Gå til innhold

Lifeline gravid vitaminer. Hva er greia med folaten? Så stor!

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er piller som er skapt av norske leger for gravide kvinner for å sørge for at de får i seg det de trenger, så jeg stoler mer på de enn deg. 

Anonymkode: 10216...5b1

Hvor har du sett/hørt det? 

Anonymkode: e0622...0f3

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange snakker om at multivitaminpakker er unødvendig og bortkastede penger. Har dere virkelig noe mer greie på dette med vitaminer enn oss andre? Selv har jeg fått anbefalt av jordmor å ta tilskudd av omega 3, d-vitamin (siden det er vinter), samt tilskudd av jod siden mange gravide i dag får i seg for lite jod. Å kjøpe dette hver for seg er ikke gratis det heller, sparer kanskje maks 70-80 kr på en måned. Da er det mer lettvint med en miltivitaminpakke.

Anonymkode: 24576...18a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke en hemmelighet at det er mange som tar unødvendig mye vitaminer? Til og med de som jobber på apoteket har salg i bakhodet, så akkurat dette med å ta vitaminer er noe jeg kun diskuterer med min lege. Jeg stoler heller ikke på jordmor da dosen med vitaminer hun ville at jeg skulle ta hadde gjort at jeg hadde fått i meg for mye A vitaminer i forhold til hva som var bra for fosteret. 

Anonymkode: 246f4...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du sett/hørt det? 

Anonymkode: e0622...0f3

Fra min lege, fra min jordmor og fra min svigermor som er farmasøyt. Og av apotekteknikeren som jobber på det lokale apoteket. Jeg begynte først i 2 trimester. 

Men for all del, jeg skal ikke pakke disse pillene på de som ikke vil ta dem. Jeg fikk mangel på magnesium og kalsium i 2 trimester med leamus som varte i flere dager. Plagene forsvant med en gang jeg begynte med disse, for de har riktig mengde mineraler. Jeg spydde hele første trimester og hadde ikke fått i meg nok D-vitamin og folat gjennom vanlig kost. Så jeg måtte ta tilskudd. Dette gjelder alle gravide som ikke får nok i seg via mat.  

Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra min lege, fra min jordmor og fra min svigermor som er farmasøyt. Og av apotekteknikeren som jobber på det lokale apoteket. Jeg begynte først i 2 trimester. 

Men for all del, jeg skal ikke pakke disse pillene på de som ikke vil ta dem. Jeg fikk mangel på magnesium og kalsium i 2 trimester med leamus som varte i flere dager. Plagene forsvant med en gang jeg begynte med disse, for de har riktig mengde mineraler. Jeg spydde hele første trimester og hadde ikke fått i meg nok D-vitamin og folat gjennom vanlig kost. Så jeg måtte ta tilskudd. Dette gjelder alle gravide som ikke får nok i seg via mat.  

Jeg spydde gjennom 2 trimester, gikk ned i vekt. Måtte kun ta vitamin D-tilskudd. Jern mot slutten av svangerskapet. Så nei, det gjelder de som får påvist at de mangler noe, ikke "alle" gravide. 

Alle må ta folat. 

Endret av Mnjah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...