Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det her begynner å bli uutholdelig. Jeg jobber innen finans, og teamet mitt er delt i 2. Det jeg jobber med tar ikke lang tid og ofte er jeg ferdig allerede kl 11.. De andre stresser ihjæl seg og jobber overtid hver dag. Jeg har sagt fra til sjefen i 2 år nå, at jeg ønsker opplæring på det de andre jobber med og at jeg har få arbeidsoppgaver. Men han sier nei! Føler han ser på meg som en retard :( Samtidig sa han til meg i dag at jeg ikke skal si til de andre at jeg ikke har noe å gjøre, "for det kan virke provoserende." Men det føles så urettferdig for jeg har spurt LENGE om å få mer  gjøre. 

Og jeg holder på å søke jobber, men det er ikke så lett. Føler han vil bli kvitt meg.. I dag har jeg vært innom norske, spanske, svenske OG engelske nettaviser. Det er begrenset hvor gøy det er å sitte på nettet altså. Føler at hjernecellene mine dør dag for dag. Har bedt om å få ta noe kurs også, men det har ikke avdelingen råd til sa sjefen. Selv om han nylig lot 2 stk ta et kurs som kostet 30.000 kr pr pers. 

Gruer meg hver dag til å gå på jobb. Er det noen som har råd? Vet jeg bør komme mg vekk, men det er ikke så lett. Er jo også avhengig av å ha en inntekt. 

Anonymkode: 23bdf...381

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder med sjefen din! Du virker plagsom 🙂👍

Anonymkode: 552f7...fbf

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det sier du fordi..? 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen?! 

Det beste vil nok faktisk bare være å prøve å finne en ny jobb så kjapt som mulig. Vet det ikke er enkelt, men jeg har egentlig ingen andre råd. Har du mulighet til litt faglig oppdatering ol. selv? 

Anonymkode: 16f18...825

• Liker 19
Skrevet

Er i samme situasjon selv. Søker nye jobber. 

Anonymkode: dc9be...46b

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det sier du fordi..? 

Føler egentlig ikke for å utdype meg noe særlig. Det er jo tydelig at sjefen din ikke ser noe særlig potensial og ikke gidder investere tid eller penger på noe fremgang hos deg. Dette kan jo umulig være uten grunn. Liker ikke inntrykket jeg får av deg med tanke på teksten, og med de to punktene konkluderer jeg sånn 🙂 Sjef 1, TS 0. 

Skrevet

Uff, det er skikkelig kjipt å ha det slik.

Har du et godt forhold til dine kollegaer? Ville kanskje vendt meg til de. 

"Jeg fikk en ledig periode nå, så hvis du trenger hjelp med noe så er det bare å si ifra!". "Har du mye å gjøre? Jeg ble nettopp ferdig med x, kanskje jeg kan gjøre y for deg?" 

Selv om du ikke har de samme faglige kvalifikasjonene er det stort sett noe som kan gjøres av "ufaglærte". Er du heldig blir du lært opp litt også :) det kan også gjøre at en kollega kan være referanse når du søker ny jobb :)

• Liker 4
Skrevet

Her tror jeg jobbsøking er det beste alternativet, gitt...

Anonymkode: 10661...9a3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme problem, og ser at det ikke er holdbart i lengden- så her blir det jobbsøking etter sommeren.

Anonymkode: c4c71...675

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler egentlig ikke for å utdype meg noe særlig. Det er jo tydelig at sjefen din ikke ser noe særlig potensial og ikke gidder investere tid eller penger på noe fremgang hos deg. Dette kan jo umulig være uten grunn. Liker ikke inntrykket jeg får av deg med tanke på teksten, og med de to punktene konkluderer jeg sånn 🙂 Sjef 1, TS 0. 

Er det gøy å skrive trolle-innlegg pp KG syns du? Har du et så stusselig liv? Ta deg en tur ut i kulda du :) 

PS: kommer til å rapportere deg om du fortsetter.. er noe som heter folkeskikk skjønner du, hørt om det? Nei? 

• Liker 10
Skrevet
16 minutter siden, melly666 skrev:

Uff, det er skikkelig kjipt å ha det slik.

Har du et godt forhold til dine kollegaer? Ville kanskje vendt meg til de. 

"Jeg fikk en ledig periode nå, så hvis du trenger hjelp med noe så er det bare å si ifra!". "Har du mye å gjøre? Jeg ble nettopp ferdig med x, kanskje jeg kan gjøre y for deg?" 

Selv om du ikke har de samme faglige kvalifikasjonene er det stort sett noe som kan gjøres av "ufaglærte". Er du heldig blir du lært opp litt også :) det kan også gjøre at en kollega kan være referanse når du søker ny jobb :)

Ja det har jeg :) I tillegg er jeg opplæringsansvarlig innen mitt felt, men har ingen å lære opp akkurat nå (er generelt mye sykdom og misnøye på avdelingen, de andre er misfornøyd pga de har for mye stress på jobb). Det de andre jobber med krever 4 ulike tester for å kunne bli sertifisert, så jeg får dsv ikke hjulpet de med noe. 

Er veldig oppdatert på intranett og innen det feltet jeg jobber med, siden jeg har tid til å lese mye på jobbdokumenter. Men det fyller ikke nok timer heller. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg jobbsøking er det beste alternativet, gitt...

Anonymkode: 10661...9a3

Holder på, men uten resultat. Har heldigvis et jobbintervju allerede neste uke :)

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha et jævlig trist liv for å ha glede av å plage randomme folk på nett. Lykke til med det. 

Anonymkode: db091...d0f

• Liker 6
Skrevet

Du får bruke tiden til noe annet, meld deg på nettkurs? Les om det du er interessert i? Skaff deg mer kompetanse på egenhånd, mye bedre enn å sitte der og kjede seg, og nå kan du jo gjøre det i arbeidstiden også så du får til og med betalt for det.

Anonymkode: 93ce1...0ba

• Liker 1
Skrevet

På generell basis, da jeg ikke vet nok om din jobb, er det en av to.

Sjefen vil av ulike grunner bli kvitt deg. 

Eller du er ikke flink nok til å hevde deg. Slik du beskriver det er det også på min jobb, en viss kamp om oppgavene er kun de som er mest fremoverlent vinner i lengden. Man spør ikke sjefen om jobb, man finner ut hva som må gjøres, og gjør det. 

I alle tilfeller, med mindre det er snakk om klar diskriminering (kjønn, rase), ville jeg gått for å finne meg noe nytt. 

Anonymkode: f18b4...722

Skrevet

Du får bruke tiden til noe annet, meld deg på nettkurs? Les om det du er interessert i? Skaff deg mer kompetanse på egenhånd, mye bedre enn å sitte der og kjede seg, og nå kan du jo gjøre det i arbeidstiden også så du får til og med betalt for det.

Anonymkode: 93ce1...0ba

Er det jeg gjør :) Leser artikler på LinkedIn innen det jeg jobber med, i tillegg til diverse annet stoff. Men det fyller ikke hele dagen dessverre. Heldigvis har jeg jobbintervju å se fram til neste uke, det er en stilling der de har mye å gjøre og det passer meg bra. 

Skrevet

Syns det er et godt forslag å signalisere til kolleger at du har ledig tid og kan hjelpe med oppgaver. Slik bygger du kompetanse. 

Du får ellers fortsette å søke jobber. Kan du ta videreutdanning og studere på egen hånd? Altså fylle noe av tiden på jobb med å lese fag hvis du ikke har nok å gjøre?  Så blir du kanskje mer attraktiv som søker på ny jobb, hvis du finner et fagområde som treffer. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På generell basis, da jeg ikke vet nok om din jobb, er det en av to.

Sjefen vil av ulike grunner bli kvitt deg. 

Eller du er ikke flink nok til å hevde deg. Slik du beskriver det er det også på min jobb, en viss kamp om oppgavene er kun de som er mest fremoverlent vinner i lengden. Man spør ikke sjefen om jobb, man finner ut hva som må gjøres, og gjør det. 

I alle tilfeller, med mindre det er snakk om klar diskriminering (kjønn, rase), ville jeg gått for å finne meg noe nytt. 

Er ganske sikker på at han vil bli kvitt meg ja. Min avdeling ble fusjonert sammen med avdelingen hans, og han har hele tiden holdt meg + en kollega til utenfor. Jeg har fått noen få prosjekter og opplæringsansvar, ellers er det andre som får alle fordelene. Vet at flere klager på dette.

Men la oss si jeg får ny jobb. Bør jeg si til sjefen jeg har nå om at jeg føler meg forskjellsbehandlet? Eller bør jeg bare holde ut til jeg slutter? 

Skrevet

Er ganske sikker på at han vil bli kvitt meg ja. Min avdeling ble fusjonert sammen med avdelingen hans, og han har hele tiden holdt meg + en kollega til utenfor. Jeg har fått noen få prosjekter og opplæringsansvar, ellers er det andre som får alle fordelene. Vet at flere klager på dette.

Men la oss si jeg får ny jobb. Bør jeg si til sjefen jeg har nå om at jeg føler meg forskjellsbehandlet? Eller bør jeg bare holde ut til jeg slutter? 

Det kommer an på personen og situasjonen... 

Er det en ting jeg har lært meg som kvinne i finansverden er det at klager lett oppfattes som sutring. ("mannlige" sjefer verdsetter "mannlige" egenskaper.) Jeg sier selvfølgelig i fra, ofte. Men da er det gjennomtenkt, konstruktivt, og med en foreslått løsning. 

Når du er utsatt for en person som forskjellsbehandler på denne måten fører det neppe noe med seg. Han har nok helt rett (i eget hode), og "sutring" fra din side sementerer kun hans mening om deg. Eneste du får igjen fra det er å "få det ut", men i verste fall kan det slå tilbake om han er av typen som vrir på ting og forteller videre. 

Men det har krevd noen lange løpeturer innimellom :)

• Liker 3
Skrevet

Situasjonen din ligner mye på situasjonen jeg tidligere var i.

Leder ga totalt faen i å gi meg og resten av teamet noe å gjøre, jeg kjeda meg ihjel, og så begynte hun å klage på alle mulig ting ved meg samt å påstå ting om meg som ikke var sant.
Jeg sleit med å få ny jobb, og etterhvert mistrivdes jeg så mye at jeg grein på kollektiven på vei til jobb. Da gikk jeg til lege, gråt mens jeg forklarte situasjonen, fikk sykemelding. Først 2 uker, så en måned, en måned til, en god stund mens jeg stadig søkte etter ny jobb.
Hopp litt frem i tid, jeg jobbet 50% da leder ga meg en oppsigelse (altså mens jeg var sykemeldt). Påstanden var at det ikke fantes arbeid jeg kunne gjøre, på tross av at flere team hadde vært overarbeidet.
Jeg luktet usaklig oppsigelse umiddelbart, trakk inn FagForbundet, og det ble et sirkus av situasjonen: FagForbundet var klare på at det var usaklig oppsigelse, leder forandret begrunnelse til at jeg ikke var flink nok til å gjøre arbeidet, FagForbundet stod på sitt, leder brøt regler og prosedyrer og tolket lover i hytt og vær, jeg og FagForbundet truet med rettssak og kontaktet daglig leder i bedriften, de ansatte advokat, og til slutt fikk jeg tilbud om sluttpakke.

I ettertid har jeg funnet ut at hva jeg opplevde regnes som "dårlig arbeidsmiljø", og at det jeg burde ha gjort var å kontakte ledere over min leder. Slike mennesker er et problem for hele bedriften, ikke bare for enkelte ansatte.
Jeg var redd for at høyere hold ville tro mer på min leder enn på meg, men i ettertid tenker jeg på at høyere hold allerede hadde meldt at nettopp mitt team sleit med høy turnover...

Mitt råd er å gjøre omtrent som jeg gjorde, bortsett fra å si ifra til høyere hold.
Pass på at du får dokumentert og bevitnet så mye som mulig! Medarbeidersamtaler, mailer, arbeidskontrakt, etc.

Anonymkode: d1f6e...0dc

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...