsen til referanse (ikke min leder), samt en tidligere sjef. Det var heldigvis nok 😊 Min leder syns det var synd at jeg sluttet men det gikk greit. Slik er det å være leder...

Masse lykke til. 

Anonymkode: 6f181...0ea

TS her. Så bra at det ordnet seg for deg. Jeg er litt usikker på hvem jeg skal bruke på min avdeling. Tror nok jeg må bruke en kollega eller noe. Fordi sjefen tror jeg ikke har helt kontroll på alt jeg og de andre gjør. Jeg vet at jeg kan bruke referanser fra den andre avdelingen på samme arbeidsplass. Nå vet ikke jeg om det kom ut informasjon til lederen din eller de andre ansatte at du drev å søkte jobber mens du jobbet på den arbeidsplassen. Kjenner jeg er litt redd for at det skal komme ut informasjon om at jeg søker jobber og samtidig at jeg skulle slite med å finne å få en ny jobb. Slik at lederen bare sitter å venter på at jeg skal få en ny jobb og de trenger å rekruttere en ny person.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg mener at du bør tenke på egen trivsel. Arbeidsgiver tenker kun på seg selv, så hvorfor skal ikke du gjøre det? Om det ikke skulle være behov for deg på arbeidsplassen lenger vil ikke sjefen beholde deg for å være snill, om du skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 715be...0b5

Det tenker jeg også. Jeg skjønner hva du mener. For meg betyr trivsel mye. Dessverre er det slik at jeg også synes det er vanskeligere å bli kjent med nye mennesker etter jeg sluttet å studere. Derfor synes jeg det er vanskelig å starte med å bygge et nytt nettverk på et sted jeg aldri hadde vært før jobbintervjuet. 

Anonymkode: cd3b8...c51

Skrevet

Man må ofre litt for en ålreit/god jobb de første 5-10 årene etter utdannelse, det sosiale livet må dermed prioriteres ned. Det betyr ikke at man aldri skal gjøre noe som helst med venner/bekjente (da blir man bare utbrent), men det er urealistisk å ha et utstrakt sosialt liv når man stiger inn i en bransje etter en utdannelse. I hvert fall om man ønsker gode referanser for god innsats i etterkant. 

Anonymkode: be008...c1f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må ofre litt for en ålreit/god jobb de første 5-10 årene etter utdannelse, det sosiale livet må dermed prioriteres ned. Det betyr ikke at man aldri skal gjøre noe som helst med venner/bekjente (da blir man bare utbrent), men det er urealistisk å ha et utstrakt sosialt liv når man stiger inn i en bransje etter en utdannelse. I hvert fall om man ønsker gode referanser for god innsats i etterkant. 

Anonymkode: be008...c1f

Jeg er ikke enig i dette. 5-10 år er veldig lenge å sette livet på vent for en jobb, da skal i hvert fall jobben være ekstremt bra og givende for at det skal være verdt det, tenker jeg. I tillegg er det jo gjerne også i disse første årene etter utdanningen at man legger fundamentet for fremtiden mtp familie og sosialt nettverk. Hvis jeg hadde vært deg TS ville jeg kanskje prøvd å holde ut i alle fall et halvt år til, men å bytte jobb etter 2-3 år når det er første jobben etter utdanningen er ikke noe jeg ville tenkt på som uvanlig eller rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...