AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #61 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: "Alle" trenger heller ikke disse ressursene, da de tar utdanning. Mange av de vil uansett ende opp med aldri å jobbe med det de utdannet seg til. Man trenger heller ikke store ressurser for å starte for seg selv, det holder med et fotoapparat, om du er god nok. Og jada jeg vet at "alle kan ikke bli fotograf". Det er nettopp mitt poeng. En skylder seg selv å tenke utradisjonelt, i tillegg til valget om utdanning. I dag blir yrkesfag sett ned på og enda verre om en ikke har utdanning. Men mulighetene er der, og det gjelder faktisk for "alle". Man må bare se de. Anonymkode: a4a5a...e42 Joda, men det er jo forsjell på størrelsen av en ressurs, som igjen kan avgjøre hvorvidt det er enkelt å starte opp noe selv eller ikke. Ingen offense til de som har arvet eller på annen måte fått tilgang til billige gårder/tomter/aksjer/ressurser generelt for øvrig, men det er en viss forskjell mellom å kunne kjøpe seg et kamera og det å eksempelvis arve en eiendom der man kan utvikle en egen bedrift. Anonymkode: 671d4...129 1
Snop Skrevet 27. februar 2018 #62 Skrevet 27. februar 2018 Det er nok ingen fasitsvar på dette, men personlig har jeg dunket hodet i veggen mange ganget fordi jeg hørte på de (samfunnet) som sa at bachelor var det viktigste i verden. Ti år senere ser jeg at jeg hadde klart meg like bra, om ikke bedre økonomisk om jeg hadde tatt kort fagskole eller satset godt på jobb rett etter VGS. Jeg tenker en bachelor kun lønner seg hvis det er noe du er 100% sikker på at du vil bruke og/eller hvis det er nokså skuddsikkert å få jobb med den, som feks sykepleie og lærer.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #63 Skrevet 27. februar 2018 3 minutter siden, Snop skrev: Det er nok ingen fasitsvar på dette, men personlig har jeg dunket hodet i veggen mange ganget fordi jeg hørte på de (samfunnet) som sa at bachelor var det viktigste i verden. Ti år senere ser jeg at jeg hadde klart meg like bra, om ikke bedre økonomisk om jeg hadde tatt kort fagskole eller satset godt på jobb rett etter VGS. Jeg tenker en bachelor kun lønner seg hvis det er noe du er 100% sikker på at du vil bruke og/eller hvis det er nokså skuddsikkert å få jobb med den, som feks sykepleie og lærer. Ja, det er et poeng. Det er ikke lenger slik at hvilken som helst utdannelse garanterer jobb slik det var før. Man må huske på at mange av disse rådene kommer fra "dessertgenerasjonen", som i mye større grad hadde enklere tilgang til jobber etter både VGS og endt høyere utdannelse. Merker godt at denne generasjonen ikke henger med i tiden blant mine egne pensjonerte familie. Er på godt og vondt mye ufunderte meninger som "hvorfor studerer du ikke bare X, så ordner det seg helt sikkert" eller "Det er lett å få jobb med høyere utdannelse" etc. Mange påstander som ikke lenger er relevante for dagens arbeidsliv. Det er som regel godt ment, men det fremstår som meg ganske tydelig at forskjellene i arbeidsmarkedet for ulike generasjoner er ganske forskjellig. Anonymkode: 671d4...129 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #64 Skrevet 27. februar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Her sitter jeg, arbeidssøker med fullført videregående (studiespesialisering). Tenkte alltid at universitet var framtida, at det var livet. Det er altså feil, som jeg har innsett etter å prøvd litt diverse, uten å fulføre ett semester til sammen. Tok ikke realfag på VGS. Det er vanskelig å finne jobb, og fikk råd av NAV til å søke høyere utdanning. Men det virker så bortkasta. Ingen i nær familie har tro på at dette er lurt, meg selv inkludert. Og skulle jeg studert noe, måtte det blir noe innen ingeniørfag, men jeg er helt bedriten på alt som innebærer matte og eier ikke motivasjon. Så hvorfor får jeg et slikt råd? Jeg vil bare jobbe. Jeg er en god arbeider, men en elendig student. Og uansett blir det vel enda vanskeligere å finne arbeid som passer til studietidene. Snart går datoen for å søke ut. Jeg burde ikke søke, men føler jeg "må". Anonymkode: d4d8c...08c Prøv et yrkesfag. Du tjener bra. Kort utdanning og du kan viderutdanne deg Er mange her inne som tror de er verdensmestre fordi dem har bachlor eller master. Jeg har fagbrev. Utdanning tok kun 4 år hvor jeg fikk lønn samtidig. Har nå 700 000 i året. Firmabil. Gode kollegaer og kjøper mitt første hus helt alene 23 år Er litt dumt å ta "høy" utdanning på 5-6 år på skole så tjener du bare 600 000. Anonymkode: 2cf8d...df3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #65 Skrevet 27. februar 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv et yrkesfag. Du tjener bra. Kort utdanning og du kan viderutdanne deg Er mange her inne som tror de er verdensmestre fordi dem har bachlor eller master. Jeg har fagbrev. Utdanning tok kun 4 år hvor jeg fikk lønn samtidig. Har nå 700 000 i året. Firmabil. Gode kollegaer og kjøper mitt første hus helt alene 23 år Er litt dumt å ta "høy" utdanning på 5-6 år på skole så tjener du bare 600 000. Anonymkode: 2cf8d...df3 Det handler jo igjen om interesser. Er ikke alle som passer til yrkesfagene heller. Anonymkode: 671d4...129 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #66 Skrevet 27. februar 2018 22 timer siden, FactsOverFeelings skrev: Du får ikke voksenopplæring dekket dersom du har fullført utdanning tidligere. NAV kan i visse tilfeller hjelpe til der. Jeg går helsesekretær i regi av voksenoppæringen i min kommune, og har ikke betalt en krone for utdannelsen så langt. Jeg har generell studiekompetanse fra før, og havnet dermed bakerst i køen av søkere ettersom jeg ikke lenger hadde studierett. Det er det eneste negative. Men etter et års tid fikk jeg tlf om at jeg hadde fått plass, så det er absolutt en mulighet om man bare er tålmodig. Har ikke angret et sekund på at jeg valgte en yrkesrettet utdanning. Fant meg aldri til rette på universitet, og høyere utdanning er ikke for alle. TS: Mitt tips er å ta kontakt med ditt lokale Karrieresenter for å få hjelp, det gjorde jeg 😊 Anonymkode: 06932...ef8 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #67 Skrevet 27. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Prøv et yrkesfag. Du tjener bra. Kort utdanning og du kan viderutdanne deg Er mange her inne som tror de er verdensmestre fordi dem har bachlor eller master. Jeg har fagbrev. Utdanning tok kun 4 år hvor jeg fikk lønn samtidig. Har nå 700 000 i året. Firmabil. Gode kollegaer og kjøper mitt første hus helt alene 23 år Er litt dumt å ta "høy" utdanning på 5-6 år på skole så tjener du bare 600 000. Anonymkode: 2cf8d...df3 600 000,- er god lønn. Mange med mastergrad tjener ikke så mye. Jeg har mastergrad og ligger under 600K i året. Hadde likevel ikke byttet jobben min mot en yrkesfaglig jobb. Hadde fungert i en slik jobb i en god del år, men kjenner mange som har yrkesfaglige jobber som ikke klarer å stå i jobben til de blir pensjonist. I tillegg handler det også som andre har sagt her inne om interesser. Det er egentlig synd at det i mange tilfeller lønner seg mye mer å ta fagbrev enn å ta master. Anonymkode: c2245...3e0 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #68 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, men det er jo forsjell på størrelsen av en ressurs, som igjen kan avgjøre hvorvidt det er enkelt å starte opp noe selv eller ikke. Ingen offense til de som har arvet eller på annen måte fått tilgang til billige gårder/tomter/aksjer/ressurser generelt for øvrig, men det er en viss forskjell mellom å kunne kjøpe seg et kamera og det å eksempelvis arve en eiendom der man kan utvikle en egen bedrift. Anonymkode: 671d4...129 Japp. Kommer helt an på om du er god å ta bilder eller om du er i stand til å forvalte den eventuelle eiendommen. Begge deler kan bli suksess eller fullstendig katastrofe. Anonymkode: a4a5a...e42
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #69 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, Snop skrev: Det er nok ingen fasitsvar på dette, men personlig har jeg dunket hodet i veggen mange ganget fordi jeg hørte på de (samfunnet) som sa at bachelor var det viktigste i verden. Ti år senere ser jeg at jeg hadde klart meg like bra, om ikke bedre økonomisk om jeg hadde tatt kort fagskole eller satset godt på jobb rett etter VGS. Jeg tenker en bachelor kun lønner seg hvis det er noe du er 100% sikker på at du vil bruke og/eller hvis det er nokså skuddsikkert å få jobb med den, som feks sykepleie og lærer. Jepp. Jeg tror svært mange tenker dette men få snakker om det, siden det kan føles som et nederlag at en tok så feil og hørte på alle andre. Anonymkode: a4a5a...e42
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #70 Skrevet 27. februar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo være utrolig giddalaus når du har prøvd masse, men ikke fullført et semester en gang. Ærlig talt, å holde på sånn er å be om trøbbel. Studier skal ikke være lett. Faktisk vil jeg si at det er nettopp de studiene som er vanskelig å komme seg gjennom som gir gode muligheter. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett må man regne med å slite litt. There is no free lunch in life. Anonymkode: 2e539...a54 Jeg vil ikke si jeg er giddalaus, men jeg er flinkere til å fullføre ting som krever mye energi over en kortere periode framfor å holde meg til langsiktige planer. Men for all del, ingen skal beskylde meg for å være plagsomt energisk Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #71 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg går helsesekretær i regi av voksenoppæringen i min kommune, og har ikke betalt en krone for utdannelsen så langt. Jeg har generell studiekompetanse fra før, og havnet dermed bakerst i køen av søkere ettersom jeg ikke lenger hadde studierett. Det er det eneste negative. Men etter et års tid fikk jeg tlf om at jeg hadde fått plass, så det er absolutt en mulighet om man bare er tålmodig. Har ikke angret et sekund på at jeg valgte en yrkesrettet utdanning. Fant meg aldri til rette på universitet, og høyere utdanning er ikke for alle. TS: Mitt tips er å ta kontakt med ditt lokale Karrieresenter for å få hjelp, det gjorde jeg 😊 Anonymkode: 06932...ef8 Oi, akkurat min situasjon, med fullført VGS! Godt å høre at du kom deg videre Skal på Karrieresenteret i morgen, faktisk Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #72 Skrevet 27. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: 600 000,- er god lønn. Mange med mastergrad tjener ikke så mye. Jeg har mastergrad og ligger under 600K i året. Hadde likevel ikke byttet jobben min mot en yrkesfaglig jobb. Hadde fungert i en slik jobb i en god del år, men kjenner mange som har yrkesfaglige jobber som ikke klarer å stå i jobben til de blir pensjonist. I tillegg handler det også som andre har sagt her inne om interesser. Det er egentlig synd at det i mange tilfeller lønner seg mye mer å ta fagbrev enn å ta master. Anonymkode: c2245...3e0 Dette. 600k mener jeg må regnes som en god lønn, selv med master. Jeg har doktorgrad, og er ikke sikker på om jeg kommer til å komme opp i 600k når jeg begynner å jobbe igjen) er hjemme med barn nå). Det er synd det ikke lønner seg å ta utdanning i Norge. TS, hvis du overhode ikke har peiling på hva du vil studere og har en historie med å slutte på ting, er det bedre å jobbe og tenke deg litt om. Alternativet er ganske sikkert å hoppe av enda en ting, og det er dyrt i lengden. En annen ting er at jeg synes mange har urealistiske forventninger til arbeidslivet - de skal ha drømmejobben. Guess what? Omtrent alle jobber involverer noen kjipe dager og arbeidsoppgaver som ikke er supergøy bestandig. Anonymkode: e0741...1ad
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #73 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, Snop skrev: Det er nok ingen fasitsvar på dette, men personlig har jeg dunket hodet i veggen mange ganget fordi jeg hørte på de (samfunnet) som sa at bachelor var det viktigste i verden. Ti år senere ser jeg at jeg hadde klart meg like bra, om ikke bedre økonomisk om jeg hadde tatt kort fagskole eller satset godt på jobb rett etter VGS. Jeg tenker en bachelor kun lønner seg hvis det er noe du er 100% sikker på at du vil bruke og/eller hvis det er nokså skuddsikkert å få jobb med den, som feks sykepleie og lærer. Det er nettopp det - jeg er ikke så interessert i bli lærer eller sykepleier, og da blir det i hvert fall vanskelig. Jeg vil heller ha fagbrev, men nettopp pga allerede fullført skole er det vanskelig. "Alt" og "alle" tilsier at universitet er det neste logiske skrittet, men... Jeg tviler på meg selv - at jeg blir en god student. Jeg har heller aldri vært det, noe som synes på karakterene i fag jeg ikke likte (matte, gym, rettslære). Ingen toppstudent altså, mener jeg gikk ut med 4,3 eller 4,4 i snitt. Med lærer måtte jeg også ta opp matte igjen, gikk ut med 2. Jeg liker tanken om å lære elever språk som norsklærer, men litteraturdelen er gørrkjedelig. Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #74 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv et yrkesfag. Du tjener bra. Kort utdanning og du kan viderutdanne deg Er mange her inne som tror de er verdensmestre fordi dem har bachlor eller master. Jeg har fagbrev. Utdanning tok kun 4 år hvor jeg fikk lønn samtidig. Har nå 700 000 i året. Firmabil. Gode kollegaer og kjøper mitt første hus helt alene 23 år Er litt dumt å ta "høy" utdanning på 5-6 år på skole så tjener du bare 600 000. Anonymkode: 2cf8d...df3 Det er yrkesfag jeg egentlig drømmer om - anlegg, gjenvinning, lager, transport og muligens bil. Jeg står fast i og med at jeg har fullført videregående allerede, og har ingen rett på mer utdanning. Som helt ufaglært (jeg vet ikke mye om bil f. eks) er det vanskelig å få innpass som lærling, da de enten ser at jeg har 1) gått den korresponderende linja på VGS eller 2) har erfaring fra før. Jeg har et forsøk bak meg - det endte med tre ukers arbeid uten kontrakt og 6000 kroner i hånda. Ikke veldig oppløftende. Jeg forstår at det fra et bedriftsøkonomisk perspektiv er vanskelig å gi meg lønn tilsvarende en faglært når jeg ikke er det, men det var en del som skurra der. Kan jeg spørre hva du jobber med? Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #75 Skrevet 27. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok aldri dumt å ta utdanning, men man er ikke sikret fast jobb etter endt utdanning. Med unntak av sykepleie kanskje. Men ikke alle kan eller vil bli sykepleiere.. Føler selv et press på meg til å ta en bachelor, men jeg har ikke LITT lyst til det engang. Ofte er ikke bachelor nok og man er tvunget til å ta master for i det hele tatt å få jobb. Jeg har utdanning, men ikke en grad fra høyskolen/universitetet.. Min utdanning er på fagskolenivå og nå den siste tiden har jeg tatt vekterkurs. Jeg kan fint få jobb med mine kvalifikasjoner og mye jobberfaring er et stort pluss. Har du vurdert voksenopplæringen, TS? Der kan du ta fagbrev i ulike yrker - på deltid. Funker mye bedre når man er et voksent menneske med alt det innebærer. Anonymkode: ea5fb...760 Ikke sant, jeg har ikke lyst, men føler jeg må/burde. Sykepleier vil jeg ikke bli. Jeg skal på Karrieresenteret i morgen, men jeg vet ikke hvor sterkt jeg stiller i voksenopplæring, ettersom jeg allerede har fullført VGS. Ellers synes jeg voksenopplæring høres helt kurant ut, altså! Anonymkode: d4d8c...08c
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #76 Skrevet 27. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Japp. Kommer helt an på om du er god å ta bilder eller om du er i stand til å forvalte den eventuelle eiendommen. Begge deler kan bli suksess eller fullstendig katastrofe. Anonymkode: a4a5a...e42 Du fatter virkelig ikke poenget, så da blir det teskjemetoden: Jada, alle er man flinke til ulike ting, men det er jo mye enklere og ikke minst rimeligere å komme i gang med foto og sjekke om man er god nok, enn det er å kjøpe seg eiendom. Med mindre man er så heldig å ha noen i familien som kan tilby en landbruk/skogbrukeiendom som det du var, så må man da kjøpe dette på det åpne markede, og dermed ta en mye større risiko. Og når man har investert mye, så er nedsiden også betraktelig større når det gjelder næringslivseiendom enn det er å være en mislykket fotograf. Anonymkode: 671d4...129
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #77 Skrevet 27. februar 2018 On 2/26/2018 at 5:49 PM, AnonymBruker said: Her sitter jeg, arbeidssøker med fullført videregående (studiespesialisering). Tenkte alltid at universitet var framtida, at det var livet. Det er altså feil, som jeg har innsett etter å prøvd litt diverse, uten å fulføre ett semester til sammen. Tok ikke realfag på VGS. Det er vanskelig å finne jobb, og fikk råd av NAV til å søke høyere utdanning. Men det virker så bortkasta. Ingen i nær familie har tro på at dette er lurt, meg selv inkludert. Og skulle jeg studert noe, måtte det blir noe innen ingeniørfag, men jeg er helt bedriten på alt som innebærer matte og eier ikke motivasjon. Så hvorfor får jeg et slikt råd? Jeg vil bare jobbe. Jeg er en god arbeider, men en elendig student. Og uansett blir det vel enda vanskeligere å finne arbeid som passer til studietidene. Snart går datoen for å søke ut. Jeg burde ikke søke, men føler jeg "må". Anonymkode: d4d8c...08c Hei. Jeg tok også studiespesialisering på VGS men ønsket meg ikke videre på høyere utdanning da. 2-3 år etter jeg var ferdig på VGS fant jeg ut at jeg ville ta fagbrev innen et felt som jeg synes var interessant. Kontaktet opplæringskontoret i fylket og de sa at det var null problem å ta fagbrev og være læring som voksen - måtte bare ordne lærlingplass selv. Etter endt lærlingtid fikk jeg fast jobb i bedriften og en stilling jeg trives i. 😊 Dette gjaldt i fylket jeg bor i, så jeg vet ikke om det er likt hos alle opplæringskontor. Anonymkode: 38be8...c32
Snop Skrevet 27. februar 2018 #78 Skrevet 27. februar 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det - jeg er ikke så interessert i bli lærer eller sykepleier, og da blir det i hvert fall vanskelig. Jeg vil heller ha fagbrev, men nettopp pga allerede fullført skole er det vanskelig. "Alt" og "alle" tilsier at universitet er det neste logiske skrittet, men... Jeg tviler på meg selv - at jeg blir en god student. Jeg har heller aldri vært det, noe som synes på karakterene i fag jeg ikke likte (matte, gym, rettslære). Ingen toppstudent altså, mener jeg gikk ut med 4,3 eller 4,4 i snitt. Med lærer måtte jeg også ta opp matte igjen, gikk ut med 2. Jeg liker tanken om å lære elever språk som norsklærer, men litteraturdelen er gørrkjedelig. Anonymkode: d4d8c...08c Ettersom du faktisk har lyst til å heller ta yrkesfag og tror du også vil trives med jobben, skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du ikke kan gjøre det eller hvorfor høyere utdanning (i følge de rundt deg som prøver å overtale deg). Kjør på! 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #79 Skrevet 27. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 600 000,- er god lønn. Mange med mastergrad tjener ikke så mye. Jeg har mastergrad og ligger under 600K i året. Hadde likevel ikke byttet jobben min mot en yrkesfaglig jobb. Hadde fungert i en slik jobb i en god del år, men kjenner mange som har yrkesfaglige jobber som ikke klarer å stå i jobben til de blir pensjonist. I tillegg handler det også som andre har sagt her inne om interesser. Det er egentlig synd at det i mange tilfeller lønner seg mye mer å ta fagbrev enn å ta master. Anonymkode: c2245...3e0 det er veldig få fra yrkesfag som jobber fysisk til de er pensjonist. de fleste går over til kontorarbeid innenfor det yrket etterhvert og da med bedre lønn og roligere arbeidsdag. det er heller ikke trist at fagbrev har høyere en master, det er ikke hvor mange års utdanning som skal være milipælen til hva lønn du har. mens du sitter på rumpa på et kontor med aircondition så er folk fysisk ute og setter ting på plass, det er mye hardere og krevende arbeid. i tilegg til at man er utsatt for ulykker og død. ja der hørte du død. flere gjennom min karriere har død på byggeplassen og på jobb. så farlig, krevende og ikke minst fysisk krevende arbeids skal selvfølgelig ikke ha luselønn Anonymkode: 2cf8d...df3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #80 Skrevet 27. februar 2018 Du kan jo ta bachelor i logistikk Anonymkode: d5e22...da6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå