Gå til innhold

9 (snart 10) uker gammel kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! For to måneder siden avtalte jeg og en katteeier om at jeg skulle få en kattunge. I går kveld sendte han meg en melding om at kattungen er leveringsklar og jeg kan hente den dagen etter. I dag henta jeg den og den så yngre ut enn de kattungene jeg har hatt som var 12 uker, så jeg sendte en melding til han for å spørre han hvor mange uker katten var. Han svarte ikke så fort, men sånn 1 time senere skrev han at katten var 9 uker (snart 10) uker gammel. Jeg ble veldig irritert og jeg prøvde å få kontakt med han igjen men han svarte ikke.. 

Til erfarne katteeiere: Hva kan jeg gjøre for katten? Vil ikke avlive katten eller noe sånt.. Må jeg gjøre noe spesielt?

Ps. dette er første gang jeg får en så ung katt

Anonymkode: 00de3...c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det absolutt ikke så dramatisk at du må avlive den. Det er bare tullete. 

Gi den kattungemat.

den vil muligens kreve mer en periode. Det er ikke sikkert den er helt inneofrtsått med kattespråk så det kan bli misforståelser med andre katter til han lærer. (De siste ukene før katten er 12 uker lærer de å «være katt») 

Ellers ikke noe spesielt. Ikke la den være alene for mye når den er så liten. Du vil ikke tro hvor mye de utvikler seg i løpet av få uker, så akkurat nå må du egentlig bare passe på. Ha masse leker så ledninger osv ikke blir spennende.

Anonymkode: 8e398...bc3

Skrevet

Avlive!?!? Det kommer til å gå bra med katten, så lenge den kan det grunnleggende. Helt på trynet av tidligere eier om han ikke hadde noen god grunn, men gjort er gjort. Vi fikk katten vår da han var ti uker gammel fordi han var alt for dominerende overfor de andre kattungene i kullet, spiste all maten osv. På det tidspunktet vi fikk han var han dobbelt så stor som de andre, fordi han hadde tatt all maten(i tillegg til at kattemoren hadde flere spener det ikke kom melk fra så katten min "kuppet" alltid den som ga melk). Det var rett og slett uforsvarlig overfor de andre kattungene å ha ham der noe lenger. Han fyller tre år i år, og er verdens mest omgjengelige, hyggeligste og snilleste katt. Han har ingen unoter, og har aldri hatt noen problemer med utviklingen ellers. Slapp av :) 

Anonymkode: 7ef81...272

• Liker 5
Skrevet

Ville anmeldt katteeier til mattilsynet (send dem en bekymringsmelding),å omplassere så små kattunger er ikke greit. 

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre alt for mange som leverer kattene for tidlig, men nå skal det sies at 8/10 uker ikke er det værste. 
Det viktigste her er at du gir katten kattungemat, gjerne royal canin eller liknende fra dyrebutikk/klinikk. De typene du får i dagligvarebutikk har et svært høyt saltnivå og er mer snacks enn sunt for. 

Følg med på rensligheten og ha tålmodighet med den lille pusen, gi den kjærlighet og varme så går det seg til. NB. viktig at du holder katten inne i ett år da den ikke har utviklet ferdig retningssans før de er rundt 12 måneder. 
Så ville jeg meldt den tidligere eieren til mattilsynet, for denne personen er åpenbart ikke oppdatert på lovverk og dyrevern, 

• Liker 1
Skrevet

Kan TS vennligs fortelle hvorfor ordet "avlive"   drepe katten  er i dette innlegget??

Anonymkode: 24a70...e13

• Liker 4
Skrevet

Har du andre katter? Det beste er om den får være sammen med minst en voksen katt, så den får en normal læringsprosess. Ellers bør du være obs på bitehemming, ikke lek biteleker med hendene dine, og dersom den biter deg kan du hyle au og trekke hendene unna, så den lærer at det ikke er lov. 

Anonymkode: 33db3...021

• Liker 1
Skrevet

Dette går helt fint. Veldig mange kattunger gis bort før 12 uker uten at det merkes på dem, selv om det selvfølgelig ikke er å anbefale. 

Katter er mer avhengig av sosialisering, og å lære seg å være katt, de siste ukene, enn de nødvendigvis er av moren sin. Det beste du kan gjøre for katten din nå og fremover er å gi den en liten (eller stor) venn. 

Jeg har en av hver her hjemme. Det er den som ble funnet alene ved 7 uker som er mest glad i mennesker og fang, den har også en del merkelige og morsomme ting den gjør. Men begge er lykkelige og tilfredse, flinke med barn og voksne, aldri atferdsproblemer, aldri uhell utenfor dokassa, etc. 

Anonymkode: a4b79...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

10 uker er for tidlig, men det er absolutt ingen grunn til å i det hele tatt nevne avlivning (!). 

Vår yngste katt fant vi ute når han var maks 1 uke gammel. I dag er han en stor, flott pus som nyter livet. Han er litt annerledes enn de andre kattene vi har hatt og har (ikke noe særlig med jaktferdigheter, han maler ikke), men han er en herlig pusegutt som elsker kos og som liker seg best når han sitter ute i hagen og lukter på blomstene (se for dere Ferdinand fra Disney-filmene :ninuskapus:). 

Anonymkode: 0497b...614

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

10 uker er for tidlig, men det er absolutt ingen grunn til å i det hele tatt nevne avlivning (!). 

Vår yngste katt fant vi ute når han var maks 1 uke gammel. I dag er han en stor, flott pus som nyter livet. Han er litt annerledes enn de andre kattene vi har hatt og har (ikke noe særlig med jaktferdigheter, han maler ikke), men han er en herlig pusegutt som elsker kos og som liker seg best når han sitter ute i hagen og lukter på blomstene (se for dere Ferdinand fra Disney-filmene :ninuskapus:). 

Min kattunge som forsatt er med moren 4 måneder gammel (vi skal beholde den), maler heller ikke. Katten jeg hadde før disse to var en morløs kattunge (moren døde), jeg fikk henne når hun var noen få dager, flasket henne selv, malte oftere og høyere enn noen annen katt jeg har hatt.

Anonymkode: 5827a...d4f

Skrevet

Jeg fikk også kattungen min for tidlig, var nok mellom 8-10 uker gammel.  Det du ender opp med er en suttekatt.  Vår katt er nå 10 år og driver og skal ha nesa og munnen inntil hud mens den stamper og sikler. Den gjør noen ganger det samme med mykt tøystoff også.  Leste at kattunger som blir tatt fra moren for tidlig aldri psykisk blir ferdig med ammingen.  

Gjest Bortbyting
Skrevet

Det går bra! Selv om de ikke er leveringsklare før de er 12 uker.

for mange år siden hentet jeg en kattunge som var 8 uker, det var det som var anbefalt da. Den trenger bare vanlig kattungemat, kos og kjærlighet. Det kommer til å gå bra med pusen!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg fikk også kattungen min for tidlig, var nok mellom 8-10 uker gammel.  Det du ender opp med er en suttekatt.  Vår katt er nå 10 år og driver og skal ha nesa og munnen inntil hud mens den stamper og sikler. Den gjør noen ganger det samme med mykt tøystoff også.  Leste at kattunger som blir tatt fra moren for tidlig aldri psykisk blir ferdig med ammingen.  

Vår katt er overhodet ingen "suttekatt", og han fant vi når han var max 1 uke gammel. Men han fikk sutte mye på fingrene våre (utenom matingen) da han var babypus. Kanskje derfor han er helt ferdig med suttingen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg svarte over. 

Min, som ble tatt fra moren 13 uker gammel, sutter i vei på ull og tykke pledd. Koser seg maks. 

Den som ble funnet alene 7 uker gammel sutter aldri. 

Så gamle katter er avvent. Så sutting er kun en "uvane", eller veldig søtt, avhengig av hvordan du ser på det. 

Anonymkode: a4b79...c99

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vår katt er overhodet ingen "suttekatt", og han fant vi når han var max 1 uke gammel. Men han fikk sutte mye på fingrene våre (utenom matingen) da han var babypus. Kanskje derfor han er helt ferdig med suttingen? 

Min, som jeg fikk noen dager gammel ble heller ikke suttekatt.

Anonymkode: 5827a...d4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...