Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med speditørutdanning eller toller? Politi? Brannmann, ambulansepersonell? Shipping? Sjekk ut de ulike utdanningene som fins på høyskoler rundt om i landet og se om der er noe som apellerer.

Anonymkode: adf13...2e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil aldri være feil med mer utdanning, og er som regel aldri bortkasta.

Når det er sagt må du ha viljen på plass. Nesten umulig å studere uten å ville det, da på universitetsnivå legges det opp til egen læring. 

Men spørsmålet er om du klarer å få jobb uten eneller anne utdanning bak deg? I dag kreves det en viss utdanning bare for å få seg en vaskejobb (spesialisering innen vasking). 

Hva med lærer? Om du har et fagfelt som historie som du elsker kan lærer være en ting å bli.

Barnehage lærer eller lignende...

Finnes utrolig mye å studere.

Men såklart, du kan jo stå på å prøve å finne enjobb :) 

Men et tips er å uansett søke noe. Det værste som skjer er at du kommer inn og takker nei tilplassen. Men da er enda valget der når sommeren kommer :nordvesta:

Anonymkode: e0ce1...8cc

• Liker 3
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil aldri være feil med mer utdanning, og er som regel aldri bortkasta.

Når det er sagt må du ha viljen på plass. Nesten umulig å studere uten å ville det, da på universitetsnivå legges det opp til egen læring. 

Men spørsmålet er om du klarer å få jobb uten eneller anne utdanning bak deg? I dag kreves det en viss utdanning bare for å få seg en vaskejobb (spesialisering innen vasking). 

Hva med lærer? Om du har et fagfelt som historie som du elsker kan lærer være en ting å bli.

Barnehage lærer eller lignende...

Finnes utrolig mye å studere.

Men såklart, du kan jo stå på å prøve å finne enjobb :) 

Men et tips er å uansett søke noe. Det værste som skjer er at du kommer inn og takker nei tilplassen. Men da er enda valget der når sommeren kommer :nordvesta:

Anonymkode: e0ce1...8cc

*

Endret av Ginavn
Skrevet

Om du ikke er motivert for å studere, så er det nesten ingen vits. Særlig ikke fore realfaglige utdanninger som krever betydelig mer innsats enn de fleste andre studieretninger, kanskje bortsett fra enkelte profesjonsstudier. Var jeg deg ville jeg forsøkt å jobbe 1-2 år til, og se om motivasjonen kommer. Å ha en "kjip" jobb kan motivere til å ta (mer) studier etterhvert :P

Spøk til side, men det er faktisk litt sant. Det er mange jobber som ikke er spesielt morsomme man i større grad må nøye seg med som ufaglært, og det er ikke uvanlig at folk har fortalt meg at det var en av motivatorene til å studere, enten det var tidlig eller senere i livet. 

Anonymkode: 671d4...129

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du ikke er motivert for å studere, så er det nesten ingen vits. Særlig ikke fore realfaglige utdanninger som krever betydelig mer innsats enn de fleste andre studieretninger, kanskje bortsett fra enkelte profesjonsstudier. Var jeg deg ville jeg forsøkt å jobbe 1-2 år til, og se om motivasjonen kommer. Å ha en "kjip" jobb kan motivere til å ta (mer) studier etterhvert :P

Spøk til side, men det er faktisk litt sant. Det er mange jobber som ikke er spesielt morsomme man i større grad må nøye seg med som ufaglært, og det er ikke uvanlig at folk har fortalt meg at det var en av motivatorene til å studere, enten det var tidlig eller senere i livet. 

Ja, det kan jeg personlig skrive under på. Det som får meg gjennom studie er tanken på hvor mye jeg hatet de ufaglærte og utakknemlige jobbene jeg har hatt. 

Anonymkode: cb842...21d

Skrevet

Hva med Forsvaret?

Anonymkode: 2e42a...db7

• Liker 2
Skrevet

Du må jo være utrolig giddalaus når du har prøvd masse, men ikke fullført et semester en gang. Ærlig talt, å holde på sånn er å be om trøbbel. Studier skal ikke være lett. Faktisk vil jeg si at det er nettopp de studiene som er vanskelig å komme seg gjennom som gir gode muligheter. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett må man regne med å slite litt. There is no free lunch in life. 

Anonymkode: 2e539...a54

• Liker 8
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Det er frustrerende. Frykten er jo også å avlegge bachelor/mastergrad, for så å aldri få jobbe med dette. Jeg liker egentlig ikke å være nostalgisk, men jeg tror det var mye lettere før

Anonymkode: d4d8c...08c

Selvsagt var det lettere før. De nye tidene krever utdanning. Kanskje får du noen butikk, service eller sjåførjobber uten men vilkårene er ofte dårlige, kjipearbeidstider og mye stress. Ikke noe moro å ha en slik hverdag når du blir eldre. Arbeidsmarkedet er hardt og de simpleste jobbene kan bli tatt av folk med høy utdanning. Mot disse er du sjangseløs. Utdanning er veien å gå. Se hvilke yrker det trengs arbeidere i. Ikke sikkert alle krever så mye skole. 

Før kunne man få jobb etter ungdomskolen og noen tenkte de kunne klare seg fint uten vgs. Nå har man ikke noe annet enn et minimum utdanning når man er ferdig på vgs. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

NAV mener jeg er oppgående nok til å egentlig klare meg selv, og jeg har prøvd selv, med både truckfører- og anleggsmaskinførerkurs. 

NAV har så sterke føringer på integrere asylsøkere og andre innvandrere at alt annet blir bort prioritert.

Anonymkode: 10170...f8e

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her sitter jeg, arbeidssøker med fullført videregående (studiespesialisering). Tenkte alltid at universitet var framtida, at det var livet. Det er altså feil, som jeg har innsett etter å prøvd litt diverse, uten å fulføre ett semester til sammen. Tok ikke realfag på VGS. Det er vanskelig å finne jobb, og fikk råd av NAV til å søke høyere utdanning. Men det virker så bortkasta. Ingen i nær familie har tro på at dette er lurt, meg selv inkludert. Og skulle jeg studert noe, måtte det blir noe innen ingeniørfag, men jeg er helt bedriten på alt som innebærer matte og eier ikke motivasjon. 

Så hvorfor får jeg et slikt råd? Jeg vil bare jobbe. Jeg er en god arbeider, men en elendig student. Og uansett blir det vel enda vanskeligere å finne arbeid som passer til studietidene. Snart går datoen for å søke ut. Jeg burde ikke søke, men føler jeg "må".

Kokkemangel i hele Norge.....

Anonymkode: 1f683...44c

Skrevet
9 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Selvsagt var det lettere før. De nye tidene krever utdanning. Kanskje får du noen butikk, service eller sjåførjobber uten men vilkårene er ofte dårlige, kjipearbeidstider og mye stress. Ikke noe moro å ha en slik hverdag når du blir eldre. Arbeidsmarkedet er hardt og de simpleste jobbene kan bli tatt av folk med høy utdanning. Mot disse er du sjangseløs. Utdanning er veien å gå. Se hvilke yrker det trengs arbeidere i. Ikke sikkert alle krever så mye skole. 

Før kunne man få jobb etter ungdomskolen og noen tenkte de kunne klare seg fint uten vgs. Nå har man ikke noe annet enn et minimum utdanning når man er ferdig på vgs. 

Å, det er mange jobber som også krever høyere utdanning som er stressende også. Som oss i en teknisk bransje: Jobbing døgnet rundt i måneder i strekk, og ingen reell arbeidstid slik folk som f. eks. jobber i butikk i det minste kan forholde seg til. Er man ikke ferdig kl. 23, så må man jobbe natten igjennom, og likevel gå på jobb dagen etter. 

Akkurat nå skulle jeg faktisk mye heller tatt stresset i en butikkjobb enn slik vi jobber for tiden - der man ikke har tid til ferie, og jobber 365 dager i året. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, det er mange jobber som også krever høyere utdanning som er stressende også. Som oss i en teknisk bransje: Jobbing døgnet rundt i måneder i strekk, og ingen reell arbeidstid slik folk som f. eks. jobber i butikk i det minste kan forholde seg til. Er man ikke ferdig kl. 23, så må man jobbe natten igjennom, og likevel gå på jobb dagen etter. 

Akkurat nå skulle jeg faktisk mye heller tatt stresset i en butikkjobb enn slik vi jobber for tiden - der man ikke har tid til ferie, og jobber 365 dager i året. 

Det strider vel imot en rekke lover å jobbe 365 dager i året....

Skrevet

Det er alltid sikrere med en utdanning bak seg MEN har du virkelig ikke lyst til det så bør du heller ikke presse deg selv til det. Det er mange som klarer seg bra uten en utdanning....

Det kommer jo an på hvor du bor selvfølgelig, men kanskje du bør tenke over å flytte til en større by (om du ikke allerede bor der).

F.eks. Samboeren min jobber innenfor noe som ikke krever utdanning og tjener ca. 30 000 kr etter skatt. 

Anonymkode: 3560a...1c8

Skrevet
12 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

utdanning er veien å gå så lenge man velger RIKTIG utdanning og ikke har ambisjoner for å gjøre noe som ikke krever det. Syntes det blir feil å oppmuntre alle til å ta en utdanning, selv om de kanskje vil gjøre noe som ikke krever det.

Anonymkode: 3560a...1c8

• Liker 1
Skrevet

Jobb på sjøen? Fisker eller noe?

Anonymkode: adf13...2e5

Skrevet
14 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Det strider vel imot en rekke lover å jobbe 365 dager i året....

Ja, men AML er ikke akkurat nøye fulgt opp i en del bransjer. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo være utrolig giddalaus når du har prøvd masse, men ikke fullført et semester en gang. Ærlig talt, å holde på sånn er å be om trøbbel. Studier skal ikke være lett. Faktisk vil jeg si at det er nettopp de studiene som er vanskelig å komme seg gjennom som gir gode muligheter. Det finnes selvfølgelig unntak, men generelt sett må man regne med å slite litt. There is no free lunch in life. 

Anonymkode: 2e539...a54

Man bør egentlig ikke velge et studie man må jobbe seg ihjel for å komme gjennom. Man børjobbe smart, ikke nødvendigvis hardest mulig. Det sliter deg ut i lengden, og det er egentlig mye bedre å velge et studie man har mer anlegg og interesse for, slik at man kan jobber mer effektivt og flytende. 

Skrevet

For meg var det viktigst å unngå utdannelse så langt det var mulig. Ville heller jobbe max 2-4 mnd pr år og ha over en mill i inntekt.

Orket ikke gå årevis med grusomt kjedelige skoler for dette, da jeg likevel hadde måttet jobbe hele året i en jobb jeg kunne fått med den lange utdannelsen, og fortsatt ikke tjent mer enn en mill.

Har 9-årig grunnskole, det holder i massevis. Er 41 år nå.

Anonymkode: a4a5a...e42

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg var det viktigst å unngå utdannelse så langt det var mulig. Ville heller jobbe max 2-4 mnd pr år og ha over en mill i inntekt.

Orket ikke gå årevis med grusomt kjedelige skoler for dette, da jeg likevel hadde måttet jobbe hele året i en jobb jeg kunne fått med den lange utdannelsen, og fortsatt ikke tjent mer enn en mill.

Har 9-årig grunnskole, det holder i massevis. Er 41 år nå.

Hva jobber du med? :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med? :)

Jeg så en mulighet og startet eget firma som 22-åring. Her jobber jeg nå ca 4 mnd i året. Ellers fri.

Dyrker og eksporterer 35000 juletrær til Tyskland i året. Dette gir 7,7 mill i inntekter. Bruker 2-2,5 mill på driften og tar ut 1,2 mill i lønn.

8 mnd fri i året er himmelsk:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...